با تدوین صورتجلسه الزامات واگذاری ایران خودرو و سایپا قیمت‌ ‎گذاری دستوری تمام محصولات ایران خودرو تا پایان 1401 حذف می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، با تدوین صورتجلسه الزامات واگذاری ایران خودرو و سایپا قیمت‌‎گذاری دستوری تمام محصولات ایران خودرو تا پایان ۱۴۰۱ حذف می‌شود.

صورت‌جلسه الزامات واگذاری خودروسازان با ۵ شرط تهیه شد که از جمله آنها می‌توان به حذف قیمت گذاری محصولات ایران خودرو تا پایان ۱۴۰۱ و الزام به واگذاری سهام تودلی تا پایان سال اشاره کرد.

صورتجلسه الزامات واگذاری شرکت‌های ایران خودرو و سایپا با حضور حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی سازی، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت و علی نبوی رئیس هیأت عامل ایدرو، تدوین شد.

در این صورتجلسه که در تاریخ ۱۴ آذر ماه تنظیم شده، آمده است: به منظور تحقق هدف ارتقای سطح کارایی بهره وری و نوآوری در صنعت خودرو کشور و همچنین رعایت الزامات سند نهایی خروج دولت از تصدی گری صنعت خودرو جلسه در محل سازمان خصوصی سازی تشکیل و موارد زیر مورد توافق طرفین قرار گرفت:

۱- سند استراتژی صنعتی بلندمدت و با ثبات صنعت خودرو (۱۰ ساله) تا پایان بهمن ماه سال ١٤٠١ با محورهای زیر از سوی وزارت صمت تهیه و به سازمان خصوصی سازی ارسال خواهد شد.

  • بهبود فضای تولید و کسب و کار و ارتقای سطح رقابت‌پذیری و پیش‌بینی پذیری صنعت خودرو
  • عدم مداخله دولت در بنگاه‌ها و تنظیم قواعدی که شرایط تحمیلی و ناعادلانه‌ای برای بنگاه ایجاد نکند، چنان که برای همه فعالان صنعت خودرو شرایط و اقتضائات حضور در این صنعت کاملاً شفاف و قابل پیش بینی باشد.
  • این سند باید در تاریخ یاد شده برای اطلاع عموم مردم به صورت رسمی منتشر شود.

۲- تا پایان سال ١٤٠١ تمام محصولات ایران خودرو و سایپا از شمول قیمت گذاری دستوری خارج خواهد شد. ساز و کار اجرایی این توافق تا پایان آذر ۱٤۰۱ توسط وزارت صمت ارائه خواهد شد.

۳- تکالیف عرضه و فروش محصول خارج از قواعد بازار که منجر به کاهش درآمد (افزایش هزینه‌ها) برای خودرو سازها شود، منوط به جبران منابع آن قبل از اجرای تکالیف است.

٤- سهام تودلی (چرخه‌ای) ایران خودرو و سایپا تا پایان سال جاری واگذار خواهد شد.

۵- در صورت عدم واگذاری سهام چرخه‌ای تودلی در شرکتهای ایران خودرو و سایپا از ابتدای ١٤٠٢ به بعد، حق رأی ناشی از این سهام در مجامع این شرکتها سلب خواهند شد.