خودروسازان روز چهارشنبه قیمت محصولات خود را به طور متوسط ۱۸ درصد افزایش دادند و این موضوع با واکنش‌هایی از سوی مردم مواجه شد.

به گزارش  سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، ایران خودرو و سایپا روز چهارشنبه، ۱۷ آذر با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از افزایش قیمت محصولات خود خبر دادند.

این در حالی بود که در زمان انتشار نامه‌ها این دو خودروساز، جلسه ستاد تنظیم بازار به تازگی آغاز شده بود.

موضوع افزایش قیمت ۱۸ درصدی محصولات ایران خودرو و سایپا (به طور متوسط)، از لحظه انتشار این خبر با واکنش‌هایی از سوی مردم مواجه شد.

با وجود این، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از این تصمیم حمایت کرده و وعده ثبات در بازار خودرو را داده است.

به گفته او، با توجه به نرخ بالای ۴۰ درصدی تورم، افزایش ۱۸ درصدی قیمت‌ها حدود نصف تورم دیگر کالا‌های موجود در بازار محسوب می‌شود.

این در حالی است که وزیر در گذشته وعده ارزانی خودرو را داده بود.

نگاهی به وعده‌های خودرویی وزیر صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت تا کنون وعده‌های مختلفی در مورد بازار خودرو داده است که در ادامه تعدادی از آنها را می‌خوانید.

تعادل در بازار تا پایان سال

فاطمی‌امین امروز در سفر امروز هیات دولت به لرستان، از تحویل ۱۳۰هزار دستگاه خودرو تا پایان سال خبر داده و گفته است که به این ترتیب بازار به تعادل می‌رسد.

به گفته او ایران خودرو و سایپا از هفته آینده، روز‌های دوشنبه و سه شنبه پیش فروش دارند و تا پایان امسال بیش از ۱۳۰ هزار دستگاه تحویل داده می‌شود؛۱۳۰ هزار دستگاه نیز برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

همکاری خودروسازان با مردم

وزیر صمت روز چهارشنبه، در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار نیز وعده داد بود که با افزایش قیمت خودروها، قیمت کارخانه‌ای به بازار نزدیک می‌شود و این موضوع روی بازار تاثیر دارد.

فاطمی امین همچنین گفته بود: به خودروسازان اعلام کردیم که با مردم همراهی کرده و در صورت نیاز، خودرو را با لیزینگ و تخفیف به مردم ارائه کنند تا افزایش قیمت مشتریان را اذیت نکند.

ساخت خودرو در سوریه

او همچنین چندی پیش در سفر به سوریه پیشنهاد ساخت خودرو در این کشور و صادارت محصولات به دیگر کشورهای عربی و منطقه را طرح کرد.

وزیر صمت، پیش از اخذ رای اعتماد از مجلس نیز برنامه خود را رساندن تولید سالانه به سه میلیون دستگاه و صادرات یک میلیونی خودرو اعلام کرده بود.

وعده ارزانی خودرو

فاطمی‌امین تا کنون چندین بار وعده کاهش قیمت خودرو را به مردم داده است. او چندی پیش در توئیتی از برنامه‌های وارتخانه صنعت، معدن و تجارت برای افزایش تولید و کاهش قیمت نوشت.

او در این توئیت وعده داده بود که روند افزایش تولید خودرو به گونه‌ای پیش‌ رود که روند قرعه‌کشی حذف شود و قیمت‌ها نیز کاهش یابد.

فاطمی‌امین همچنین در مراسم رونمایی خودروی تارا اتوماتیک نیز تاکید کرد که قیمت خودرو باید تا پایان سال کاهش یابد.

عرضه خودرو‌های کف پارکینگ

یکی دیگر از سینگنال کاهشی وزیر صمت به بازار خودرو را می‌توان وعده او مبنی بر عرضه خودرو‌های کف پارکینگ تا دو ماه آینده دانست.

فاطمی‌امین، وجود خودرو در کف پارکینگ خودروسازان، تا ۱۵ روز پس از تولید را «معقول» دانسته، در عین حال تاکید کرده بود که اکنون این تعداد بیش از حد شده است.

او اواسط آبان، وعده داده بود که تا دو ماه آینده انباشت غیرمتعارف خودرو‌های کف پارکینگ رفع می‌شود.

بی‌توجهی بازار به سیگنال‌های وزیر

با وجود همه وعده‌های خودرویی وزیر صمت، بازار در ماه‌های اخیر روند افزایشی داشته است.

برای مثال، در ۱۲۰ روز نخست دولت سیدابراهیم رئیسی، برخی انواع پراید ۲۶ میلیون تومان گران شدند.

در همین مدت، ۲۰۶ تیپ دو نیز ۳۵ میلیون تومن افزایش قیمت داشت.

همچنین در ۱۰۰ روز نخست دولت سیزدهم، پراید ۱۷ درصد گران شد و پس از اجاره مسکن، بیشترین بازدهی مثبت و افزایش قیمت را تجربه کرد.

در چنین شرایطی، قرار است وزیر صمت روز یکشنبه، ۲۱ آذر برای پاسخگویی در مورد افزایش قیمت خودرو به مجلس برود.