کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، خبر از مصوبه جدید خود درباره واردات ۵۰ هزار خودرو با استفاده از ارز غیرصادراتی داد. کارشناس صنعت خودرو این کار را موجب افزایش تقاضای ارز و تورم می‌داند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  تجارت‌نیوز، کمیسیون تلفیق مجلس، امروز (چهارشنبه) از تصویب واردات خودرو بدون ارز صادراتی خبر داد.

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در گفتگو با ایسنا، گفته است که: در جلسه کمیسیون تلفیق پیشنهاد بنده برای واردات خودرو جهت الحاق به تبصره ۶ رای آورد که در این پیشنهاد به دولت مجوز واردات محدود خودرو منتهی از محل ارز غیرصادراتی داده شد.

در چند ماه گذشته بحث واردات خودرو در مجلس مطرح شده بود و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی این طرح پرداختند و در نهایت با آن مخالفت شد.

هر چند شورای نگهبان در نهایت اعلام کرد که دیگر ابهامی در مورد این طرح ندارد، اما مجمع همچنان با واردات خودرو مخالف است. دلیل را هم کمبود ارز در کشور می‌داند.

با توجه به مخالفت شدید مجمع تشخصی مصلحت نظام با بحث واردات خودرو، آیا این مصوبه کمیسیون امکان اجرایی شدن دارد؟

مساله برجام و کنترل تقاضای ارزی

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز به اهمیت نتیحه مذاکرات و برجام در این موضوع خبر داد و توضیح داد: اگر برجام به نتیحه برسد، احتمال آزادسازی واردات وجود دارد.

این کارشناس صنعت خودرو عقیده دارد بخشی از ممنوعیت واردات خودرو به دلیل کنترل تقاضای ارز در کشور است و اگر برجامی نباشد، حرف زدن از واردات خودرو بی‌معنا است.

تورم نتیجه واردات خودرو بدون ارز صادراتی

کاکایی در ادامه گفت: به فرض عملی شدن این طرح و وارد کردن ۵۰ هزار خودرو، اگر خودروی ۲۰ هزار دلاری به کشور وارد شود، این موضوع حدود یک میلیارد دلار تقاضای ارز را افزایش می‌دهد که این امر می‌تواند تورم‌زا باشد.

او همین موضوع را دلیلی می‌‎داند تا اگر واردات ۵۰ هزار خودرو انجام شود، نه تنها به نفع مردم عادی نیست، بلکه افزایش نرخ تورم را به  همراه دارد.

عدم ایجاد رقابت با واردات خودرو

کاکایی درباره آزادسازی واردات خودرو اعتقاد دارد اگر قرار است واردات خودرو صورت بگیرد باید موجب ایجاد رقابت شود. در سال‌ها گذشته به بهانه حمایت در صنعت داخلی واردات را ممنوع کردند و این مساله موجب ایجاد انحصار شده است.

او ادامه داد: واردات خودرو باید با هدف ایجاد رقابت و حذف انحصار شود اما با فرض اجرایی شدن این مصوبه، این نوع واردات خودرو رقابت و حذف انحصاری را به دنبال نخواهد داشت. واردات ۵۰ هزار خودرو عددی نیست که بتواند رقابتی در بازار ایجاد کند.

اثر برجام در واردات و بازار خودرو

این کارشناس صنعت خودرو به نتیجه رسیدن برجام را در بازار خودرو موثر دانست و توضیح داد: اگر برجام به نتیحه برسد، به دنبال آن روابط اقتصادی با سایر کشورها بهتر می‌شود و در نتیحه یکی از مسیرهای آن واردات خودرو است.

کاکایی اجرایی شدن این مصوبه مجلس را در صنعت خودروسازی بی‌اثر دانست و در کنار آن این مدل تصمیم‌گیری‌ها را موجب تنس اجتماعی در جامعه می‌داند.

او در پایان گفت: شاید این واردات خودرو بخشی از مشکلات دولت را حل کند اما در کنار آن با افزایش تقاضای ارز و تورم، موجب بروز مشکلات دیگری می‌شود. همچنین واردات ۵۰ هزار خودرو خودش نوعی انحصار به حساب می‌آید و سود اصلی آن به واردکنندگان و دلالان بازار خودرو می‌رسد.

مصوبه مجلس عملی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، برخی از کارشناسان اما معتقدند که هر چند واردات خودرو به هر حال باید آزاد شود تا انحصار خودروسازان از میان برود اما دولت و مجلس به دنبال «حرف‌درمانی» در بازار با چنین طرح‌هایی هست.

با توجه به شرایط بازار خودرو اگر روند مذاکرات مثبت باشد و برجام به نتیحه نهایی و مثبت برسد، احتمال آزادسازی واردات خودرو وجود دارد. از طرفی پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت در چند ماه آینده افزایشی است.

بنابراین اگر برجام به نتیجه برسد و فروش نفت افزایشی باشد، احتمال افزایش درآمد دولت و واردات خودرو وجود دارد.

باید دید، با توجه به شرایط موجود و موضع مجمع تشخصی مصلحت نظام نسبت به واردات خودرو، این مصوبه کمیسیون تلفیق در آینده به مرحله اجرا می‌رسد یا خیر؟