آخرین هفته سال ۱۴۰۱ در حالی به پایان رسید که رونق بازار خودرو همچنان کاهش داشت و تقاضای بازار در یک هفته، ۳۴ درصد ریزش پیدا کرد.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، کارنامه به عنوان پلتفرم آنلاین کارشناسی و معامله خودرو، بر اساس تحلیل داده‌ سایت‌های انتشار آگهی و نیز اطلاعات مربوط به خودروهای معامله شده به کمک کارنامه، به‌شکل هفتگی دو شاخص قیمت خودرو و تقاضای بازار خودرو را بررسی می‌کند. در ادامه به گزارش وضعیت قیمت و تقاضای بازار آزاد در آخرین هفته سال ۱۴۰۱ خواهیم پرداخت.

بازار خودرو

آخرین هفته سال ۱۴۰۱ در حالی به پایان رسید که رونق بازار خودرو همچنان کاهش داشت و تقاضای بازار در یک هفته، ۳۴ درصد ریزش پیدا کرد.

نکته قابل‌توجه این است که میزان عرضه خودرو هم با کاهش چشم‌گیری رو‌به‌رو شد و فروشندگان در هفته آخر اسفند ۲۶ درصد کمتر از هفته سوم، نسبت به عرضه ماشین در بازار آزاد اقدام کردند. بر اساس نمودار، هر چه بیشتر به زمان ثبت‌نام ۵۰۰ هزار خودرو  نزدیک‌تر شدیم شاخص تقاضا،  با شیب تندتری کاهش یافت؛ به طوری که بیشترین افت تقاضا مربوط به روز پنجشنبه، ۲۵ اسفند ماه بود.

کاهش عرضه و تقاضا در بازار آزاد در حالی اتفاق افتاد که ریزش قیمت ماشین در هفته آخر اسفندماه همچنان ادامه داشت و شاخص قیمت خودرو حدود ۱۲ درصد کم شد. به‌نظر می‌رسد ریزش مداوم قیمت ماشین باعث شد تا شاخص کل، به وضعیتی که قبل از افزایش بی سابقه قیمت خودرو در بهمن‌ماه داشت، بازگردد.

به طور کلی بررسی تاریخچه عرضه خودرو در طرح‌های قرعه‌کشی خودروسازان نشان می‌دهد، همزمان با طرح فروش گسترده ماشین با قیمت کارخانه‌ای، معاملات بازار آزاد خودرو به شدت کاهش پیدا کرده است.

بر اساس نتایج به دست آمده از بررسی وضعیت خودروهای عرضه‌شده در سامانه یکپارچه، شاخص عرضه و شاخص قیمت هر یک از این ماشین‌ها در بازار خودرو، به ترتیب حدود ۲ تا ۵ درصد (شاخص قیمت)، و حدود ۱۲ تا ۲۰ درصد (شاخص تقاضا)  افت داشته که نشان‌دهنده تمایل متقاضیان به خرید این ماشین‌ها در طرح فروش یکپارچه، به جای بازار خودرو است.