سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم امروز شخصا از خودروی جدیدی رونمایی کرد که هنوز نه نام مشخصی دارد و نه زمان عرضه دقیق آن به بازار مصرف مشخص است اما قرار است اقتصادی ترین خودرو در بازار داخل کشور محسوب شود.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، سایپا امروز پنجشنبه، سوم شهریورماه از اولین نمونه محصول اقتصادی خود رونمایی کردند. با این وصف شاید بتوان گفت که اقدام تهدیدآمیز مجلس در خصوص صدور مجوز واردات خودرو از خارج جواب داده باشد.

سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم امروز شخصا از خودروی جدیدی رونمایی کرد که هنوز نه نام مشخصی دارد و نه زمان عرضه دقیق آن به بازار مصرف مشخص است اما قرار است اقتصادی ترین خودرو در بازار داخل کشور محسوب شود.

مشخصات فنی این محصول جدید و بی‌نام از سوی سازنده آن یعنی شرکت سایپا از این قرار اعلام شده است: اولین خودروی اقتصادی سگمنت A با حداکثر توان موتور ۷۰ تا ۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور موتور ۹۰ تا ۱۰۰ نیوتون متر و همچنین فاصله میان دو محور ۲۴۳۰ میلیمتر.

به موجب این اطلاعات محدود، خودروی مورد نظر، ظاهری شبیه خودروی کوئیک خواهد داشت و قرار است از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با قیمتی زیر دویست میلیون تومان به بازار عرضه شود.

تا به این لحظه هنوز از خودروی اقتصادی دیگر ابرخودروساز داخلی خبری نیست و معلوم نیست که مدیران ایران خودرو برای حضور در این بازار چه برنامه‌ای در سر دارند.

تولید انبوه از شهریور سال آینده

با این حال وزیر صمت از مشارکت هر دو ابر خودروساز داخلی در بازار خودرو داخلی خبر می‌دهد: ایران خودرو و سایپا تولید خودروی اقتصادی را شهریور سال آینده به تولید انبوه می‌رسانند.

به نظر می‌رسد رونمایی امروز وزیر صمت از خودروی اقتصادی ساخت سایپا با پیش کشیدن برنامه واردات خودروهای خارجی بی ارتباط نباشد.

صدور مجوز واردات خودروهای خارجی از ابتدای سال جاری یکی از موضوعات بحث برانگیز اقتصادی بود اما در نهایت مجلس اعلام کرد که در اصل به منظور تهدید خودروسازان داخلی این موضوع را دنبال کرده است.

هرچند در چند سال اخیر قیمت انواع خودروهای تولید داخل چنان افزایش داشته‌اند که خرید آنها برای اغلب مردم ناممکن است اما کیفت پایین این خودروهای گران قیمت موضوعی است که حتی صدای انتقاد ناجا را هم درآورده است.

با این حال تقاضا برای خرید این محصولات آنقدر بالاست و به باور خبرگان اقتصادی دلیل این افزایش تقاضا خریدهایی‌است که به قصد سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

با این وصف معلوم نیست محصلات اقتصادی سایپا و ایران خودروی قرار است در برابر محصولات بحث برانگیز و کنونی این دو شرکت چه مزیتی جدیدی داشته باشند؟