چند ماهی است، موضوع واردات خودروهای خارجی به کشور در میان مردم و مسئولان مدام شنیده می‌شود. از رفع ابهامات مطرح از سوی رئیس مجلس در خصوص آیین نامه واردات تا اعلام شرکت‌های مجاز به واردات؛ این در شرایطی است که زمان ورود این خودروها همچنان دقیق مشخص نشده است.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس,حدود پنج ماه قبل قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور و سپس از سوی رئیس جمهور جهت اجرا به وزیر صمت ابلاغ شد. در ماده ۴ این قانون گفته شد، واردات خودرو برابر آیین نامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود، با رعایت شرایطی پیشنهاد می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، مجاز است.

پس از گذشت چند هفته و اخبار مختلف پیرامون تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودرو در وزارت صمت و هیات دولت، سرانجام در جلسه ۲۶ مردادماه هیات وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه واردات خودرو تصویب شد.

اما این تصویب چند هفته بعد با ابهاماتی از سوی رئیس مجلس مواجه شد. قالیباف در نامه‌ای به رئیس جمهور، ایرادات سه‌گانه مصوبه دولت درخصوص واردات خودرو را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد.

به دنبال ابلاغ این نامه به شخص رئیس جمهوری، امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایرادات مطرح به آیین‌نامه واردات خودرو سبب ابطال آن نمی‌شود. اشکال‌های وارده به این آیین‌نامه، اصلاح شده و نتیجه آن در اسرع وقت از طریق دولت تقدیم مجلس خواهد شد. این مقام مسئول در وزارت صمت تصریح کرد: عزم دولت و مجلس برای واردات خودرو جدی است و قطعا واردات انجام خواهد شد.

قالیباف با اشاره به اینکه ایرادات رئیس مجلس ماهوی نیست، به تابناک اقتصادی گفته بود: به عنوان نمونه گفته شده که چرا تعرفه را وزارت صمت تعریف کرده است؛ در حالی که وزارت صمت تعرفه‌ای را تعریف نمی‌کند و علی الحساب در آیین نامه گفته شده اخذ و در بورس کالا (بعد از مشخص شدن سود بازرگان و واردکننده و محاسبه حقوق دولت) دقیق تعیین می‌شود. یا اینکه به جای کلمه «سیف» بایستی «فوب» قرار دهیم. البته این موارد وقتی با مُرّ قانون توسط مجلس تطبیق داده می‌شود، این ایرادات درست است و می‌توان این موارد را اصلاح کرد؛ بنابراین، هیچ وقفه‌ای در واردات خودرو نخواهد افتاد.

در نهایت با گذشت مدتی از پیگیری‌های وزارت صمت در جهت رفع ایرادات مطرح، دوم آبان ماه، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که با رفع اشکالات وارده از سوی مجلس به آیین‌نامه واردات خودرو، ثبت سفارش خودروهای وارداتی به‌زودی آغاز می‌شود. امید قالیباف افزود: اشکالات مطرح از سوی مجلس در خصوص آیین‌نامه واردات خودرو در دولت برطرف شده و متن نهایی اصلاح شده آیین‌نامه نیز در دولت به تصویب رسیده است.

واردات خودرو یک گام دیگر جلو رفت

به گزارش تابناک,چهارم آبان، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت معدن و تجارت در نشست خبری در خصوص آخرین وضعیت واردات خودرو به کشور، با اشاره به بررسی مدارک شرکت‌های متقاضی واردات اظهار داشت: در خصوص تقاضا برای واردات خودرو، ۳۸۰ درخواست داشتیم که از این تعداد تا به امروز تعدادی از این شرکت ها و مجموعه با بررسی مدارک مورد نیاز (همچون ارائه خدمات پس از فروش و همچنین پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه)، برای واردات خودرو انتخاب شدند. منطقی با اشاره به آیین‌نامه واردات خودرو اظهار داشت: اولویت با خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار بوده و بعد از آن اولویت با ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار است؛ بنابراین، شرکت‌ها انتخاب و برای تامین ارز به بانک مرکزی معرفی خواهند شد. معاون وزیر صمت همچنین تاکید کرد: واردات خودروها صرفاً از خودروسازان چینی نخواهد بود و خودروهای کره‌ای و ژاپنی نیز وارد بازار خواهند شد.

دوازده شرکت برای واردات مجوز گرفتند

نهم آبان ماه امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت در گفت‌وگویی اظهار داشت: بعد از اینکه آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ و به دنبال آن، نام هفت شرکت برای واردات خودرو اعلام شد، این شائبه پدید آمد که شاید وزارت صمت، واردات خودرو را در انحصار همین هفت شرکت قرار داده است، در حالی که هیچ محدودیتی برای شرکت‌های متقاضی واردات خودرو وجود ندارد و در صورتی که شرکت متقاضی واردات خودرو، شرایط موجود در آیین‌نامه را احراز کند، به فهرست شرکت‌های واردکننده خودرو اضافه می‌شود.
وی افزود: فعلا اسامی پنج شرکت دیگر به نام‌های بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو که شرایط لازم برای واردات خودرو را بر اساس آیین‌نامه احصا کرده‌اند، به فهرست هفت شرکت واردکننده خودرو ـ که قبلا اسامی آن‌ها اعلام شده بود ـ اضافه شد؛ بنابراین، فهرست شرکت‌های واردکننده خودرو اکنون به ۱۲ شرکت رسیده است؛ ضمن اینکه این فهرست، همچنان باز است و به محض اینکه شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط لازم در آیین‌نامه واردات خودرو را احراز کند، به فهرست واردکنندگان خودرو اضافه می‌شود.

به گفته سخنگوی صمت، خودروهای وارداتی از برندهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی خواهد بود و خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیونداای ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس ۳۵، ام جی ۳ و ام جی ۶، سیتروئن ۳ و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودروهایی است که قرار است به کشور وارد شود که این خودروها در محدوده خودروهای اقتصادی و محدوده قیمت حدود ۱۰ هزار یورو قرار دارند.