رایج‌ترین راههای کلاهبرداری از طریق آگهی‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو در این گزارش آمده است تا مردم در هنگام خرید خودرو با توجه به آنها کمتر در معرض چنین افرادی قرار گیرند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  تجارت‌نیوز،خرید و فروش خودرو از طریق پلتفرم‌های اینترنتی در میان مردم بسیار رایج شده است. پلتفرم‌های آنلاینی که در این خصوص کار می‌کنند، کار را برای مخاطب خود راحت کرده‌اند و خریدار و فروشنده را به صورت مستقیم بدون حضور رابطی به یکدیگر وصل می‌کنند. اما در کنار این مزایا، معایبی هم وجود دارد که اگر خریدار یا فروشنده به آنها توجه نکنند ممکن است منجر به کلاهبرداری از یکی از طرفین معامله شود.

رایج‌ترین کلاهبرداری در آگهی خرید خودرو

یکی از رایج‌ترین راه‌های کلاهبرداری توسط آگهی‌های خودرو، درخواست بیعانه توسط فروشنده از خریدار، قبل از بازدید خودرو است.
بسیاری از افراد هستند که آگهی یک خودرو با شرایط و قیمت بسیار مناسب را آگهی‌ می‌کنند. خریدار برای از دست ندادن این آگهی تماس گرفته و بعد از مکالمه‌ای کوتاه، با درخواست پرداخت بیعانه (هرچند با مبلغ کم یا زیاد) قبل از بازدید خودرو مواجه می‌شود. در این شرایط به هیچ عنوان وجه درخواست شده واریز نشود.
از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد، افرادی هستند که در قالب فروشنده آگهی خودرو را ثبت می‌کنند. مشتری خودرو مورد نظر پس از تماس با فروشنده، با بهانه‌های مختلف فرد برای عدم بازدید از خودرو مانند عدم حضور یا مسافرت مواجه می‌شود. مشتری برای اینکه خودرو مناسب را از دست ندهد به صورت خودخواسته، پیشنهاد پرداخت بیعانه می‌دهد. در این شرایط هم ماشین خریداری نمی‌شود و هم پول شما برای همیشه از دستتان می‌رود.
پس مهم‌ترین نکته در مواجهه با خرید خودرو از طریق پلتفرم‌های اینترنتی این است که قبل از اطمینان از خرید و بازدید از خودرو، هیچگونه وجهی واریز نشود. البته توجه داشته باشید، بعضی از پلتفرم‌های انتشار آگهی، این روزها با اضافه کردن امکان پرداخت بیعانه به پلتفرم، به جای پرداخت بیعانه به شخص آگهی‌گذار، امکان سودجویی از این طریق را به صفر رسانده‌اند.

خریدار و کارشناس جعلی خرید خودرو

یکی از روش‌های کلاهبرداری در زمان فروش خودرو، حضور خریدار و کارشناس خودرو جعلی در زمان بازدید از خودرو است. بسیاری از افراد برای بازارگرم کنی و به وجد آوردن خریدار، در زمان بازدید از خودرو توسط مشتری حقیقی، یک خریدار یا کارشناس خودرو جعلی نیز می‎‌آورند. حضور این افراد برای این است که از خودرو تعریف کرده و خود را یک مشتری پروپاقرص نشان دهند تا شما را به وجد آورد که هر چه زودتر برای خرید خودرو پول پرداخت کنید یا خودرو را با قیمت بالاتر از ارزش حقیقی آن خریداری کنید. این موضوع در مورد خودروهای تصادفی یا پر عیب رایج‌تر است. پس در زمان بازدید از خودرو، مقلوب حضور دیگر افراد نشوید و به تمامی موارد سلامت خودرو و مدارک آن توجه کنید.

عدم تطابق اطلاعات آگهی فروش خودرو با واقعیت

یکی دیگر از راه‌های رایج کلاهبرداری با آگهی خودرو، اطلاعات نادرست یا عکس متفاوت از واقعیت خودرو است. بسیاری از افراد برای اینکه با مشتری‌های بیشتری گفتگو کنند، عکس یا اطلاعات اشتباهی از خودرو می‌گذارند و پس از حضور مشتری در زمان بازدید با مورد دیگری مواجه می‌شود. حتما به این موضوع قبل از حضور در محل بازدید از خودرو توجه کنید.

در زمان خرید خودرو به شماره موتور و اصل بودن تمامی وسیال خودرو توجه کنید. بسیاری از افراد هستند که در بازار خودرو، ماشین‌های تصادفی یا چپ کرده را با قیمت بسیار پایین خریداری می‌کنند. پس از آن با هزینه اندکی خودرو را تعمیر کرده و آنها را با قیمت‌های بسیار بالاتر از ارزش حقیقی آن برای فروش، آگهی می‌کنند. بسیاری از این افراد، خودرو را با لوازم خودروهای سرقتی تعمیر می‌کنند، برای همین در زمان خرید خودرو حتما به شماره موتور و شاسی خودرو توجه کنید تا خودروی تصادفی یا دزدیده شده خریداری نکنید.

قابل توجه است که در پلتفرم‌های انتشار آگهی معمولا مسئولیتی در خصوص معامله‌های کاربران ندارند. آن‌ها برای حفظ کیفیت سرویس‌دهی به کاربران خود می‌کوشند محیط پلتفرم‌های خود را برای کاربران امن نگاه دارند تا کاربران بتوانند معاملاتی ساده‌تر و امن‌تر را با هم‌دیگر انجام دهند. یکی از فعالیت‌های پلتفرم‌ها حذف کاربران متخلف از طریق گزارش‌دادن کاربران است. به این ترتیب در هر کدام از پلتفرم‌های آگهی آنلاین اگر با کاربری متخلف روبرو شدید، با استفاده از امکان «گزارش تخلف» کاربر متخلف را به پلتفرم مورد نظر معرفی کنید. پلتفرم‌ها، برخورد با کاربران متخلف را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده‌اند.