همچنان انتقاداتی بر آیین‌نامه واردات خودرو وارد است. اشکالات آیین‌نامه تا جایی ادامه پیدا کرد که انجمن واردکنندگان خودرو قصد دارد از وزارت صمت شکایت کند. دبیر این انجمن در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی ایرادات آیین‌نامه واردات خودرو پرداخته است.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  تجارت‌نیوز، طرح واردات خودرو همچنان با مشکلاتی مواجه است. انتقادات واردشده به آیین‌نامه مربوطه چنان گسترده است که انجمن واردکنندگان خودرو به طرح شکایت از وزارت صمت روی آورد. چندی پیش، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، عنوان کرد: «دولت باید پاسخگوی اشتباهات باشد و نه وزارت صمت. اگر ایرادات مجلس و حتی کارشناسان حوزه خودرو و تجارت مورد قبول باشد، آن را اصلاح می‌کنیم.». اما اکنون به نظر می‌رسد وزارت صمت طبق این صحبت‌ها عمل نکرده و همچنان ایراداتی در آیین‌نامه واردات خودرو وجود دارد و فرآیند واردات قرار است با این ایرادات آغاز شود.

مهدی دادفر، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز علت شکایت این انجمن از وزرات صمت را توضیح داد و به بررسی اشکالات آیین‌نامه پرداخت.

شکایت انجمن واردکنندگان خودرو از وزارت صمت در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

برخی گمانه‌ها وجود دارد که انجمن واردکنندگان در رابطه با بحث واردات خودرو از شخص وزیر صمت شکایت کرده است. اما در واقع، شکایت از شخص رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت صورت نگرفته است. بلکه از وزارت صمت و با مدیریت فاطمی‌امین شکایت می‌شود.

البته هنوز شکایتی از طرف انجمن واردکنندگان به وزارت صمت صورت نگرفته و در دست بررسی بخش‌های حقوقی این انجمن است. متنی نیز در این راستا تهیه شده که در روزهای آینده به مراجع قضایی تحویل داده می‌شود.

آیا امید دارید که با این شکایت تغییری در مفاد آیین‌نامه واردات ایجاد شود؟

ما هم به این موضوع آگاه هستیم که با این شکایت قرار نیست وزارتخانه صمت تغییری در آیین‌نامه یا شیوه اجرای این طرح ایجاد کند و شکایت انجمن فایده‌ای ندارد. اما انجمن واردکنندگان باید به وظیفه خود در راستای اصلاح امور و انتقاد مصلحانه عمل می‌کرد.

انجمن واردکنندگان چه ایراداتی را به آیین‌نامه وارد می‌کند؟

اصلی‌ترین ایراد آیین‌نامه و دستورالعمل واردات خودرو به کشور، مغایرت آن با قانونی است که به بهانه آن واردات خودرو را آزاد کردند. از ابتدا عنوان شد که واردات خودرو با دو هدف تنظیم بازار و پاسخگویی به تقاضا، یعنی کاهش قیمت صورت می‌گیرد.

اما همان‌طور که مشخص است قرار نیست که با واردات خودرو هیچ‌کدام از این دو هدف و وعده وزارت صمت محقق شود. این دستورالعمل در ابتدای کار خود نه تنها باعث کاهش قیمت‌ها نشد، بلکه مشاهدات نشان می‌دهد که قیمت خودرو از زمان تدوین آیین‌نامه افزایش هم یافت. این مسائل نشان می‌دهد که آیین‌نامه جامع و مانعی تدوین نشده است.

وزارت صمت تا کنون واکنشی به این ایرادات واردشده نشان داده است؟

باید به این نکته توجه کرد که هنوز شکایت به مراجع قضایی تحویل داده نشده است. پیش از این، انجمن واردکنندگان بارها به وزارت صمت ایرادات آیین‌نامه واردات خودرو را گوش‌زد کرد. اما وزارت صمت توجهی به این هشدارها نکرد و واکنشی نشان نداد.

به نظر می‌رسد این طرح در نهایت سرانجامی نداشته باشد و شرکت‌های واردکننده نتوانند با شروط ذکرشده در دستورالعمل ابلاغی خودرویی وارد کشور کنند.