۱۹هزار دستگاه از محصولات چانگان از سوی خودروسازی سایپا و ۲هزار و ۱۴۰دستگاه از محصولات کیا از سوی شرکت کوشا خودرو نگین به عنوان نخستین خودروهای وارداتی در بورس کالا پذیرش شدند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز،‌ صبح امروز در جلسه هیات پذیرش بورس کالای ایران ۱۹هزار دستگاه از محصولات چانگان از سوی خودروسازی سایپا و ۲هزار و ۱۴۰دستگاه از محصولات کیا از سوی شرکت کوشا خودرو نگین به عنوان نخستین خودروهای وارداتی در بورس کالا پذیرش شدند؛ همچنین محصولات گروه «دنا» از سوی شرکت ایران خودرو برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد.

در ادامه عرضه خودروهای داخلی در بورس کالای ایران، امروز درخواست پذیرش خودروهای وارداتی در بورس کالا در هیات پذیرش این بورس مورد بررسی قرار گرفت که در پایان، پذیرش ۱۹هزار دستگاه از محصولات چانگان از سوی خودروسازی سایپا و ۲هزار و ۱۴۰دستگاه از محصولات کیا از سوی شرکت کوشا خودرو نگین به تصویب رسید.

همچنین در ادامه عرضه پرحجم محصولات ایران خودرو در بورس کالا نیز امروز گروه محصولات دنا از سوی این خودروسازی با تعهد عرضه کامل تولید منهای تعهدات قبلی فروش، طرح جوانی جمعیت و خودروهای فرسوده برای عرضه در بورس کالا مورد پذیرش قرار گرفت.

افزایش عرضه خودرو در بورس کالا

عرضه خودرو در بورس کالا افزایش می‌یابد. این وعده وزارت صمت و سازمان بورس برای کوتاه‌کردن دست دلالان در خرید و فروش خودروست.

به دنبال حذف قیمت‌گذاری دستوری، دولت و وزارت صمت طرح عرضه خودرو در بورس کالا را پیشنهاد کردند. گرچه وزارت صمت ابتدا با این تصمیم مخالف بود، اما پس از چند نوبت عرضه خودروهای مختلف در این بازار، وزارت صمت تغییر موضع داد. حال مسئولان این وزارتخانه به یکی از مدافعان سرسخت عرضه خودرو در بورس کالا تبدیل شده‌اند.

مسئولان این وزارتخانه معتقدند تنها راه برای کاهش دلالی در بازار خودرو و همچنین به تعادل رسیدن قیمت‌ها عرضه خودرو در این بازار است. اما همانطور که مشاهدات نشان می‌دهند، قیمت خودروها در بازار با فروش خودرو در بورس نه‌تنها کاهش نیافت، بلکه بیشتر نیز شد.

گرچه وزات صمت افزایش قیمت در بازار را قبول ندارد و ادعا می‌کند این جهش قیمتی در بازار واقعی نیست. اما نگاهی به معاملات در بورس کالا نشان می‌دهد که ادعای وزارت صمت صحت ندارد.

افزایش عرضه خودرو؛ مرهم بازار

پس از حاشیه‌های فراوان در رابطه با افزایش قیمت خودرو در بازار، معاون نظارت بر بورس به ایرنا اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا افزایش می‌یابد و تجربه عرضه‌ها نیز نشان دهنده کاهش انگیزه سوداگری در بازار خودرو و تداوم عرضه‌ها به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

در این میان، این مساله مطرح می‌شود که آیا عرضه خودرو در بورس کالا واقعا به کاهش قیمت خودرو در بازار کمک می‌کند؟

کارشناسان بر این باورند که بازار خودرو را نمی‌توان با این شیوه از عرضه خودرو در بورس کنترل کرد. باید یادآور شد که عرضه خودرو در بورس کالا تنها شیوه‌ای از تزریق خودرو به بازار است. اما مشکل اصلی شیوه عرضه نیست.

افزایش بی‌رویه قیمت دلار، عرضه قطره‌چکانی و تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه‌ای از عواملی بودند که خودرو با افزایش قیمت قابل توجهی همراه شد.

گرچه لاماری با این شیوه از عرضه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان گران شد و هم‌اکنون در بازار کشور با قیمت دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، اما مسئولان این وزارتخانه بر این باورند که با بورس می‌توان خودرو را ارزان کرد.

قیمت‌گذاری دستوری کماکان در دست دولت

به نظر می‌رسد دولت با عرضه خودرو در بورس کالا قصد دارد که همچنان قیمت‌گذاری را در دست خود نگه دارد. چراکه با همین روش بسیاری از خودروهای عرضه شده حاشیه سود بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند و در این میان، تنها دو خودروهای پژو ۲۰۷ و هایما بودند که کمتر از قیمت بازار در بورس کالا معامله شدند.

حال مشخص نیست که منظور وزارت صمت از سوداگری در بازار چیست و به چه علت افزایش قیمت‌ها در بازار را تکذیب می‌کند. اما باید منتظر ماند و مشاهده کرد که آیا افزایش عرضه خودرو در بورس کالا کمکی به کاهش قیمت وکم‌کردن حاشیه سود بازار می‌کند یا خیر؟