به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا ردیاب‌های سیستم موقعیت‌یابی جهانی یا GPS دستگاه‌های قابل حملی هستند که امکان نظارت و ردیابی خودرو را برای مدیران ناوگان، والدین و صاحبان وسایل نقلیه فراهم می‌کند. ردیاب‌ها اطلاعات مربوط به سرعت و موقعیت خودرو را برای مالک ماشین می‌فرستند و حتی روی برخی از آن‌ها می‌توان هشدارهایی تنظیم […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا ردیاب‌های سیستم موقعیت‌یابی جهانی یا GPS دستگاه‌های قابل حملی هستند که امکان نظارت و ردیابی خودرو را برای مدیران ناوگان، والدین و صاحبان وسایل نقلیه فراهم می‌کند. ردیاب‌ها اطلاعات مربوط به سرعت و موقعیت خودرو را برای مالک ماشین می‌فرستند و حتی روی برخی از آن‌ها می‌توان هشدارهایی تنظیم کرد تا در صورت عبور از منطقه خاصی، خودرو خاموش شود. در این مقاله می‌خوانید که جی پی اس ماشین چگونه کار می‌کند و چه انواع و ویژگی‌هایی دارد. اگر نگران به سرقت رفتن خودروی ارزشمند خود هستید، از شما دعوت می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

جی پی اس چیست و چگونه کار میکند؟

قبل از بررسی نحوه عملکرد ردیاب خودرو، بهتر است یک دیدگاه کلی نسبت به جی پی اس داشته باشید. جی پی اس مخفف سیستم موقعیت‌یابی جهانی است که برای این کار، از سیستم ماهواره‌ای ناوبری جهانی یا GNSS استفاده می‌کند. این سیستم ۲۴ ماهواره و ایستگاه زمینی دارد و علاوه‌بر این ۲۴ ماهواره، برای شرایطی که هر کدام به دلایلی از کار بیفتد، سه ماهواره اضافی در نظر گرفته شده است. در ابتدا انواع‌ ردیاب‌ها برای استفاده نظامی ساخته شده بود، اما در حال حاضر بخش جدایی‌ ناپذیر سیستم‌های هوشمند است.

سیستم ماهواره‌ای ناوبری جهانی قادر به ردیابی هر چیزی است که یک ردیاب یا جی پی اس روی آن قرار دارد. جی پی اس اطلاعاتی را درباره موقعیت مکانی دستگاه و داده‌های ارزشمند دیگری ارسال می‌کند. امروزه این فناوری کاربردهای متعددی دارد. برخی شرکت‌ها برای نظارت بر وسایل نقلیه، ردیاب‌هایی را در ناوگان قرار می‌دهند و با این کار، می‌توانند نظارت کامل و جامعی بر سرمایه خود داشته باشند. همچنین برخی داده‌های ایمنی مانند سرعت حرکت وسیله نقلیه را ثبت و برای مالک خودرو ارسال می‌کنند. اما جی پی اس ماشین چگونه کار میکند و چه ویژگی‌های خاصی دارد که این دستگاه‌ها را تا این حد پرطرفدار و محبوب ساخته است؟ پاسخ این سوالات را در بخش بعد بخوانید.

2.jpg

جی پی اس ماشین چگونه کار میکند؟

هنگامی که انواع ردیاب خودرو را در یک وسیله نقلیه نصب می کنیم، سیستم ماهواره‌ای ناوبری جهانی اطلاعات لحظه‌ای و همچنین داده‌ها را براساس تاریخ ثبت ارائه می‌دهد. در واقع GNSS این کار را با استفاده از یک اصل ریاضی به نام سه پهلوبندی (trilateration) انجام می‌دهد و به این طریق، براساس اطلاعات حداقل ۴ ماهواره GPS جهت، سرعت و موقعیت مکانی خودرو را در لحظه تعیین می‌کند. سپس دستگاه ردیاب، این اطلاعات را از طریق فرکانس‌های ۳G یا ۴G به تلفن همراه مالک خودرو می‌فرستد. تعدد پیام‌ها و گزارش‌های مکانی دریافتی از جی پی اس ماشین را می‌توان تنظیم کرد.

