کارشناسان بازار سرمایه معتقدند خودرو، بانک، کامودیتی‌ها از جمله مهمترین گروه‌هایی هستند که بیشترین تاثیر را از توافقات می‌برند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ پیش‌تر کوچکترین خبری از برجام، مذاکرات و توافق، سیگنال مهمی برای بازار سرمایه محسوب می‌شد اما با فرسایشی شدن این روند، بورس اثرپذیری خود را از اخبار برجامی از دست داده است و گویا بازار نیز هوشمندانه رفتار می‌کند و برای عکس‌العمل، منتظر نتیجه قطعی مذاکرات است.

حال که به نظر می‌رسد در یک قدمی توافقات هستیم خبرنگار صدای بورس با این پرسش که «کدام صنایع از توافق سود می‌برند؟» نظر کارشناسان مدیران کارگزاری‌ها و مدیران عامل شرکت‌های بورسی را جویا شده که به اختصار در مطلب آورده می‌شود:

  • محمد مهدی بحرالعلوم/ استادیار گروه مالی و بانکداری دانشگاه علامه طباطبایی

در کوتاه مدت گروه خودرو و بانک، در میان مدت با کاهش هزینه انتقال پول، مواد اولیه، توسعه بازار صادراتی و فروش با تخفیف کمتر، بیشتر صنایع کامودیتی محور و هلدینگ‌های مرتبط رشد خواهند داشت.

  • احمد اشتیاقی/ کارشناس بازار سرمایه

به صورت مستقیم بانکی‌ها و به صورت غیر مستقیم همه صنایع و گروه ها بواسطه غیر جذاب شدن بازارهای موازی و کاهش تدریجی نرخ بازدهی اوراق بدهی از توافق سود می‌برند.

  • ابوالحسن معصومی/ کارشناس بازار سرمایه

در ارتباط با همبستگی رخدادهای سیاسی در روند بازار در شرایط عاری از هرگونه تصمیمات و سیاست‌های مداخلانه‌ای و دستکاری می‌توان گفت که سهام‌های خودرویی و بانکی بیشترین سود را از توافق خواهند برد ضمن اینکه صنایع غذایی، زراعت، دامپروری و… در واقع صنایع غیر دلاری را می‌توان در این زمره بر شمرد.

  • حسین یوسفی/ کارشناس تحلیلگر بازار سرمایه

با توجه به برداشتن تحریم‌های اصلی نقل و انتقال پول و همچنین آزادسازی واردات و قطعات خودرو بیشترین تاثیر روی صنعت بانک و خودرو خواهد بود. صنایع غذایی و دارو هم میتوانند رشد خوبی داشته باشند.

  • رضا نصیر زاده/ کارشناس بازار سرمایه

گروه‌های بانکی و خودرویی صنایعی هستند که در درجه اول بیشترین منفعت را در صورت توافق می‌برند.

  • شیما شفقی/ کارشناس بازار سرمایه

توافق بیشتر به نفع بانکی ها و خودرویی هاست.

  • سمیه صفری/ کارشناس بازار سرمایه

گروه های بانکی، خودرویی و احتمالا پالایشی ها به دلیل از بین رفتن ممنوعیت های صادراتی و همینطور افزایش قیمت نفت برنت جزء صنایعی هستند که از توافقات سود می برند.

  • سید محمد رضا اعلمی/ کارشناس بازار سرمایه

در صورت بروز توافق و اصلاح نرخ دلار، در کوتاه مدت با کاهش حاشیه سود بنگاه‌هایی مواجه می‌شویم که کالای استراتژیک آنها صادر می‌شود و طبیعتاً توقع کاهش قیمت سهام در گروه محصولات شیمیایی را داریم و انتظار برای رشد سهام های غیر دلاری از قبیل گروه صنایع غذایی افزایش پیدا می کند .

  • مهدی خیره دست / مدیرعامل شرکت کارگزاری ساو آفرین

درصورت توافق صنایعی از قبیل بانکی و خودرویی ها مورد توجه قرار خواهند گرفت .
مهمترین عامل در احیای برجام بحث نقل‌وانتقال پول‌های ایران است که در صورت توافق ارتباط بانکی ایران برقرار خواهد شد و مسلما این موضوع اثر مثبت بر معاملات این گروه دارد.
از طرفی ایران نیز برای تعویض ناوگان حمل و نقل فرسوده خود نیاز به سرمایه گذاری در این بخش خواهد داشت که با احیای برجام این امر نیز قوت خواهد گرفت و توافق هزینه تمام شده نقل وانتقال پول را کاهش خواهد داد.

باید دید که توافق باعث افزایش فروش نفت و دریافت وجه آن خواهد شد که این امر نیز بر کاهش کسری بودجه سال آتی اثرگذار بوده و این موضوع خود بر جلوگیری از رشد نرخ دلار موثر خواهد بود.