وزیر صمت در سفر به سوریه پیشنهاد کرده است که ایران می‌تواند با تولید محصول در این کشور آن را به کشورهای عربی صادر کند. ایران خودرو در سال‌های گذشته سایتی برای تولید محصول در سوریه تاسیس کرد اما گفته می‌شود چندان فعال نیست. آیا ساخت خودرو در سوریه و صادرات آن امکان‌پذیر است؟

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، چندی پیش سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت‌، در سفر به سوریه گفت که می‌توان محصولات متعددی در سوریه تولید و به دیگر کشورهای عربی و منطقه صادر کرد.

این در حالی است که ایران‌خودرو در سال‌های گذشته، کارخانه‌ای با سه سالن مجهز در کشور سوریه احداث کرده است اما برخی رسانه‌ها و فعالان این حوزه می‌گویند این کارخانه فعالیت خاصی ندارد.

از سوی دیگر اخیرا اعلام شد که مجوز واردات خودرو ساخت ایران در این کشور، طی دست‌کم یک سال و نیم اخیر لغو شده است و هیچ خودروی ایرانی اجازه ورود به سوریه را ندارد.

در این شرایط آیا ساخت خودرو در سوریه و صادرات آن به کشورهای دیگر امکان‌پذیر است؟

نجفی‌منش: سوریه بازار خوبی است

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان در مورد تولید خودرو در سوریه و صادرات آن به کشورهای عربی به تجارت‌نیوز گفت: سوریه بدلیل کمبود بودجه داخلی، واردات خودروی ایرانی به این کشور را ممنوع کرده است و این ممنوعیت تنها شامل ایران نیست.

او افزود: سوریه درحال پیوستن به اتحادیه عرب است‌. این اتحادیه یک بازار مشترک و با تعرفه صفر بین کشورهای هم‌پیمان خود دارد.

نجفی‌منش گفت که این بهترین فرصت است که تولید خودروی ایرانی در سوریه انجام بگیرد و به سایر کشورها صادر شود. در نهایت سرمایه بوجود آمده از طریق صادرات، به ایران بازگردد.

او بیان کرد: پیشنهاد وزیر صمت بنا بر تولیدات خودرو در سوریه، راه بسیار خوبی است و ظرفیت عملی شدن را دارد.

جعفری: ادعای وزیر عملی نمی‌شود

در مقابل اما، عماد جعفری، فعال حوزه خودرو با اشاره به زیرساخت‌های خودروسازی کشور گفت: برای تولید خودرو در کشور دیگر، نیاز به زیرساخت‌های ویژه‌ای است.

او افزود: هزینه‌های گزافی باید برای ساخت خطوط خودرو در کشور مورد نظر صرف شود در حالی که کشورهای عربی زیادی مشتری خودروی ایرانی نیستند. در نتیجه در نهایت برای کشور صرفه اقتصادی ندارد.

جعفری گفت: اگر قرار باشد تولید خودرو در کشورهای دیگری انجام بگیرد، باید در کشورهایی باشد که خط تولید خودرو ایرانی، مانند کشورهای اروپای شرقی، در آن وجود داشته باشد و بتوانیم تولیدات را از سر بگیریم.

تولید ایران‌خودرو در سوریه در چه وضعیتی است؟

اما ایران خودرو در کارخانه خود در سوریه در چه وضعیتی قرار دارد؟

نجفی‌منش در پاسخ به این پرسش ادعا کرد: اکنون ایران‌خودرو در این کشور محصولاتی را تولید می‌کند و واحدهای مختلفی دارد.

اما جعفری، فعال حوزه خودرو گفت: این اتفاق عملا نیفتاده است و خط تولید ایران خودرو فعالیتی نمی‌کند.

پیش از این، برخی رسانه‌ها نیز اعلام کرده بودند که تولید خودرو در این سایت حداقل برای مدتی متوقف شده بود اما چند بار اخباری از فعالیت دوباره آن منتشر شده است.