به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : دانوتک: خرید و فروش خودرو از جمله معاملات سودآور در کشور ما به حساب می‌آید که لازم است هنگام انجام این کار قبل از هر گونه اقدام میزان پرداخت خلافی و مدارک مورد نیاز دیگر را بررسی کنند. به نظر شما چرا انجام این کار و مراجعه به […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : دانوتک: خرید و فروش خودرو از جمله معاملات سودآور در کشور ما به حساب می‌آید که لازم است هنگام انجام این کار قبل از هر گونه اقدام میزان پرداخت خلافی و مدارک مورد نیاز دیگر را بررسی کنند. به نظر شما چرا انجام این کار و مراجعه به مراکزی مانند تعویض پلاک و دریافت بیمه نامه برای خرید و فروش اتومبیل لازم است؟

خلافی خودرو و لزوم استعلام آن چیست؟
خلافی خودرو شامل تمامی تخلفات و مواردی است که مالک اتومبیل با انجام دادن آن‌ها توسط اتومبیل خود، قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض کرده است. با توجه به مجهز شدن سامانه‌های پلیس به دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن و پیشرفته، امکان ثبت دقیق تخلفات فراهم شده که حتی کوچکترین تخلف نیز از دید پلیس مخفی نخواهد ماند.
عدم پرداخت عوارض آزادراهی، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی مانند عبور از چراغ قرمز و… از این دست تخلفات هستند که تمامی آن‌ها به صورت کامل ثبت و ضبط شده‌اند. خلافی چه به صورت عمدی یا غیر عمد انجام شده باشد به صورت یک پرونده در نزد پلیس ثبت و نگهداری می‌شود. علاوه بر این جریمه‌هایی که رانندگان از پلیس راهور نیز دریافت کرده‌اند در دسته خلافی‌ها قرار می‌گیرد. پرداخت خلافی خودرو از ملزومات معامله خودرو است که خریدار بایستی به آن دقت داشته باشد تا با مکشلات بعدی روبرو نشود.
الزام استعلام خلافی خودرو
لزوم استعلام خلافی خودرو به دو علت انجام می‌شود که فرد مالک خودرو به عنوان خریدار بایستی نسبت به انجام آن اقدام کند.
۱. در هنگام خرید و فروش خودرو، حداقل قبل از معامله و حداکثر قبل از انجام تعویض پلاک یا فک آن.
۲. پیشگیری از اضافه شدن به جرایم قبلی با توجه به اینکه قبض‌های جریمه دارای مدت زمان مشخصی بوده و فرد موظف است طی این بازه زمانی جهت پرداخت جریمه اقدام کند در غیر اینصورت با تشدید مبلغ مواجه خواهد شد.
خرید و فروش خودرو و لزوم دریافت عدم خلافی
مانند هر کاری، انجام معاملات خودرویی نیز دارای مراحل خاص خود است که کسب اطلاعات در این زمینه علاوه بر افزایش سرعت اجرای روند کار باعث می‌شود تا از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری شود. یکی از مهم‌ترین مراحل تعویض پلاک است که پیش از آن، باید برای پرداخت خلافی اقدام کرد. از جمله دلایل مهم برای انجام این کار، مشخص شدن سرقتی بودن یا نبودن خودرو است.
فردی که به عنوان خریدار برای تعویض پلاک و پرداختن خلافی مراجعه می‌کند می‌تواند با یک استعلام از اصالت خودرو آگاهی پیدا کند. در غیر این صورت متحمل ضرر خواهد شد. در برخی موارد فروشنده با مدرکی جعلی از هویت خود اقدام به فروش می‌کند که این می‌تواند مشکلات متعددی را برای خریدار در آینده به وجود آورد.
از جمله مهم‌ترین دلایل دریافت پرداخت خلافی اتومبیل خریداری شده که باید به آن دقت شود، عدم مواجه شدن با لیست تخلفات رانندگی در هنگام فک پلاک برای مالک قبلی خودرو است، از این رو لازم است قبل از انجام هر گونه معامله و نوشتن قولنامه‌ای ابتدا وضعیت جرائم رانندگی فروشنده و اتومبیل را بررسی کرده باشید.
علاوه بر این، دریافت برگه عدم خلافی به عنوان یکی از اسناد مهم هنگام خرید و فروش ماشین شناخته می‌شود. تمامی جریمه‌های پرداخت نشده و معوقه را نشان می‌دهد که لازم است فروشنده ملزم است چند روز قبل از انجام معامله آن‌ها را پرداخت کرده باشد.

