در روز های اخیر بازار خودرو شاهد حواشی جدیدی بوده که علت آن ورود آن شورای رقابت به قیمت گذاری و همچنین قرعه کشی بزرگ 9 میلیون نفره ایران خودرو است.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : در روز های اخیر بازار خودرو شاهد حواشی جدیدی بوده که علت آن ورود آن شورای رقابت به قیمت گذاری و همچنین قرعه کشی بزرگ ۹ میلیون نفره ایران خودرو است.

بسیاری از مردم همچنان خرید خودرو از کارخانه را ترجیح می دهند اما از سوی دیگر بورس کالا نیز اخیرا عملکرد خوبی داشته و خودرو هایی مانند شاهین و دنا پلاس با قیمت های بسیار خوبی نسبت به بازار آزاد در بورس کالا معامله شده اند.

یکی از طرفداران عرضه خودرو در بورس، وزیر اقتصاد است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رویکرد دولت سیزدهم آن است که تا حد امکان ویژه‌خواری‌ها را محدود کرده، منفعت عامه و دسترسی‌های مردم را افزایش دهد و کاری کند که چشم‌انداز سودآوری برای تولیدکنندگان بهتر از گذشته باشد.

سید احسان خاندوزی امروز (دوشنبه) در نشست اقتصادی تبیین مزایای عرضه خودرو در بورس کالا در محل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، افزود: متغیر حرکت به سمت سودآور شدن تولید در کشور باید به قیمت‌گذاری منصفانه برای مصرف‌کنندگان و مردم گره بخورد.وی گفت: برخی اوقات شاهدیم انصاف در قیمت‌گذاری‌ها فراموش می‌شود یا حتی دولت افق‌های سودآوری در تولید را به نفع مردم می‌بندد و در این زمان لزوم یافتن راهی میانه اهمیت پیدا می‌کند.

خاندوزی خاطرنشان کرد: در این مسیر مقابله کردن با کسب درآمدهای ناشی از فعالیت‌های تولیدی که نه به سودآوری تولید کمک کرده و نه دسترسی منصفانه و قیمت‌گذاری منصفانه را افزایش می‌دهد، اهمیت می‌یابد و در هر دو این اهداف باید با سازوکارهایی که ویژه‌خواری را کشور گسترش می‌دهد، مقابله کنیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به عرضه و فروش خودرو در بورس کالا یادآور شد: ممکن است نقدهای به این صنعت وارد باشد، اما برای سیاست‌گذار عاقل این مهم است که با توجه و نگاه به منفعت ملی انتخاب بهینه‌ای داشته باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به بلوغ و رشد آگاهی در جامعه نخبگانی کشور و همچنین با کمک رسانه‌ها، از منتقدانی که سازوکارهای جدید و کارآمدی در این خصوص ارائه کنند استقبال می‌کنیم.

خاندوزی در ادامه بیان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی مدیریت صنعت خودرو و سیاست‌گذاری‌های آن است.

وی اظهار داشت: وزارت اقتصاد در توافقی با وزارت صمت شرط گذاشت که در صورت ارائه برنامه بلندمدت پنج تا ۱۰ساله، به واگذاری سهام دولت در خودروسازی ورود کند و باید مساله بلندمدت تولیدکنندگان و زنجیره قطعه‌سازی، واردات و غیره به صورت یکپارچه و متناسب با توقعات مصرف‌کنندگان و کسب رضایت آنان دیده شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: باید برنامه مدون داشته باشیم که سیاست‌گذاری‌های صنعت خودرو در پنج تا ۱۰ سال آینده به چه نحو خواهد بود تا هم‌زمان با واگذاری‌ها در این صنعت، به سرنوشت سایر خصوصی‌ها دچار نشود.

وی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم به طور دائم از شیوه عرضه خودرو در بورس کالا استفاده کنیم، باید برای این سند بلندمدت یک دوره مشخص وجود داشته باشد و باید به طور رسمی نیز تعهد روشن دولت برای چند سال آینده مشخص شود تا به راحتی قابل تغییر نباشد.

خاندوزی ادامه داد: اگر مسیر توسعه صنعت خودرو در بلندمدت روشن و مشخص نباشد، همواره با تصمیمات لحظه‌ای در آن مواجه خواهیم بود.

عرضه خودرو در بورس، علاوه بر ایجاد شفافیت، حذف رانت، واقعی شدن تقاضا، رشد قیمت سهام خودروسازان و تاثیر آن بر بازار سرمایه (به عنوان نمونه قیمت سهام ایران خودرو در تاریخ ۲۰ تیرماه تا تاریخ ۲۰ دی ماه با عرضه خودرو در بورس کالا از ۱۹۰ تومان به ۳۴۸ تومان رسیده که رشد حدود ۷۵ درصد را ثبت کرده است)، بازگشت اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری، افزایش درآمد مالیاتی دولت، تزریق نقدینگی به خودروسازان جهت اجرای طرح‌های توسعه پیش‌رو، تحویل خودرو در موعد تحویل توسط خودروسازان، جذب نقدینگی از جامعه، عدم نیاز خودروسازان به دریافت وام از سیستم بانکی و به تبع آن کاهش اثر این بخش در خلق نقدینگی و … از مواردی است که تاکنون با موفقیت مورد تجربه قرار گرفته است و نیازمند این امر است تا زمان مناسب اجرای این طرح در بورس کالا ادامه یابد و با اصلاحات لازم تعادل در این بازار متلاطم برقرار شود.