البرز بازرس اتحادیه صنف تعمیرکاران کرج با انتقاد از رها شدن رسته شغلی نصب کپسول‌های CNG گفت: برخی از افراد فعال در این بخش بدون مجوز و بدون رعایت ایمنی، هر جایی اقدام به نصب کپسول می‌کنند و نمی‌دانیم به واسطه این بی‌قانونی‌ها، این بمب‌های ساعتی رها در سطح شهر چه وقت منفجر خواهند شد.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس, بهزاد جمال پور صوفی گفت: قبلاً رسته شغلی CNG داشتیم که اتحادیه تلاش بسیاری در جهت ساماندهی آن در سطح استان کرد. متاسفانه افراد صاحب این شغل پرخطر به صورت پراکنده در سطح شهر زیرپل‌ها و سایر مکان‌های نامناسب اقدام به نصب کپسول بر روی خودروها می‌کردند. به واسطه خطراتی که این کار داشت توانستیم آنها را ساماندهی و حدود ۵۰ جواز کسب صادر کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه چند سال پیش طرح آمد که این رسته شغلی کشوری شده و پرونده‌ها را به مرکز در تهران ارجاع دهید. با این اقدام درحال‌حاضر این رسته شغلی به حال خود رها شده و به رغم شکایت‌های واصله به اتحادیه، کارشناسی برای رسیدگی نداریم و بدون رعایت ایمنی هر جایی اقدام به نصب کپسول می‌کنند و نمی‌دانیم به واسطه این بی‌قانونی‌ها این بمب‌های ساعتی رها در سطح شهر چه وقت منفجر خواهند شد.

بازرس اتحادیه صنف تعمیرکاران کرج ادامه داد: تخلف اجتناب ناپذیر است و در تمام صنوف وجود دارد. متاسفانه در این صنف عده‌ای در حاشیه شهرها که جواز ندارند چند ماه جایی را اجاره کرده و به کار مشغول می‌شوند و اتحادیه تا این موارد را شناسایی کند و فرآیند اداری پلمب طی شود جابه جا شده و با هویت جدید جای دیگر را اجاره می‌کنند و اتحادیه در شناسایی دوباره آنها دچار مشکل می‌شود. بنابراین بیشترین حجم تخلف دریافتی مربوط به همین واحدهاست که مقطعی فعالیت می‌کنند، نه جایشان مشخص است و نه مالیات پرداخت می‌کنند، از طرف دیگر باعث فشار و نارضایتی اعضای قانونمند صنف می‌شوند.

اجازه خارج کردن کاتالیزور را ندهید

وی‌با اشاره به اینکه در این زمینه بیشترین شکایت مربوط به تعویض کاتالیزور خودرو است افزود: این قطعه که نقش مهمی در کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی دارد به واسطه گران بودن فلز به کار رفته در آن توسط این واحدهای متخلف مقطعی و فاقد جواز با این عنوان که خودرو بهتر کار می‌کند تخلیه می‌شود. در حالی که این اقدام مصرف بنزین و آلایندگی‌های محیطی را افزایش می‌دهد. لذا تقاضا داریم مردم برای تعویض یا بررسی کاتالیزور به واحدهای دارای مجوز مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: به همت و پیگیری‌های مسئولان اتحادیه این موضوع نهادینه شده که کاتالیزور هم مثل سایر قطعات و لوازم یدکی خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید نسبت به معاینه فنی و توجه به عمر مفید و نگهداری از آن واکنش و اهمیت نشان داد، در نتیجه با توجه به نقش و اهمیت فلز به کار رفته در آن باید تعویض و بررسی مشکلات آن توسط تعمیرکاران دارای مجوز انجام شود.

