یک شرکت حوزه ساخت و ساز، با بیان اینکه CO2 تولید شده از ساخت بتن میزان قابل توجهی است، عنوان کرد که این شرکت فرمول جدیدی ارائه کرده تا این میزان از انتشار گاز دی اکسید کربن را کاهش دهد و همچنین بهبود‌هایی در ساختار بتن ایجاد شده که آن را مقاوم‌تر می‌کند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت نیوز، کربن تولید شده از بتن به قدری زیاد است که اگر آن را یک کشور فرض کنیم، سومین کشور تولیدکننده دی‌اکسید کربن بود. آیا راهکاری برای مقابله با این میزان از انتشار کربن دی اکسید در نظر گرفته شده است؟

، یک شرکت فناوری در حوزه ساخت و ساز، با بیان جزئیات این چالش، امیدوار است که بتواند با فرمول جدید خود تحولی در میزان کربن دی اکسید تولید شده در این حوزه ایجاد کند.

اگر بتن یک کشور بود، سومین انتشار دهنده بزرگ CO2 در جهان بود. این سخنان مایکل وایز، مدیر ارشد فناوری در شرکت ساخت و ساز Concrete4Change است.

او و تیم همکارش ماموریت دارند تا صنعتی که مسئول بیش از هشت درصد از انتشار جهانی دی‌اکسید کربن است را تغییر دهند.

پس از آب، بتن پرمصرف‌ترین ماده روی زمین است. یک دهم منابع آب صنعتی جهان برای مخلوط کردن سیمان استفاده می‌‌شود، در حالی که تنها زغال‌سنگ، نفت و گاز سطوح بیشتری از گازهای گلخانه‌‌ای را منتشر می‌‌کنند.

هر ۱۰ ثانیه یک ‌بار، صنعت ساخت ‌و ساز جهانی بیش از ۱۹ هزار مخزن میکسر بتنی را پر می‌‌کند. پیش‌‌بینی می‌شود  تا سال ۲۰۵۰ این عدد به چهار برابر سطح سال ۱۹۹۰ برسد.

اما چه جایگزین‌هایی برای بتن وجود دارد؟

یک ترکیب سیمانی جدید که کربن دی‌اکسید را از جو (اتمسفر) جذب می‌کند. وایز می‌گوید: «فن‌آوری ما به صنعت ساخت‌ و ساز کمک خواهد کرد تا انتشار دی‌اکسید کربن خود را بازیافت کند. همچنین هزینه‌ها را کاهش دهد و طول عمر ساختمان‌ها را افزایش دهد. این مساله دوام‏ بتن‏ را افزایش می‌دهد و برای همیشه دی‌اکسید کربن تزریق‌شده را معدنی می‌کند». این فرمول تازه توسعه ‌یافته به تقویت سیمان و کاهش منابع مورد نیاز برای تولید بتن با مقاومت معادل کمک می‌کند. دکتر وایز بر این باور است که این فن‌آوری این پتانسیل را دارد که دو میلیارد تن CO2 را که معادل چهار درصد میانگین انتشار جهانی است، کاهش دهد.

طرح نوآورانه شرکت concrete4change به تازگی جایزه اول را در رده حذف کننده آلاینده‌های زمین و چالش آب و هوایی بریتانیا دریافت کرد.