با وجود برگزاری سه نمایشگاه در کشور طی سال جاری، قرار است نمایشگاه دیگری با نام نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۳ تا ۷ شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی برگزار شود.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : با وجود برگزاری سه نمایشگاه در کشور طی سال جاری، قرار است نمایشگاه دیگری با نام نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۳ تا ۷ شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی برگزار شود. نمایشگاه هایی که به نظر می رسد تنها تحمیل هزینه هایی بر صنعت خودرویی کشور باشد.
چهارمین نمایشگاه صنعت خودرو، اواخر اردیبهشت ماه سال جاری بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع بیماری کرونا در شهر آفتاب برگزار شد  که در این دوره ۲۵ شرکت خودروساز داخلی و شرکت‌های مونتاژکننده خودرو حاضر شدند.

با این حال، این نمایشگاه بیشترین سود را برای چینی ها داشته است و با اینکه نام نمایشگاه بین المللی را یدک می کشد، در غرفه ها نه خبری از خودروهای بین المللی بوده است و نه تحول قابل توجهی در محصولات دیده شده است. این موضوع باعث شد که بازدیدکنندگان تنها شاهد خودروهای چینی باشند که از یک سو اطمینان کافی به کیفیت آنها وجود نداشته باشد و از طرف دیگر، همه افراد توان کافی برای خرید محصول نداشته باشند.

در روزهای گذشته، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته بود که بحث واردات خودرو، تنها تلنگری برای خودروسازان داخلی بوده است و واردات خودروهای خارجی مشروط به آن است که خودروسازهای داخلی نتوانند نیاز مردم را برطرف کنند. فارغ از این سخنان در زمانی مطرح می شود که  ۵ ماه از ابلاغ مصوبه واردات خودرو می گذرد و طی این مدت، متقاضیان خودرو چشم انتظار ورود کالاهای خارجی بوده اند، باید پرسید در چندماه گذشته، آیا تحول چشمگیری ایجاد شده است یا خیر؟ چقدر خودروسازان نگران رقبای دیگر خود بوده اند و به چه میزان زیرساخت های لازم را برای توسعه کمی و کیفی محصولات خود ایجاد کرده اند؟

از ابتدای امسال، نمایشگاه نمایشگاه خودرو تهران در نمایشگاه بین المللی خودرو، نمایشگاه تخصصی صنعت خودرو قطعات و تجهیزات وابسته در سنندج، بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو ۲۱ تیرماه در شیراز و برگزار شده اما ظاهراً وزیر صمت این عرصه را همچنان محلی برای نمایش دستاوردهای جدید می داند و دستور برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو را نیز داده است. این درحالی است که صنعت خودرو با وجود اینکه هرروز شاهد ایده های جدیدی است، بدون آن که نشانی از عملی شدن وعده های قبلی دیده شود.

به نظر می رسد صنعت خودرو مبتلا به رونمایی ها و نمایشگاه ها شده است؛ به جای آن که پاسخگوی انتقاداتی باشد که ناشی از عدم تأمین حداقل استانداردهای لازم برای ایمنی خودرو است. در همین رابطه، رییس سازمان ملی استاندارد گفته بود که کف استانداردها برای خودروسازان تدوین شده اما آنها از اجرای همین حداقل‌ها هم با بهانه‌های مختلف سر باز می‌زنند. از این جهت به نظر می رسد که ضروری تر است که خودروسازان به تعهدات خود در قبال مردم عمل کنند و کیفیت تولید را بالا ببرند.

از سوی دیگر، یک نمایشگاه با هدف جذب و شناسایی مشتریان جدید، توسعه مبادلات کالاها و خدمات، ایجاد رقابت سالم بین واحدهای گوناگون تولیدی و صنعتی و تجاری،  مبادله اطلاعات گوناگون تجاری و صنعتی، جذب سرمایه‌های خارجی از طریق نشان دادن امتیازات خاص برای آنها و معرفی کالاهای جدید در غرفه در طول برگزاری نمایشگاه برگزار می شود،اما نمایشگاه ها برگزاری ۴ نمایشگاه خودرویی درسال جاری، آن هم زمانی که خودروسازان سایپا و ایران خودرو هم از زیان ناشی از تولید گله می کند، قابل تأمل است.