قیمت خودرو در این هفته هم‌گام با افزایش نرخ دلار، روند صعودی را در پیش گرفت. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد سایه رکود همچنان بر سر بازار است. اما کارشناسان درباره‌ آینده بازار خودرو و قیمت‌ها چه می‌گویند؟

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی‌ها قیمت خودرو از زمان صعود نرخ دلار، روند افزایشی در پیش گرفت. بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد نوسانات قیمت خودرو هنوز بر وضعیت رکود معاملات تاثیری نگذاشته است.  البته باید به این نکته توجه کرد که سطح معاملات در یک هفته اخیر مقداری بالا رفته، اما به میزانی نبود که بتوان گفت بازار از رکود هش ماهه خود خارج شده و رونق به بازار خودرو برگشته است. در میان نوسانات موجود در بازار خودرو، این مساله مطرح می‌شود که بازار و قیمت‌ها در هفته‌های آینده به چه سمت و سویی می‌روند؟

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو به تجارت‌نیوز گفت: قیمت خودرو پس از جهش ناگهانی دلار با افزایش همراه شد. در این میان، جهش دلار تاثیر بیشتری بر خودروهای دست دوم وارداتی نسبت به سایر خودروها در بازار داشته است.

این کارشناس در رابطه با وضعیت معاملات توضیح داد: معاملات در بازار به سختی انجام می‌شوند و تنها معاملاتی که در این فضا صورت می‌گیرد به‌صورت معاوضه و بین نمایشگاه‌داران است. البته باید به این نکته توجه کرد که در بازار خودروهای دست دوم داخلی که قیمت کمتری دارند خرید و فروش به ندرت صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد بازار در هفته‌های آینده نیز به روند کنونی خود ادامه دهد.

شیب ملایم افزایش قیمت خودرو

همچنین، محمدرضا حامدی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: هنگامی که دلار نوسان قیمتی زیادی را طی دو روز تجربه کرد، بازار خودرو نیز شاهد نوساناتی بود که شوک جدیدی بر آن وارد شد. اما هم‌اکنون که بهای دلار کمی کاهش داشته مشاهده می‌شود که دیگر قیمت خودرو با کاهش همراه نشد و بالا ماند.

او افزود: باید به این نکته اشاره کرد که بالا ماندن قیمت خودرو صرفا به دلیل نوسانات ارزی نبوده و خودروسازان هم در این مساله دخیل‌اند. علت افزایش قیمت در بازار بیشتر به دلیل عرضه کم خودرو به بازار است. در نتیجه به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت با یک شیب ملایمی ادامه‌دار باشد.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: اما باید توجه کرد که در یک هفته اخیر مردم به سمت بازار خودرو آمده و اقدام به خرید و فروش خودروهایشان کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود این روند هم در هفته‌های آینده ادامه داشته باشد.