جانشين رييس پليس راهور فراجا گفت: ورود خودرو‌های فاقد استاندارد لازم به صلاح کشور و مردم نیست.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  تجارت‌نیوز، آن طور که جانشین رییس پلیس راهور فراجا می‌گوید، پلیس راهور با اصلاحیه جدید در مورد واردات خودرو مخالف است.

٢٩ آذرماه بود كه نشست خبرى سيدكمال هاديانفر رييس پلبس راهور فراجا با حضور خبرنگاران برگزار شد؛ او در اين نشست به خبرنگاران گفت که باید خودروی با کیفیت تولید شود. هادیان‌فر تاکید کرد: منظور ما از واردات خودرو این نیست که برویم خودرو بی‌کیفیت را از هند وارد کنیم که اگر این طور بود همان پراید بی‌کیفیت که در داخل تولید می‌شد. حالا برویم و یک خودرو از خارج از کشور وارد کنیم و بعد هم مثل پراید و پیکان تا ۳۰ سال درگیر مشکلات ناشی از آن باشیم!

اين اظهارات مورد توجه وزارت صمت قرار گرفت و روز بعد اين وزارتخانه در بيانيه‌اى اعلام كرد كه برخلاف ادعای رئیس پلیس راهور، هیچ‌گونه ثبت سفارشی برای واردات خودروهای هندی انجام نشده است. همچنین طبق دستورالعمل‌های جاری، از ثبت سفارش واردات هرگونه خودروی فاقد کیفیت و استانداردهای مربوط به صنعت خودرو جلوگیری می‌شود.

لزوم رعایت استانداردها

در همین باره سيدتيمور حسينى جانشين رييس پليس راهور فراجا اظهار كرد: تمام وسایل نقلیه‌ای که قرار است وارد کشور شوند، باید دارای استانداردهای روز دنیا از جمله سوخت یورو ۶ باشند و به همین دلیل، اعلام می‌کنیم که قرار نیست در مقابل تصمیمات اشتباه، عکس‌العمل درست نشان ندهیم.

وى در مورد آیین‌نامه واردات خودروهای خارجی به کشور و مفاد آن افزود: این آیین‌نامه بعد از مدت‌ها و با تلاش و پیگیری پلیس راهورو چند دستگاه متولی به تصویب رسید و بر همین اساس، تأکید شد تا تمامی وسایل نقلیه پس از دریافت مجوز از سازمان ملیاستاندارد، برای استفاده مردم تا دی‌ماه سال جاری به صورت مستقیم در بازار بورس عرضه شوند.

مردم از خودروهای دارای استاندارد محروم مانده‌اند

وى با تأکید بر اینکه بر اساس لایحه‌ای که آذرماه سال جاری به مجلس ارائه شد، آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها تغییریافت، افزود: بر مبنای این لایحه، قرار شد تا دارا بودن استاندارد یورو ۶ برای خودروهای وارداتی الزامی نباشد و واردکنندگان خودرو بتوانند خودروهای یورو ۴ و ۵ وارد کنند که این به معنای این است که مردم ما بار دیگر از خودروهای دارای استاندارد روز دنیا محرومنگه داشته شده‌اند.

حسينى با اشاره به اینکه هیات وزیران، علت تصویب این اصلاحیه را ناتوانی در تولید سوخت یورو ۶ در کشور، اعلام و تأکیدکرده‌ است که تنها سوخت قابل توزیع در جایگاه‌ها، سوخت یورو ۴ است، اظهار کرد: بنده به شدت با این اصلاحیه مخالف بوده و با صراحت اعلام می‌کنم که در اسفندماه سال گذشته، هیات وزیران در مورد ماده ۴ آیین‌نامه فنی موضوع ۲ (قانون هوای پاک) اصلاحیه‌ای را به عنوان تبصره این ماده اضافه کرد که در آن به صراحت قید شده بود تا خودروهایی وارد کشور شوند که از استانداردیورو ۶ برخوردار باشند.

واردات وسایل‌ نقلیه مستلزم رعایت استاندارد آلاینده‌ها

جانشین رییس پلیس راهور فراجا در ادامه، در مورد ماده ۴ قانون هوای پاک توضیحاتی را برای اطلاع عموم مردم به شرح زیر اعلام کرد:

١) تولید و واردات انواع وسایل‌ نقلیه موتوری، مستلزم رعایت میزان مجاز انتشار آلاینده‌های مطرح شده در این قانون از سوی سازمانملی استاندارد است.

٢) استاندارد ساخت و تولید حد مجاز مصرف سوخت و واردات قطعاتی که استاندارد مرتبط با احتراق یا مؤثر بر آلایندگی وسایل‌ نقلیهاز قبیل اگزوز، صافی (فیلتر) و واکنش‌ساز (کاتالیست) توسط سازمان ملی استاندارد، تعیین، کنترل و نظارت می‌شود و با متخلفان،برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

٣) شماره‌گذاری انواع وسایل‌نقلیه موتوری اعم از داخلی و وارداتی، مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌های موضوع این قانون وأخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد است و سازمان حفاظت محیط زیست، موظف است از ادامه تولید و ورود وسایل‌نقلیه‌ای که حدودمجاز انتشار آلاینده‌های تعریف شده موضوع این قانون را رعایت نمی‌کنند، جلوگیری کند و پیش‌فروش یا فروش این‌گونه وسایل‌ نقلیه موتوری ممنوع است.