به گزارش سایپا تهارن شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس،به همین دلیل است که دور جدیدی از تعرفه‌های واردات خودرو این‌بار بر روی قطعات—که از روز شنبه اجرایی شده، می‌تواند صنعت خودرو را بیش از گذشته دچار تحول و چالش کند. از ساعت ۱۲:۰۱ بامداد به‌وقت شرق آمریکا در روز شنبه، اغلب قطعات وارداتی خودرو […]

به گزارش سایپا تهارن شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس،به همین دلیل است که دور جدیدی از تعرفه‌های واردات خودرو این‌بار بر روی قطعات—که از روز شنبه اجرایی شده، می‌تواند صنعت خودرو را بیش از گذشته دچار تحول و چالش کند.

از ساعت ۱۲:۰۱ بامداد به‌وقت شرق آمریکا در روز شنبه، اغلب قطعات وارداتی خودرو مشمول مالیات واردات ۲۵ درصدی شده‌اند.

تعرفه‌های قبلی بر خودروهای کامل وارداتی بود و خودروهای مونتاژ آمریکا را دست‌نخورده باقی می‌گذاشت. اما این‌بار، هیچ‌کدام از ۱۰ میلیون خودروی تولیدشده در آمریکا در سال گذشته بدون استفاده از قطعات وارداتی ساخته نشده‌اند. اکنون، این تعرفه‌ها می‌توانند ده‌ها میلیارد دلار هزینه جدید به صنعت خودرو تحمیل کنند هزینه‌ای که در نهایت بر دوش خریداران و مالکان آمریکایی خواهد افتاد.

جاناتان اسموک، اقتصاددان ارشد شرکت Cox Automotive، در وبیناری گفته:
«صادقانه بگویم، از دید من تعرفه بر قطعات تأثیر منفی‌تری بر اقتصاد کلی دارد تا تعرفه بر خودروهای وارداتی.»

بر اساس تخمین‌های دولت آمریکا، بیش از ۵۰٪ محتوای خودروهایی که در کارخانه‌های آمریکا مونتاژ می‌شوند، وارداتی است.

با این حال، این تعرفه‌ها به‌طور مساوی بر همه قطعات وارداتی اعمال نمی‌شود. به‌عنوان مثال، قطعاتی که از کانادا یا مکزیک وارد می‌شوند و در تولید آن‌ها به کارگران حداقل ۱۶ دلار در ساعت دستمزد پرداخت شده، «مطابق با توافق USMCA» محسوب می‌شوند و از تعرفه معاف‌اند. در نتیجه، اغلب قطعات کانادایی معاف هستند، اما سهم کمی از قطعات مکزیکی مشمول معافیت خواهند بود.

طبق اعلام کاخ سفید، خودروسازانی که در آمریکا فعالیت می‌کنند، می‌توانند بخشی از این تعرفه‌ها را دست‌کم به‌صورت موقت جبران کنند. در سال اول، تا ۳.۷۵درصد از قیمت خودرو به‌عنوان تخفیف در قبال تعرفه‌ها بازپرداخت می‌شود؛ این رقم در سال دوم به ۲.۵درصد کاهش یافته و در سال سوم حذف خواهد شد.

اما حتی با این تخفیف‌ها، هزینه اضافی بر هر خودرو به‌طور متوسط ۴۰۰۰ دلار خواهد بود، بر اساس تحلیل داده‌های تجاری دولت توسط CNN.

تأثیر بر خریداران و صاحبان خودروها

خریداران خودرو ممکن است در کوتاه‌مدت افزایش قیمت را احساس نکنند. مری بارا، مدیرعامل جنرال‌موتورز، به CNN گفت که تعرفه‌ها امسال بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار هزینه به شرکت او تحمیل خواهد کرد، اما انتظار ندارد قیمت خودروها در آینده نزدیک تغییر کند.

جیم فارلی، مدیرعامل فورد، نیز اعلام کرد که برنامه تخفیف «قیمت کارمندی» شرکت را تا ۴ ژوئیه تمدید خواهند کرد.

با این حال، افزایش قیمت در دیگر حوزه‌ها مانند تعمیرات و خدمات به‌وضوح حس خواهد شد. اسموک گفت:
«این تعرفه‌ها تورم را در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو و حتی بیمه افزایش می‌دهند—و این فقط خریداران خودروهای وارداتی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، بلکه همه آمریکایی‌ها را.»

دیگر خودروی کاملاً آمریکایی وجود ندارد

با تغییرات جدید، هر خودرویی که ۸۵درصد قطعات آن مطابق USMCA باشد، از تعرفه معاف خواهد بود.

اما طبق بررسی فرانک دوبوا، استاد بازنشسته دانشگاه آمریکن، تقریباً هیچ خودرویی این سطح از انطباق را ندارد. چرا؟ چون خودروسازان آمریکای شمالی دهه‌هاست که این منطقه را بازار یکپارچه می‌دانند و قطعات را بارها میان آمریکا، کانادا و مکزیک جابه‌جا می‌کنندآن‌هم بدون مواجهه با تعرفه‌های قبلی.

تشخیص اینکه کدام بخش واقعاً «داخلی» محسوب می‌شود، هم دشوار است. دوبوا اشاره می‌کند که حتی روغن و ضدیخ خودرو نیز می‌تواند منشأ بحث‌برانگیز داشته باشد.

در حالی که ۱۹.۲ میلیارد دلار از قطعات وارداتی از کانادا معاف شده‌اند، ۸۲.۵ میلیارد دلار قطعات وارداتی از مکزیک عمدتاً مشمول تعرفه خواهند شد، چون بسیاری از آن‌ها الزامات USMCA را ندارند.

اگر این تعرفه‌ها سال گذشته هم اعمال می‌شدند، مجموع هزینه‌های آن به حدود ۶۰ میلیارد دلار می‌رسید. با تخفیف‌هایی که هفته گذشته اعلام شد، این رقم ممکن بود تا ۴۰ میلیارد دلار کاهش یابد. اسموک گفت:
«این بازپرداخت‌ها صرفاً وضعیت بد را کمی کمتر بد می‌کنند.»