مصوبه اخیر شورای رقابت و توقف طرح‌های پیش‌فروش خودرو، کاهش عرضه خودرو، افزایش انتظارات تورمی، رشد تقاضای خرید در طرح‌های فروش فوری، کاهش نقدینگی و افزایش زیان انباشته خودروسازان را به‌دنبال دارد. کمترین پیامد ممکن افزایش قیمت خودرو در بازار می باشد زیرا که با عدم پیش فروش خودرو سهم عرضه خودروسازان به بازار کاهش می یابد و تنها رشد قیمت ها را به همراه خواهد داشت.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : مصوبه اخیر شورای رقابت و توقف طرح‌های پیش‌فروش خودرو، کاهش عرضه خودرو، افزایش انتظارات تورمی، رشد تقاضای خرید در طرح‌های فروش فوری، کاهش نقدینگی و افزایش زیان انباشته خودروسازان را به‌دنبال دارد. کمترین پیامد ممکن افزایش قیمت خودرو در بازار می باشد زیرا که با عدم پیش فروش خودرو سهم عرضه خودروسازان به بازار کاهش می یابد و تنها رشد قیمت ها را به همراه خواهد داشت.

مصوبه۴۷۳ شورای رقابت مبنی بر معاف‌شدن بخشی از مبلغ پرداختی متقاضیان پیش‌خرید خودرو از تورم زمان تحویل، با واکنش شرکت‌های خودروسازی مبنی بر توقف طرح‌های پیش‌فروش خودرو و چانه‌زنی برای لغو این مصوبه مواجه شد.

این واکنش در حالی است که پیش‌فروش خودرو به‌عنوان یکی از منابع اصلی تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان و انتقال بخشی از تقاضای کاذب و واقعی بازار به دو تا سه سال آینده بود و با توقف اجرای این طرح توسط خودروسازان، علاوه بر کاهش عرضه و افزایش نوسان قیمت‌ها در حاشیه بازار خودرو، حجم زیان انباشته خودروسازان نیز افزایش خواهد یافت و موجب افزایش اقبال متقاضیان به خرید خودرو در محدود طرح‌های فروش فوری و فوق‌العاده دو خودروساز بزرگ کشور می‌شود.

با ابلاغ این مصوبه برخی مدیران شرکت‌های خودروسازی از توقف همه طرح‌های پیش‌فروش محصولات‌شان تا پایان امسال خبر داده و خواستار بازنگری در مصوبه اخیر شورای رقابت شدند اما این درخواست خودروسازان با پاسخ منفی رئیس شورای رقابت مواجه شد.

با این شرایط برخی کارشناسان و فعالان بازار از تأثیر منفی توقف طرح پیش‌فروش خودروهای پرتیراژ بر بازار و روند تولید و عرضه این محصولات خبر می‌دهند.