چندین سال است حرف از خصوصی‌سازی خودروسازان، بر سر زبان دولت و خودروسازان افتاده اما این اتفاق هرگز رخ نداده، گویی اصلا انگیزه جدی پشت ماجرا نبوده است، با این حال هر کدام از وزاری صنعت که سکانداری این وزارتخانه را به دوش گرفتند از خصوصی‌سازی خودروسازان گفتند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، چرا دولت سهام ایران خودرو و سایپا را واگذار نمی‌کند؟

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمی امین از جمله وزرایی بود که در زمان رای اعتماد خود وعده خصوصی‌سازی خودروسازان را داد، وعده‌ای که بیش از ۶ ماه از آن می گذرد و طبق گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی هنوز هیچ اقدامی دراین خصوص انجام نشده است.

قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید: امکان واگذاری ۴۰ درصدی سهام خودروسازان وجود دارد. با توجه به حساسیتی که در مورد ایران‌خودرو و سایپا وجود دارد باید دید، حاکمیت اراده به واگذاری این دو شرکت را خواهد داشت یا نه؟

فاطمی امین وزیر صمت معتقد است دولت نباید در خودروسازی بنگاه‌داری  کند.

وزیر صمت می‌گوید: برنامه خود را در این راستا (خروج دولت از خودروسازی) پیش می‌بریم، به نحوی که سهام دولت در دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو به صورت بلوکی و در اسرع وقت واگذار خواهد شد.

چرا دولت سهام خودروسازان را واگذار نمی کند؟

اما سوالی که پیش می آید چرا همیشه واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا انجام نمی‌شود و منفعت دولت در این کار چیست؟

وزیر صنعت می گوید: ترکیب هیات مدیره ایران خودرو براساس سهام‌ها مشخص شده است و به آرای این ترکیب خدشه‌ای وارد نیست که اگر مشکلی داشت، سازمان بورس ورود می‌کرد. با این حال با تعلق گرفتن دو صندلی به سازمان گسترش مخالف هستم چرا که حضور دولت در شرکت‌ها را زیبنده نمی‌دانم.

فاطمی امین درخصوص سهام‌های شرکت سایپا گفت: ۱۷ درصد سازمان گسترش، ۱۵.۶ درصد صندوق بازنشستگی فولاد و ۴۰ درصد خود سهام داری داریم که ترکیب هیات مدیره این شرکت نیز قانونی است و خدشه‌ای به آن وارد نمی‌شود، با این حال به دنبال واگذاری سهام‌های دولت به صورت بلوکه به سرمایه گذاران هستیم، چرا که با حضور سرمایه داران خرد، مدیریت شرکت‌های خودروساز با مشکل مواجه می‌شود.

نعمت بخش می گوید: دولت علاقه ندارد سهام خود را در خودروسازی ها بفروشد. اگر بخواهیم صنعت خودرو رشد کند باید خصوصی سازی واقعی صورت گیرد و دولت دست خود را از بنگاه داری کنار بکشد. در دنیا ثابت شده است دولت‌ها بنگاه دار خوبی نیستند و دولتی بودن منفعتی برای صنعت خودرو ندارد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی، درباره سهام شرکت‌های دولتی در سازمان خصوصی‌سازی گفته بود: سهام دولت در شرکت ایران خودرو ۱۳ درصد و شرکت سایپا زیر ۱۰ درصد و بسیار کم است اما سهام های تودلی که دارند زیاد است.

صنعت خودروسازی به رغم تمام­ محدودیت­‌ها توانسته سالانه یک میلیون دستگاه خودرو تولید کند که نشان‌دهنده ظرفیت صنعتی در این صنعت، توان قطعه­‌سازی و مدیریت­ زنجیره تامین است که در طول زمان ایجاد شده است.

آنطور وزیر صنعت گفته است در حال حاضر صنعت خودرو ظرفیت تولید حدود دو میلیون دستگاه خودرو را دارد. توانایی تولید قطعات و مونتاژ خودرو نشان از دانش و ظرفیت صنعتی زیاد است که البته ضعف به‌روز نبودن محصولات نیز وجود دارد.