در گذشته قیمت خودرو در بازار ایران دو نرخی بود و این دو نرخی بودن خودرو که ناشی از تفاوت عظیم قیمت کارخانه و بازار آزاد در اثر عرضه قطره چکانی خودرو اتفاق افتاده بود تاثیر منفی زیادی در بازار خودرو گذاشته بود. اما اکنون با ورود سازمان بورس کالا به بازار خودرو، قیمت خودرو سه نرخی نیز شده است!

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : در گذشته قیمت خودرو در بازار ایران دو نرخی بود و این دو نرخی بودن خودرو که ناشی از تفاوت عظیم قیمت کارخانه و بازار آزاد در اثر عرضه قطره چکانی خودرو اتفاق افتاده بود تاثیر منفی زیادی در بازار خودرو گذاشته بود. اما اکنون با  ورود سازمان بورس کالا به بازار خودرو، قیمت خودرو سه نرخی نیز شده است!

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه در این رابطه به دغدغه ها و مشکلات اشاره کرد. وی با تاکید بر اینکه متاسفانه کلیت اقتصاد ایران در شرایط بحرانی است و مسئولان نیز هر روز با تصمیمات و صحبت‌های خود بر دامنه بحران اضافه می‌کنند، گفت: قرار بود بازار خودرو به سامان برسد اما تصمیمات عجیب و غریب مانعی بر سر راه تحقق این وعده است.

وی در توضیح این مطلب افزود: طبق تصمیمات اتحاذ شده قرار است پنجاه درصد خودروهای تولیدی این ماه و ماه آینده به طرح حمایت از مادران اختصاص یابد. از سوی دیگر بیست درصد تولیدات نیز اجباری صرف طرح تعویض خودروهای فرسوده خواهد شد. آیا چنین تصمیمی برای ایجاد بحران در بازار خودرو کفایت نمی‌کند؟

کاکایی با اشاره به اینکه متاسفانه با تصمیماتی که اتخاذ شده است، کارت ملی مادران مشمول دریافت خودرو به قیمت صد میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این رانت عظیم باید مورد توجه سیاستگذار قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه حمایت از فرزندآوری باید از محل بودجه دولت صورت گیرد، گفت: در حال حاضر این حمایت از جیب سهامدار صورت می‌گیرد و این یک مشکل بزرگ است.
وی با اشاره به اینکه در آخرین طرح قرعه‎‌کشی بیش از ۹ میلیون نفر شرکت‌ کرده‌اند، گفت: بالاخره شما یک لاتاری مفت و مجانی را دارید که بروید شرکت کنید و ببینید شانس برنده شدن پیدا می‌کنید یا خیر.وی در توضیح این مطلب ادامه داد: طبق آمارها یک چهارصدم این افراد موفق می‌شوند خودرو دریافت کنند اما خوب نه میلیون نفر صف می‌کشند تا در این قرعه‌کشی شرکت کنند و این جای تامل برای سیاستگذار دارد.