طرح آزادسازی واردات خودرو به کشور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب شده است. اما آنگونه که پیداست هر خودرویی مجوز واردات به ایران را ندارد و محدودیت‌هایی برای نوع خودروی وارداتی و واردکننده آن وضع شده است. این محدودیت‌ها کدام است؟

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  تجارت‌نیوز، طرح آزادسازی واردات خودروی خارجی به ایران هم شامل خودروهای نو می‌شود و هم خودروهای کارکرده‌ای که سه سال از سال ساخت آنها گذشته باشد. اما هر فردی نمی‌تواند واردکننده خودرو به کشور باشد و هر خودرویی هم مجوز واردات نمی‌گیرد.

مهم‌ترین شرط واردات خودروی خارجی به ایران این است که هیچ ارزی برای واردات خودرو از کشور خارج نشود. در این طرح اعلام شده که هر شخص حقیقی و حقوقی که بخواهد می‌تواند خودرو وارد کند مشروط به اینکه واردات خودروی خارجی «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» باشد.

کدام خودروها مجوز واردات می‌گیرند؟

اما جز این دو شرط کلی برای واردات خودرو، شروط دیگری هم برای واردات خودروی نو و کارکرده وجود دارد. سید جواد حسینی کیا، نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفته چند فاکتور در واردات خودروی خارجی مهم است.

۱- خودروهای خارجی وارداتی باید هیبریدی (تمام برقی) باشند.

۲-خودروهای بنزینی و گازسوز تنها در صورتی مجوز واردات می‌گیرند که دارای برچسب انرژی B و بالاتر باشند و یا شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر داشته باشند.

۳- واردات خودروی کارکرده هم مجاز است مشروط به اینکه نهایتا سه سال از ساخت آنها گذشته باشد.

چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند؟

اگرچه در ابتدا گفته شده بود که واردات خودرو به کشور برای هر شخص حقیقی و حقوقی مجاز است اما حالا حسینی‌کیا شروطی را برای واردکننده خودرو اعلام کرده است.

۱-تنها افرادی می‌توانند خودرو وارد کنند که به صادرکننده قطعات خودرو و یا دیگر کالاها باشند.

۲- تنها صادرکنندگانی می‌توانند خودرو وارد کنند که تعهد ارزی به دولت نداشته باشند یا بنا به هر دلیلی منابع ارزی در خارج از کشور داشته باشند و بخواهند از آن برای واردات خودرو استفاده کنند.

براین اساس تنها افراد حقیقی و حقوقی مجوز واردات خودرو را می‌گیرند که صادرکننده باشند و اینکه تعهد ارزی به دولت نداشته باشند یا اینکه صادرکننده خودرو و قطعات خودرو به دیگر کشورها باشند.

اگرچه در این طرح واردات خودرو برای همه آزاد است اما از جرئیات این طرح بر می‌آید که واردات خودرو قرار است به خودروسازان سپرده شود. آنها خودرو و قطعات خودرو به دیگر کشورها صادر کنند و در مقابل خودروی خارجی وارد کنند.

این طرح احتمالا به این معناست که انحصار واردات خودرو هم مانند تولید آن، به خودروسازان داخلی سپرده شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم به تجارت‌نیوز گفته بود: این مصوبه نکته دیگری هم دارد که نشان می‌دهد می‌تواند به انحصار در بازار خودرو منجر شود. در تبصره دو این ماده آمده است که «سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.» چنانچه این بند توسط نمایندگان مجلس تغییر نکند، ممکن است دوباره به انحصار بازار دامن بزند!