استعلام خلافی خودرو و موتور روش‌های متعددی دارد که برخی از آنها نیاز به احراز هویت مالک وسیله‌ی نقلیه یا احراز هویت وسیله‌ی نقلیه دارند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : استعلام خلافی خودرو و موتور روش‌های متعددی دارد که برخی از آنها نیاز به احراز هویت مالک وسیله‌ی نقلیه یا احراز هویت وسیله‌ی نقلیه دارند. شاید برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده باشد که امکان احراز هویت را به‌هنگام استعلام خلافی موتور و خودرو نداشته باشید؛ پس، باید چکار کنید؟ شما باید از روش‌های استعلام خلافی بدون احراز هویت استفاده کنید.

شاید برایتان سوال باشد که این همه اصرار برای استعلام خلافی در شرایطی که امکان احراز هویت وجود ندارد، چیست؟ در ادامه، ابتدا ضرورت استعلام خلافی خودرو و موتور بدون احراز هویت را شرح خواهیم داد؛ سپس، روش‌های استعلام خلافی بدون کد ملی و شماره موبایل را معرفی خواهیم کرد.

ضرورت استعلام خلافی بدون احراز هویت چیست؟

ممکن است با خود فکر کنید که استعلام و پرداخت خلافی موتور و خودرو بی‌اهمیت است. باید بدانید که این تفکر مضرات متعددی را برای شما به همراه خواهد داشت. در ادامه، برخی از مضرات بی‌اعتنایی به ضرورت استعلام خلافی خودرو و موتور را بررسی خواهیم کرد:

جلوگیری از افزایش مبلغ جرائم

جرایم ۵ نوع‌اند که شامل جریمه دوربین، الصاقی، تسلیمی، خودداری و دوبرگی است. جرایم الصاقی، تسلیمی و خودداری در دسته‌ي جرائمی هستند که باید پیش از ۶۰ روز از زمان صدور پرداخت شوند؛ وگرنه، دو برابر خواهند شد. اگر استعلام خلافی وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را به صورت مداوم انجام دهید، امکان جلوگیری از این ضرر مالی را دارید.

جلوگیری از اتمام مهلت اعتراض به جرائم

جرائم تا ۶۰ روز مهلت اعتراض دارند. اگر این زمان تمام شود، امکان اعتراض از بین خواهد رفت؛ بنابراین، شما باید به صورت مدام استعلام خلافی را چک کنید که مهلت اعتراض داشته باشید به خصوص زمانی که به اشتباه جریمه شده‌اید.

جلوگیری از توقیف وسیله‌ی نقلیه

توقیف وسیله‌ی نقلیه یک مورد از پیامدهای عدم استعلام خلافی مداوم است. هنگامی که جرایم شما از مرز ۱ میلیون تومان بگذرد، دستور توقیف خودرو یا موتور صادر خواهد شد. اگر شما استعلام خلافی به‌روز وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را داشته باشید، امکان جلوگیری از توقیف را با پرداخت جریمه خواهید داشت.

امکان خرید و فروش وسیله‌ی نقلیه

هنگام خرید و فروش وسیله‌ی نقلیه باید خلافی را صفر کنید؛ بنابراین، نیاز به استعلام و پرداخت خلافی خودرو و موتور دارید. اگر این عمل را از پیش به صورت مداوم انجام داده باشید، فشار مالی کمتری را در هنگام خرید و فروش خودرو و موتور متحمل خواهید شد.

نکته: گاهی متخلف علاوه‌بر جرائم مالی مشمول جرایم نمره‌ی منفی گواهینامه نیز می‌شود. هنگامی که مجموع نمره منفی گواهینامه از تعداد مشخصی بگذرد، عواقب دردسرسازی را به همراه دارد؛ مثلاً، گواهینامه باطل می‌شود. در نتیجه، استعلام نمره منفی گواهینامه مانند استعلام خلافی به صورت مداوم واجب است.

