رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که وزارت صمت به طور جدی قصد دارد سهام خودروسازی های سایپا و ایران خودرو را به فروش برساند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که وزارت صمت به طور جدی قصد دارد سهام خودروسازی های سایپا و ایران خودرو را به فروش برساند. این به معنی اقدام عملی وزارت صمت در راستای تغییر وثیقه دو خودروسازی بزرگ کشور است تا شرایط واگذار کردن سهام تودلی شرکت سایپا و ایران خودرو را به بخش خصوصی فراهم کند. به نظر می رسد سایپا که اولین گام ها را به سمت خصوصی سازی برداشته و سهام تودلی بیشتری در اختیار دارد، بیشترین واگذاری سهام به بخش خصوصی را به خود اختصاص دهد.

حسین قربانزاده با بیان اینکه واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو درحال پیگیری است، گفت: وزارت صمت شدیدا پیگیر است که سهام درونی خودروسازها (تودلی) سایپا و ایران خودرو را ادغام کرده و به فروش برساند. از طرف دیگر سازمان خصوصی سازی اصرار دارد که این فرآیند باید در منظومه ای رخ دهد تا سهم دولت و سهام نهادهای غیردولتی در قالب بلوکی ارزنده باشد تا خریدار انگیزه داشته باشد در این مزایده شرکت کند.

وی ادامه داد: احتمالا در هفته های آتی تفاهمی بین وزارت صمت و وزارت اقتصاد و… رخ دهد و در آن میزان سهام تودلی دولت و اصل سهام دولت در خودروسازها مشخص شود. البته چند روز قبل نامه تغییر وثیقه شرکت سایپا زده شده است. یعنی عملا وزارت صمت در راستای دستور رئیس جمهور برای جا به جایی وثایق اقدام کرده تا امکان واگذاری این شرکت ها فراهم شود. اگر این اتفاق بیوفتد، ۱۷ درصد سهام سایپا و حدود ۵ درصد سهام ایران خودرو واگذار می شود که درواقع سهم دولت است اما به طور کلی سهام تودلی سایپا بیشتر است.

در روز گذشته، سایپا طی انتشار یک آگهی از فروش ۴۱ درصدی سهام خود خبر داد. این اقدام به دنبال تحقق یکی از دستورات هشت‌گانه رئیس جمهور درزمینه واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا تا پایان شهریورماه سال جاری در آستانه اجرایی شدن قرار گرفته است. به نظر می رسد که سایپا شرایط مشخص شده از سوی سازمان خصوصی سازی را مبنی بر آزادسازی سهام دولتی در وثیقه بانک ها، اختصاص سهام درونی خودروسازها ( تودلی) به بازپرداخت تسهیلات، اصلاحات و شفافیت مالی این شرکت ها و تجمیع سهام صندوق بازنشستگی کشوری، سهام درونی خودروسازها و سهام دولتی ایران خودرو و سایپا را پذیرفته است.