بانکی‌پور، نماینده مجلس به بازار گفت: سال گذشته ۱۰۰ هزار مادر موفق به دریافت خودرو در طرح جوانی شدند، با در نظر گرفتن اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار، ۳۰ هزار میلیارد تومان تشویق شده اند.

به گزارش سایپ تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس,سال ۱۴۰۰ قانونی تحت عنوان حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. براساس این قانون مادرانی که از ۱۹ آبان ۱۴۰۰ به بعد صاحب دو فرزند یا بیشتر شوند، در طرحی به نام «جوانی جمعیت» می توانند از خودروسازان، خودرو خریداری کنند.

براساس این قانون خودروسازان مکلف به تخصیص ۵۰ درصد از تولیدات خود به مادران هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، سال گذشته یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد که براساس گفته های رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ۱۰۰ هزار مادر موفق به دریافت خودرو شدند. این یعنی کمتر از ۱۰ درصد تولید خودرو در کشور به جوانی جمعیت اختصاص یافته است. برای بررسی بیشتر این موضوع با امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به گفت و گو پرداختیم:

 

* به عنوان پرسش نخست، براساس قانون جوانی جمعیت خودروسازان مکلف شدند که ۵۰ درصد از تولیدات خود را به طرح جوانی جمعیت اختصاص دهند، از همین رو چه تعداد مادر از تیرماه تا اسفند ماه سال گذشته موفق به دریافت خودرو شدند؟

براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خودروسازان باید ۵۰ درصد از تولیدات خود را به طرح جوانی جمعیت اختصاص دهند، مادرانی که فرزند دوم آن ها از ۱۹ آبان ۱۴۰۰به بعد متولد شده باشد، می توانند در این طرح ثبت نام کنند. براساس آمار منتشر شده از وزارت صمت سال گذشته ۱۰۰ هزار مادر موفق به دریافت خودرو شدند.

* اخیرا شاهد هستیم که وزارت صمت سامانه عرضه یکپارچه خودرو را دنبال می کند، براین اساس عرضه خودرو به مادران در طرح جوانی جمعیت چگونه خواهد بود؟

باتوجه به اینکه مسدودسازی ۱۰۰ میلیون تومان منجربه تحمیل فشار مالی به مادران می شود، وزارت صمت مدعی است تمام مادرانی که در طرح جوانی جمعیت سامانه مذکور ثبت نام کردند، امسال خودرو دریافت خواهند کرد. همچنین باید اشاره کرد که مادران مجوز فروش خودرو در بازار را بر خلاف سایر متقاضیان دارند.

* سال گذشته شاهد بودیم که سودجویان اقدام به خرید کارت ملی مادران برای ثبت نام در طرح جوانی جمعیت کردند، دلیل این موضوع چیست؟

ابتدا باید اشاره داشت که خرید و فروش کارت ملی فقط منوط به مادران نشده و تمام افراد واجد شرایط خرید خودرو با این مشکل مواجه هستند. پیشتر اشاره کردم که ۱۰۰ هزار مادر سال گذشته خودرو دریافت کردند، خودروهای مذکور ۲۰۰ تا ۱ میلیارد تومان اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار داشت. با احتساب این تعداد و قیمت خودروهای عرضه شده، تشویق ۳۰ هزار میلیارد تومانی نصیب مادران شد.

* براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خودروسازان باید ۵۰ درصد از تولیدات خود را به طرح جوانی جمعیت اختصاص دهند، چه تعداد مادر از سال گذشته موفق به تحویل خودرو نشدند؟

به گزارش بازار,براساس آخرین اطلاعاتی که وزارت صمت در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده است، ۱۰۰ هزار مادر از سال گذشته موفق به تحویل خودرو نشدند. اخیر نیز حدود ۳۰ هزار مادر در سامانه یکپارچه عرضه خودرو شرکت کردند، خودروسازان با اولویت متعهد به تحویل خودروها به مادران شدند.