چه کسانی به استعلام خلافی بدون احراز هویت نیاز دارند؟

بهتر است اول بدانیم که احراز هویت برای استعلام خلافی به چه معناست. احراز هویت برای استعلام خلافی به معنای این است که ثابت کنید که شما مالک وسیله‌ی نقلیه هستید. شما می‌توانید این کار را با دو روش انجام دهید: اطلاعات شناسایی خود شامل شماره موبایل متعلق به کد ملی مالک وسیله‌ی نقلیه را بدهید یا اطلاعات شناسایی وسیله‌ی نقلیه‌ی خود شامل شماره بارکد (۸-۹ رقم) را بدهید. در هر دو صورت احراز هویت کرده‌اید. در نتیجه، استعلام خلافی بدون احراز هویت دو دسته است:

  • استعلام خلافی بدون شماره موبایل متعلق به کد ملی مالک وسیله‌ی نقلیه
  • استعلام خلافی بدون بارکد وسیله‌ی نقلیه

در نتیجه، استعلام خلافی بدون احراز هویت مناسب افرادی است که هر کدام از اطلاعات مذکور را نداشته باشند. در ادامه، آنها را معرفی خواهیم کرد:

  • مالکان وسایل نقلیه که خط تلفن همراه به نام خود ندارند، امکان استعلام خلافی با شماره موبایل متعلق به کد ملی را ندارند. یک نمونه از آنها مالکان وسایل نقلیه‌ای است که سن آنها کمتر از ۱۸ سال باشد؛ چون، امکان دریافت خط تلفن همراه به نام خود را ندارند.
  • مالکان وسایل نقلیه که مدارک وسیله‌ی نقلیه مانند کارت خودرو یا موتور، برگ سبز و … را به هر علت ندارند، امکان استعلام خلافی با شماره بارکد را ندارند. یک نمونه از آنها مالکان وسایل نقلیه‌ای است که مدارک خودرو یا موتور خود را گم کرده باشند.
  • کارمندان سازمان‌ها با وسایل نقلیه‌ی سازمانی که برای استعلام و پرداخت خلافی وسایل نقلیه دسترسی به اطلاعات احراز هویت ندارند.

روش‌های استعلام خلافی که نیاز به احراز هویت دارند، کدامند؟

روش‌هایی که شماره موبایل متعلق به کد ملی را طلب می‌کنند و روش‌هایی که شماره بارکد وسیله‌ی نقلیه را می‌خواهند، در حال احراز هویت مالک و وسیله‌ي نقلیه‌ی او هستند. این روش‌ها به طور معمول شامل روش‌هایی است که جزئیات تخلفات مانند زمان تخلف، نوع تخلف، تصویر تخلف و … را به مالک وسیله‌ی نقلیه نمایش خواهد داد

روش‌های استعلام خلافی که نیاز به احراز هویت ندارند، کدامند؟

روش‌هایی که شماره پلاک یا شماره VIN وسیله نقلیه را می‌خواهند، روش‌های استعلام خلافی بدون احراز هویت هستند. این روش‌ها به طور معمول شامل روش‌هایی است که مبلغ کل تخلف را به شما اطلاع خواهد داد. برخی از آنها امکان پرداخت پس از استعلام را دارند؛ اما، برخی از آنها امکان پرداخت پس از استعلام را ندارند. در ادامه، با انواع روش‌های استعلام خلافی بدون شماره موبایل متعلق به کد ملی مالک وسیله‌ی نقلیه و انواع روش‌های استعلام خلافی بدون بارکد وسیله‌ی نقلیه آشنا خواهیم شد.

نکته: یک روش استعلام و پرداخت خلافی با شناسه‌ی قبض و شناسه‌ی پرداخت وجود دارد که احراز هویت نمی‌خواهد. این روش برای افرادی که پیامک تخلف را دریافت کرده‌اند، مناسب است. در ادامه، روش مناسب این نوع از استعلام و پرداخت خلافی را معرفی خواهیم کرد.

استعلام و پرداخت خلافی با پلاک از اپلیکیشن‌ها

تعدادی از اپلیکیشن‌های حوزه‌ی استعلام و پرداخت مانند قبضینو، پیشخوان۲۴، تاپ و … امکان استعلام خلافی با پلاک بدون نیاز به احراز هویت را فراهم کرده‌اند. در ادامه، یک نمونه را معرفی خواهیم کرد؛ بنابراین، همراه ما باشید.

قبضینو؛ سامانه‌ی جامع استعلام و پرداخت

قبضینو سامانه‌ی جامع استعلام و پرداخت است که خدمات متنوعی را در اختیار کاربران خود گذاشته است. استعلام و پرداخت خلافی به همراه استعلام نمره منفی گواهینامه از خدمات پرطرفدار این سامانه است؛ چون، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. در ادامه، آنها را بیان خواهیم کرد.

