نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفت: وزیر صمت یک مرتبه در مجلس استیضاح شده و مجددا استیضاح دوم ایشان در نوبت است.

به گزارش  سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل تجارت‌نیوز، سیدکریم حسینی گفت: برای ساماندهی بازار خودرو و ارتقا کیفیت ساخت خودرو در کشور و همچنین ایجاد رقابت برای بالابردن کیفیت و کاهش قیمت‌ها، واردات خودرو ضروری است.

وی افزود: تا زمانی که شرکت‌های داخلی خودروساز به مطالبه و خواسته‌های مردم بی اعتنا هستند و از نظر کیفی محصولات خود را ارتقا نمی‌دهند و خودروی بی کیفیت وارد بازار می‌کنند، واردات خودرو یک ضرورت است.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفت: برای تنظیم بازار خودرو و بهبود وضعیتی که در بازار خودرو شاهد هستیم باید هرچه سریعتر نسبت به واردات خودرو اقدام شود.

حسینی با بیان اینکه استیضاح دوم وزیر صمت در نوبت مجلس است، ادامه داد: وزیر صمت یک مرتبه در مجلس استیضاح شده و اکنون مجددا استیضاح دوم ایشان در نوبت است و در این زمینه بحث واردات خودرو یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که در استیضاح ایشان مطرح خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: واردات خودرو مصوبه دولت و مجلس بوده و وزارت صمت باید هرچه سریعتر تعهد واردات خودرو را عملی کند اما تاکنون اقدام خاصی که منجر به واردات خودرو شود انجام نشده است.

بازار خودرو؛ تیغ دو لبۀ وزرای صمت

بازار خودرو را می‌توان تیغ دو لبه برای وزرای صمت معرفی کرد. آَشفتگی این بازار در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم به حدی زیاد بود که مسئولان جدید این وزارتخانه آن را برگ برنده خود می‌دانستند. اما اکنون این بازار در مقایسه با شرایط ۱۵ ماه پیش خود نه‌تنها بهبودی پیدا نکرده، بلکه با معضلات جدید و جدی مانند ابهامات آیین‌نامه واردات مواجه است.

از سوی دیگر، اسفند سال گذشته بود که رئیس دولت در بازدید از کارخانه ایران خودرو برنامه‌های این صنعت را تشریح کرد که به «هشت فرمان خودرویی رئیسی» معروف شد. یکی از این هشت فرمان که فاطمی امین هم بارها به آن تأکید کرد به افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو بازمی‌گردد. به‌رغم چنین وعده‌ای روز گذشته عبدالله توکلی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، اعلام کرد که از ابتدای سال تا کنون میزان تولید خودرو تنها ۱۲ درصد افزایش داشته است. البته این رشد تولید با احتساب تکمیل خودروهای ناقصی است که از گذشته در پارکینگ خودروسازها بودند.

بازار خالی از خودروهای اقتصادی

تولید و عرضه حداقل یک خودرو اقتصادی با سازوکارهای روز، دیگر فرمان رئیسی بود که فعلاً از این خودرو هم خبری نیست. در حال حاضر ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار حدود ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارند که نمی‌توان نام چنین خودروهایی را اقتصادی گذاشت.

گذشته از تولید خودروهای اقتصادی، فرمان دیگر رئیس دولت تولید و عرضه سه محصول جدید بود. در این زمینه اخیراً ایران خودرو از تولید جدید خود رونمایی کرد که آن هم فعلاً قرار نیست به بازار عرضه شود. کارشناسان قیمت این محصول را حدود ۴۰۰ میلیون تومان تخمین می‌زنند. از سوی دیگر فقط طراحی این خودرو که شباهت زیادی به تولیدات قبلی دارد، ۳۲ میلیارد تومان رقم خورد که مبلغ بالایی به نظر می‌رسد.

همچنین طبق این هشت فرمان قرار بود که تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ خودروهای دپویی تکمیل و به دست مشتری برسند، اما اکنون در هشتمین ماه سال خودروسازان با تکمیل همین محصولات سعی دارند آمار تولید را بالا ببرند.

تورم خودرو باعث استیضاح وزیر می‌شود؟

متناسب‌سازی قیمت خودرو دیگر دستور رئیسی به وزیر محبوبش بود که فاطمی امین هم بارها با شعار رفع انحصار و افزایش رقابت‌پذیری بر این فرمان تأکید کرد. گرچه وزارت صمت برای اجرای این دستور سه ماه فرصت داشت، اما بعد از پنج ماه از پایان این مهلت همچنان ایران خودرو و سایپا انحصار بازار را در اختیار دارند. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد به‌رغم رکود حاکم بر بازار معاملات خودرو در سال جاری، قیمت‌ها همچنان به روند صعودی خود ادامه دادند.

آن‌طور که اطلاعات سایت دیوار نشان می‌دهد در ابتدای سال جاری پراید ۱۳۱ حدود ۱۶۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما اکنون با نرخ ۱۸۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. کوییک دنده‌ای نیز از ۱۹۶ میلیون تومان به ۲۱۱ میلیون تومان رسید.