روش‌های دریافت استعلام خلافی خودرو
برای استعلام از میزان پرداخت خلافی و جریمه‌های نقدی خودرو می‌توانید از طریق شیوه‌های مختلف مانند موارد زیر استفاده کنید:
۱. مراجعه به سایت راهور خلافی خودرو، قسمت استعلام تخلفات رانندگی و الزام به وارد کردن بارکد پستی و مشاهده لیست تمامی تخلفات رانندگی
۲. استفاده کردن از اپلیکیشن‌های استعلام خودرو مانند اپلیکیشن تاپ
۳. شماره‌گیری کد دستوری #۱۱۰*، ارسال شماره شاسی و دریافت تعداد خلافی به صورت پیامک
۴. مراجعه حضوری به دفتر پلیس ۱۰+ به همراه تمامی مدارک خودرو
۵. ارسال کد VIN یا شماره شاسی خودرو به سرشماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰
تعویض پلاک خودرو و مراحل انجام آن
همان طور که گفته شد، فک پلاک یا تعویض آن یکی از مهم‌ترین مراحل در معامله خودرو به شمار می‌رود. در این وضعیت فروشنده به عنوان مالک، مراحل زیر را برای انجام تعویض پلاک و پرداخت خلافی بایستی انجام دهد:
• دریافت نوبت
• آماده‌سازی و ارائه مدارک اتومبیل جهت دریافت عدم خلافی خودرو
• مراجعه به بخش نقل¬وانتقال جهت دریافت فرم تأییدیه خودرو و برگ سبز
• تحویل پلاک به انبار و دریافت پلاک جدید برای نصب روی خودرو

مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک خودرو
• برگ سبز و کارت ماشین به عنوان اسناد رسمی مالکیت ماشین شناخته شده از جانب نیروی انتظامی
• فاکتور فروش یا برگه کمپانی همراه با درج قیمت اصلی خودرو و سال تولید
• بیمه شخص ثالث
• مدارک شناسایی از جمله کارت ملی یا داشتن وکالت نامه رسمی برای حضور فردی غیر از خریدار و فروشنده
• عوارض شهرداری به مبلغ یک دهم درصد قیمت صفر خودرو
• برگه عدم خلافی یا پرداخت خلافی
• مدارک مربوط به احراز محل سکونت (سند منزل با نام مالک یا سند اجاره نامه، گواهی اشتغال به تحصیل یا معرفی نامه از محل کار، دفترچه بیمه و ارائه یکی از قبوض به نام مالک)
هزینه تعویض پلاک خودرو
در حالت کلی هزینه تعویض پلاک در زمان خرید و فروش و انجام معامله بر عهده خریدار است و شامل موارد زیر می‌شود که بسته به نوع اتومبیل می‌تواند متغیر باشد:
• هزینه تعویض پلاک
• هزینه پست کارت مشخصات خودرو برای خریدار
• هزینه نقل و انتقال خودرو
• هزینه‌های قابل پرداخت بر عهده فروشنده شامل پرداخت خلافی خودرو، عوارض سالیانه شهرداری و هزینه انتقال سند
کلام آخر
خرید و فروش خودرو از جمله پرکاربردترین معاملات است که می‌تواند شامل خودرو‌های صفر و دسته دوم باشد. برای انجام این کار لازم است تا نکاتی از جمله پرداختن خلافی و اسعتلام آن را در نظر داشته باشید. استعلام خلافی در هنگام تعویض پلاک خودرو موجب می‌شود تا از پیش امدن مشکلاتی از قبیل سرقتی بودن ماشین یا عدم پرداخت قبوض جریمه و تخلفات توسط مالک مشخص شده و در نهایت خریدار با خیال آسوده یک معامله را انجام دهد.
اپلیکیشن تاپ یکی از روش‌های دریافت استعلام خودرو و تسویه و پرداخت ان به صورت آنی و آنلاین است. عدم نیاز به ماندن در صف‌های طولانی جهت پرداخت خلافی و پرداخت عوارض آزادراهی از جمله خدمات این اپیکیشن است که در زمان و هزینه‌های شما صرفه‌جویی قابل توجهی خواهد داشت.