سامانه‌ی قبضینو امکان استعلام و پرداخت خلافی را از سه روش متفاوت برای کاربران فراهم کرده است. این سه روش شامل موارد زیر است:

  • استعلام خلافی با کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی (با جزئیات)
  • استعلام خلافی با پلاک وسیله‌ی نقلیه (بدون جزئیات)
  • استعلام خلافی با شناسه قبض و پرداخت

روش استعلام و پرداخت خلافی با پلاک و روش استعلام و پرداخت خلافی با شناسه قبض و پرداخت روش‌های بدون نیاز به احراز هویت‌اند. طریقه‌ی استعلام و پرداخت خلافی با روش‌های مذکور ساده است؛ کافیست، شماره پلاک خودرو یا موتور را در روش با پلاک وارد کنید یا شناسه قبض و پرداخت را در روش با شناسه قبض و پرداخت وارد کنید.

نکته‌ی حائز اهمیت در مورد استعلام و پرداخت خلافی با سامانه قبضینو اینجاست که امکان تسویه‌ی آنی برای همه‌ی روش‌ها در نظر گرفته است. در ادامه، باقی مزیت‌های استعلام و پرداخت خلافی با قبضینو را معرفی خواهیم کرد:

  • تسویه‌ی آنی
  • اطلاعات به‌روز
  • دریافت رسید خلافی
  • پرداخت با یک رمز پویا
  • ذخیره تراکنش‌ها در بخش سوابق
  • بدون نیاز به احراز هویت مالک یا وسیله‌ي نقلیه

نکته: این روش، امکان استعلام و پرداخت خلافی را به صورت همزمان فراهم کرده است.

استعلام خلافی با پلاک از طریق تلفن گویا

استعلام خلافی تجمیعی از طریق تماس با تلفن گویای راهور امکان‌پذیر است؛ کافیست، با شماره‌ی ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید. شما باید گزینه‌ی اجرائیات را انتخاب کنید؛ سپس، از گزینه‌هایی که خوانده خواهد شد، گزینه‌ی «استعلام مبلغ تخلفات» را با گزینه‌ی ۳ انتخاب کنید. در نهایت، شما به اپراتور متصل خواهید شد که باید شماره پلاک خودرو یا موتور خود را بخوانید.

استعلام خلافی با VIN از طریق پیامک

امکان استعلام خلافی تجمیعی با VIN وسیله‌ی نقلیه از طریق پیامک فراهم شده است؛ کافیست، شماره VIN (۱۶-۱۷ رقم) را به سرشماره‌ی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید. یک پیامک در پاسخ از سرشماره‌ی RAHVAR NAJA با محتوای «مشترک گرامی؛ شما درخواست سرویس خلافی و نمره منفی با تعرفه ۳.۵۰۰ ریال را داده‌اید. برای تأیید عبارت * را مجدد به سرشماره‌ی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید.» برای شما ارسال خواهد شد. هنگامی که دستورالعمل را اجرا کنید، مبلغ کل خلافی به همراه تاریخ آخرین به‌روزرسانی برای شما ارسال می‌شود.

استعلام خلافی با VIN از طریق USSD

استعلام خلافی تجمیعی با VIN وسیله‌ی نقلیه از طریق USSD امکان‌پذیر است. شما باید شماره‌ی #۱۱۰* را در بخش شماره‌گیر تلفن همراه خود شماره‌گیری کنید؛ سپس، باید گزینه‌ی «خدمات قابل ارائه» را انتخاب کنید؛ سپس، گزینه‌ی استعلام خلافی را برگزینید. در نهایت، VIN را وارد کنید. این روش تفاوت چندانی با روش پیامک ندارد؛ چون، نتیجه را به شما پیامک می‌کند. نکته‌ی مهم اینجاست که اغلب اوقات کار نمی‌کند.

استعلام خلافی یا استعلام و پرداخت خلافی؟

تنها روش برای استعلام و پرداخت همزمان خلافی این است که از طریق اپلیکیشن‌ها مانند قبضینو اقدام کنید؛ چون، باقی روش‌های استعلام خلافی بدون احراز هویت تنها به اعلام مبلغ خلافی شما می‌پردازند. در نتیجه، اگر تصمیم به استعلام و پرداخت خلافی بدون احراز هویت دارید، اپلیکیشن‌هایی مانند قبضینو بهترین گزینه برای شماست.