کیفیت خودروهای داخلی، پس از تصادف مرگبار جاده بهبهان، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. باز نشدن ایربگ‌ هیچ یک از ۵۹ خودروی درگیر در این حادثه، نگرانی‌ها را در مورد امنیت آنها افزایش داد. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. از جمله، نگرانی‌هایی در مورد کیفیت کپسول سی‌ان‌جی خودروها وجود دارد.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، کیفیت خودروهای داخلی، پس از تصادف مرگبار جاده بهبهان-رامهرمز، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. آن روز، کیسه هوای هیچ یک از ۵۹ خودرو درگیری در این تصادف زنجیره‌ای باز نشد. اما نگرانی‌های دیگری هم وجود دارد؛ از جمله، برخی کارشناسان در مورد کیفیت کپسول سی‌ ان‌ جی خودروها ابراز نگرانی کرده‌اند.

پس از آنکه در تصادف زنجیره‌ای جاده بهبهان، پنج هم‌وطن جان خود را از دست دادند، سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور اعلام کرد که ایربگ هیچ یک از خودروها در این حادثه باز نشده بود.

او چندی بعد نیز گفت: در برخی خودرو‌ها اگر کمی تندتر بپیچید؛ ممکن است چرخ خودرو باز شود؛ ایربگ که جای خود دارد.

نگرانی در مورد کیفیت خودروها اما به این دو مورد ختم نمی‌شود. گروهی از کارشناسان از نقص ایمنی در کپسول‌گاز برخی خودروها نیز ابراز نگرانی می‌کنند.

ماجرا چیست؟

امیرحسن کاکایی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: کپسول سی‌ ان‌ جی خودروها باید بعد از پنج سال به صورت سالانه معاینه فنی شوند. معاینه فنی این خودروها به این شکل است که باید به صورت کامل بیرون کشیده شده و بررسی شوند.

او کپسول‌ سی ان جی را بمب متحرک خواند و گفت: معاینه فنی کپسول‌های گاز مانند سایر قطعات انجام نمی‌‌شود. زیرا کار وقت‌گیر و هزینه‌بری برای مرکزهای معاینه فنی است. در نتیجه مراکز معاینه فنی این مساله را جدی نمی‌گیرند.

به گفته او، عدم نظارت بر کیفیت کپسول سی‌ ان‌ جی خودروها، می‌تواند آنها را به بمب متحرک در خیابان‌ها و جاده‌ها تبدیل کند.

ضعف در خدمات پس از فروش

این کارشناس خودرو در ادامه گفت: متاسفانه نه مراکز معاینه فنی عملکرد چندان مطلوبی دارند و نه خدمات پس از فروش با کیفیتی ارائه می‌شود

او توضیح داد: دولت بر خودروسازان برای کیفیت خودروها و بالا بردن استانداردها فشار وارد می‌کند، اما از طرف دیگر، شبکه خدمات پس از فروش، قطعات یدکی و معاینه فنی به تناسب کیفیت خودروها رشدی نکرده و ضعیف است.

کاکایی گفت: بیش از شش میلیون خودروی سواری و ۴۰۰ هزار خودروی سنگین فرسوده در کشور موجود است. خودروهای سنگین از سایر خودروهای دیگر خطرناک‌تر هستند. اما به دلیل ضعف خدمات پس ازفروش و مراقبت خودروها، عمر خودروهای در حال تردد بالا می‌رود. اما به دلیل مشکلات اقتصادی کشور، نهادهای نظارتی مجبور به کوتاه آمدن در مورد تردد این خودروها می‌شوند.