تعمیرکاران به صورت محدود می‌توانند لوازم یدکی خاص ارائه کنند

وی در خصوص فروش لوازم و قطعات یدکی خودرو توسط تعمیرکاران گفت: تعمیرکاران به واسطه مهارت و تجربه و نیز سرعت بخشیدن به خدمات درخواست شده اقدام به تهیه و فروش لوازم خاص و محدود می‌کنند که این اجناس را هم به تعداد کم از لوازم یدکی‌های سطح شهر تهیه می‌کنند. طبق صورتجلسه تنظیمی با اتحادیه لوازم و قطعات یدکی خودرو، اداره بازرسی و صنعت و معدن و اصناف تعمیرکاران حق فروش انبوه لوازم یدکی خودرو را ندارند و فقط می‌توانند به صورت کاملا محدود و نیاز مبرم به تأمین قطعاتی مثل تسمه، لنت اقدام کنند. این برای خدمت‌رسانی سریع و بهتر است به مشتریان است. تعمیر کار اعتبار خودش را به واسطه ضمانت و فروش یک دسته از لوازم و قطعات خودرو زیر سوال نمی‌برد اما به خاطر توزیع لوازم تقلبی متاسفانه تعمیرکاران مقصر شناخته می‌شوند نه سازنده و نه توزیع کننده.

وی افزود: استان البرز یک شهر مسافرپذیر و شاهراه است و در هر ساعت از شبانه روز خدمات فنی خودرو باید برای مسافران و مشتری برقرار باشد لذا در ساعاتی که تهیه یک قطعه پرکاربرد از فروشنده قطعات و لوازم یدکی خودرو امکان‌پذیر نیست مثل ایام تعطیل، تعمیر کار به واسطه مشتری مداری، تجربه و آگاهی از اینکه کدام برند کالا تست و کارایی‌اش جواب داده، اقدام به تهیه آن کرده و ارائه خدمات می‌کند.

مشاور رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران در خصوص تداخل‌های صنفی افزود: اتحادیه‌ها برای حل این مشکل باید دور یک میز جمع شوند و تصمیم‌گیری کنند. حل تداخل‌های صنفی قوه محکمی می‌خواهد که با توجه به تعدد صنوف بتواند آن را پیگیری کند.

وی با اشاره به توزیع و استفاده از قطعات و لوازم یدکی تقلبی در بازار اظهار کرد: افزایش ناگهانی قیمت خودرو باعث افزایش قیمت قطعات هم شد و موجب شد در کنار تولید و توزیع لوازم یدکی، اجناس چینی و تقلبی با بسته‌بندی اورجینال افزایش یابد. بنابراین وظیفه اتحادیه و بازار لوازم یدکی کشوری است که بر تولید و توزیع و بسته‌بندی این اجناس نظارت کرده و مانع واردات آن شود. چون تعمیرکار توانایی شناسایی قطعه و ارزیابی متریال ساخته شده در آن را ندارد و با توجه به تجربه و جعبه آن را مورد استفاده قرار می‌دهد. هر چند به واسطه توزیع این قطعات و خرابی‌های خودرو تعمیرکار مقصر شناخته می‌شود که کاملاً اشتباه است. بازرسی در سطح بازار باید وجود داشته باشدکه این موارد را کنترل کند.

معضل تعمیرکاران غیرمجاز: تخلیه کاتالیزور و ارائه فاکتور بیش از کار انجام شده

وی ادامه داد: یکی دیگر از معضلات این صنف مربوط به تعمیر گاه‌هایی است که از طرف امداد خودروها پیشنهاد می‌شوند. بر اساس شکایت‌های مطرح شده گاهاً رانندگان امداد خودرو، صاحبان را به تعمیرگاه‌هایی هدایت می‌کنند که خودشان توصیه می‌کنند و فاقد مجوز بوده و مشتری هم چون مستأصل و در راه مانده شده با توصیه آنها برای دریافت خدمات کم هزینه در حداقل زمان به این تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند که متاسفانه اقدام به خالی کردن کاتالیزور و یا ارائه فاکتور بیش از کار انجام شده می‌کنند.

به گزارش ایسنا,وی به عنوان بازرس اصلی نظارت بر عملکرد اتحادیه در پایان تاکید کرد: مردم حتماً تعمیرکار دارای مجوز و قابل اعتماد را برای خدمات فنی خود شناسایی و انتخاب کنند تا در هر مراجعه و نیاز ضروری به خدمات دچار سردرگمی نشوند.