مذاکرات، بازار خودرو را راکد کرده، هر چند بازار خودرو قفل است و خریدار و فروشنده‌ای وجود ندارد اما گویا ابهامات و عدم تصمیم‌گیری درباره واردات، قیمت خودرو را در بازار ایران بالا برده است. آیا روند افزایشی قیمت خودرو تا پیش از مذاکرات ادامه‌ دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در شش روز اخیر بازار خودرو وارد کانال قیمتی عجیبی شد و به نوعی رکورد قیمت پراید شکست. اما چرا خودرو در بازار ایران گران شد؟

فعالان بازار می‌گویند دو عامل در افزایش قیمت خودرو نقش داشته است. نخستین عامل کاهش عرضه خودروهای ایرانی بوده و دومین عامل، ابهامات درباره آینده واردات خودروهای خارجی که بازار خودرو را با سردرگمی مواجه کرده است.

قیمت خودروهای ایرانی

به گزارش سایپا تهان شیرعلی نیا : بررسی‌ها نشان می‌دهد که تیبا صندوق‌دار پلاس مدل ۱۴۰۰ نسبت به تیبا صندوق‌دار پلاس مدل ۹۹ ، ۱۵میلیون تومان گران‌تر معامله می‌شود و ۱۶۸میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت تیبا هاچ بک EX با رینگ فولادی مدل ۱۴۰۰ نیز به ۱۶۴ میلیون تومان رسیده است و همچنین تیبا هاچ بک EX با رینگ فولادی مدل ۹۹ در رنج قیمتی ۱۵۷میلیون تومان معامله می‌شود.

در همین حال رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد با اشاره به پیش‌بینی خود درباره آینده بازار خودرو می‌گوید: رکود تورمی در بازار خودرو حکم‌فرما شده است. پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده و پیش از مذاکرات روند رشد قیمت خودرو به طور موقت متوقف شود.

حمیدرضا حیدری در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: البته یک فاکتور اساسی در قیمت خودروهای ایرانی قیمت دلار است. چنانچه قیمت دلار رشد چشمگیری نداشته باشد قیمت خودروها نوسان اندکی دارد.

علت گرانی خودرو چیست؟

او ادامه داد: یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو، ابهامات درباره آینده مذاکرات و واردات خودرو است. تا مادامی که تحریم‌ها ادامه داشته باشد عرضه خودروهای ایرانی به بازار در حالت قطره‌‌چکانی باقی می‌ماند و ممنوعیت واردات خودرو تیز تداوم دارد.

هفته گذشته مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته بود: ابهامات در اجرای طرح‌های خودرویی باعث شده است که خودروهای ایرانی در بازار گران شوند؛ با این حال وزیر وعده داده است که خودرو تا پایان سال ارزان می‌شود اما چگونه؛ هنوز معلوم نیست؟