معاملات بورس دومین هفته خردادماه، در حالی شروع شد که از همان دقایق ابتدایی، بازار سهام با عرضه‌های سنگین از سوی فروشندگان روبه‌رو بود. همین امر سبب شد تا عموم نمادها در نقشه بازار سهام، رنگ سرخ به خود بگیرند و از ارزش پرتفوی اهالی بازار سرمایه بکاهند.

به گزارش سایپا تهارن شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، پیش از این در گزارش‌های بورس هفته گذشته گفته شده بود، تا زمانی که ارزش معاملات به مدار صعودی باز نگردد و پول‌های درشت به سمت بورس نیایند، رشد نماگرهای بازار سرمایه عموما مقطعی خواهند بود و شاخص‌های تالار شیشه‌ای رالی صعودی خود را آغاز نخواهند کرد.

حال با نگاهی به نقشه بازار و روند امروز بورس مشخص می‌شود که بازار سرمایه همچنان در دوراهی صعود و نزول باقی مانده است و همچنان قصد درجا زدن دارد. چرا که پس از رشد یک درصدی شاخص کل، آن هم در کل هفته گذشته، امروز نماگر اصلی بازار سهام ۳۴ هزار و ۷۱۶ واحد معادل ۱.۴۸ درصد، افت کرد.

در نهایت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، طی معاملات امروز در ارتفاع دو میلیون و ۳۱۱ واحد به کار خود خاتمه داد. شاخص هم‌وزن نیز با تبعیت از شاخص کل ۱۲ هزار و ۹۰ واحد کاهش ارتفاع داد. به این ترتیب نماینده شرکت‌های کوچک و متوسط بازار با نزول ۱.۵۲ درصدی به تراز ۷۸۰ هزار و ۸۱۵ واحد رسید.

پایان بورس 6 خرداد

آمار و ارقام بورس

نگاهی به آمار و ارقام تابلو بورس نشان می‌دهد، طی معاملات امروز بازار سهام، ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون برگه سهم دست به دست شد و همین روند، ارزش معاملاتی معادل ۱۰ هزار و ۳۴۱ میلیارد تومانی را رقم زد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نیز حکایت از خروج بیش از یک همتی سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. به این ترتیب شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج هزار و ۴۰۹ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد

بررسی این اعداد نشان می‌دهد کفه ترازوی صعودی بورس همچنان سبک‌تر است. باید خاطر نشان کرد، بورس برای شروع روند صعودی خود نیازمند اعتماد مجدد حقیقی‌ها افزایش ارزش معاملات است که در حال حاضر دیده نمی‌شود.

بیشترین ارزش معاملات

در جریان معاملات امروز بازار، سه سهم وبملت، گشان و خودرو بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های شستا، خودرو و وبملت به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

دامین با افزایش ۶.۹۳ درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، سخوز نیز با افت ۱۵.۹۷ درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

ورود پول هوشمند

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های حکشتی، وشهر و وسدید تعلق گرفت. همچنین سهم‌های حکشتی، وسدید و خمهر نیز در جریان معاملات امروز ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای شگویا، شبریز و کماسه خروج پول هوشمند داشتند.

لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های وبرق، نمرینو و زملارد رقم خورد. همچنین فایرا در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد وپاسار بود.