به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : شرکت فوتمن جیمز که بیمه خودروهای خاص و کلاسیک را ارائه می‌کند با انتشار گزارشی مدعی می‌شود خودروهای کلاسیک در مقایسه با خودروهای مدرن از جمله نمونه‌های الکتریکی آسیب کمتری را به محیط‌زیست وارد می‌کنند. این نتیجه‌گیری با عنایت به استفاده محدود خودروهای کلاسیک در یک سال به […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : شرکت فوتمن جیمز که بیمه خودروهای خاص و کلاسیک را ارائه می‌کند با انتشار گزارشی مدعی می‌شود خودروهای کلاسیک در مقایسه با خودروهای مدرن از جمله نمونه‌های الکتریکی آسیب کمتری را به محیط‌زیست وارد می‌کنند. این نتیجه‌گیری با عنایت به استفاده محدود خودروهای کلاسیک در یک سال به دست می‌آید. فوتمن جیمز می‌گوید خودروهای مدرن معمولاً به‌صورت روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند و در همین اثنا کربن زیادی را تولید می‌کنند.

بر اساس این گزارش، یک خودروی کلاسیک در بریتانیا به‌صورت متوسط ۵۶۳ کیلوگرم دی‌اکسید کربن در سال تولید می‌کند چراکه مالکان این خودروها کارکرد متوسط ۱۹۳۱ کیلومتری در یک سال دارند. اگرچه خودروهای مدرن در هر کیلومتر آلایندگی بسیار کمتری دارند اما از آنجایی که در طول یک سال برای مدت زیادی رانده می‌شوند بنابراین دی‌اکسید کربن زیادی را تولید می‌کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد آلایندگی کربنی در خلال تولید یک خودروی سواری متوسط همچون فولکس‌واگن گلف ۶.۸ تن دی‌اکسید کربن است. یک خودروی الکتریکی مدرن همچون پولستار ۲ فرایند تولید آلاینده‌تری دارد و میزان دی‌اکسید کربن تولیدی آن حتی قبل از ورود به جاده به ۲۶ تن می‌رسد. در مقابل باید دانست برای اینکه یک خودروی کلاسیک به چنین میزان آلایندگی‌ای برسد باید بیش از ۴۶ سال کار کند.

البته صادقانه باید گفت این مقایسه در زمانی که خودروسازان به اهداف کربن خنثی خود در طول سال‌های آینده برسند بسیار متفاوت خواهد بود. خود پولستار می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ اولین خودروی کربن خنثی‌اش را بسازد و بسیاری از خودروسازان دیگر نیز در حال تلاش برای کاهش میزان کربن تولیدی در طول فرایند مونتاژ خودرو هستند. البته ولوو اخیراً اذعان کرده بود تولید یک خودروی الکتریکی ۷۰ درصد آلایندگی بیشتری را نسبت به یک خودروی درون‌سوز معادل ایجاد می‌کند.

رسانه‌ها مدعی شده‌اند دوسوم مالکان خودروهای کلاسیک درباره تغییرات آب و هوایی نگران هستند و بیش از نیمی از آن‌ها با طرح‌های خنثی کردن آلایندگی مشکلی نخواهند داشت.