جی پی اس ماشین چه ویژگی‌هایی دارد؟

با وجود قدرتمند بودن این فناوری، ممکن است این طور به نظر برسد که ردیاب‌ها گران هستند یا فضای زیادی را در ماشین اشغال می‌کنند. در صورتی که این طور نیست. دستگاه‌های سیستم ردیابی بسیار کوچک هستند و به سرعت می‌توان آن‌ها را روی خودرو نصب کرد؛ به نحوی که اصلا در معرض دید نباشد. جی پی اس‌ها یک حافظه داخلی دارند که داده‌ها را ذخیره می‌کنند.

جی پی اس‌ها مجهز به یک باتری پشتیبان و یک سیم کارت با قابلیت اتصال به اینترنت هستند. به این ترتیب اطلاعات را از ماهواره‌های GPS می‌گیرند و موقعیت مکانی را محاسبه می‌کنند. سپس داده‌ها را از طریق شبکه تلفن همراه به سرور ارسال کرده و سرور اطلاعات دریافتی پردازش می‌کند. پس از پردازش، اطلاعات به تلفن هوشمند مالک خودرو ارسال می‌شود. جی پی اس‌های ماشین انواع خاصی دارند که در بخش بعد به آن می‌پردازیم.

چگونه جی پی اس ماشین نصب می‌شود؟

همان طور که پیش از این نیز اشاره‌ای کردیم، جی پی اس‌های ماشین انواع مختلفی دارند و نحوه نصب هر کدام متفاوت است. برخی از ردیاب‌های خودرو را می‌توان در پورت OBD ماشین نصب کرد که راه ساده و سریعی برای داشتن یک جی پی اس است و هر کسی می‌تواند با دنبال کردن دستورالعمل شرکت سازنده، ردیاب را به تنهایی روی ماشین نصب کند.

اگر به عنوان مالک یک شرکت دنبال یک جی پی اس برای تعقیب ناوگان حمل و نقل خود هستید، این گزینه بهترین است. برخی از ردیاب‌های دیگر باید برای فعال‌سازی به سیستم برق خودرو متصل شوند. سیم‌کشی این نوع جی پی اس‌ها به مهارت خاصی نیاز دارد و باید توسط متخصصان انجام شود.

بعضی از ردیاب‌های دیگر، مگنتی هستند. به این ترتیب برای نصبشان نیازی به سیم‌کشی‌ یا جا دادن آن‌ها در پورت خاصی نیست. برای نصب ردیاب‌های مگنتی یا آهنربایی فقط کافی است این دستگاه‌ها را در محلی دور از دید مانند زیر ماشین قرار دهید. آهنربای ردیاب خودرو به قدری قدرتمند است که حتی در سرعت‌های بسیار بالا هم جدا نمی‌شود. همچنین نسبت به شرایط سخت آب و هوایی مانند برف و باران بسیار مقاوم هستند.

مزیت استفاده و نصب جی پی اس ماشین چیست؟

تا اینجای مقاله توضیح دادیم که جی پی اس ماشین چگونه کار میکند و چگونه روی خودرو نصب می‌شود. جی پی اس‌ها مزایای فوق‌العاده‌ای دارند. برای مثال حجم زیادی از داده‌ها در جی پی اس ذخیره می‌شود و بنابراین کاربران می‌توانند هر موقع که بخواهند به شرط اتصال به اینترنت، به این اطلاعات در گوشی هوشمند خود دسترسی داشته باشند. این کار یک نمای کلی و داده‌هایی شامل زمان روشن شدن موتور، زمان حرکت وسیله نقلیه، سرعت حرکت و مواردی از این قبیل در اختیار کاربر قرار می‌دهد. بنابراین با وجود جی پی اس می‌توان امنیت خودرو را، حتی در زمان‌هایی که بسیار دور از ماشینتان هستید، تضمین کرد.

3.jpg

خرید انواع جی پی اس ماشین از فروشگاه اینترنتی جی پی اس خودرو

در این مقاله خواندید که جی پی اس ماشین چگونه کار میکند، چه ویژگی‌هایی دارد و چطور روی ماشین نصب می‌شود. همه مزایای گفته شده در گروی آن است که ردیاب باکیفیتی را از فروشگاهی معتبر تهیه کنید. فروشگاه جی پی اس خودرو با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان انواع ردیاب‌های خودرو و جی پی اس‌های شخصی را ارائه می‌دهد و خدمات پس از فروش فوق‌العاده‌ای برای مشتریان خود در نظر گرفته است. همین الان به وب سایت جی پی اس خودرو به نشانی gpskhodro.com مراجعه کنید و ردیاب ماشین موردنظر خود را سفارش دهید.