نماینده مردم تهران در مجلس گفت: شرکتی همچون سایپا و ایران خودرو کارمندان زیادی دارد، باید پرسید شرکتی با این میزان تولید در دنیا چقدر کارمند دارد؟

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ آلودگی‌هوا، مصرف سوخت بالا، کیفیت پایین خودروها از جمله مهمترین بحران‌های کنونی کشور در صنعت خودروسازی است.

سید رضا تقوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: مجلس شورای اسلامی به دنبال تقویت بخش خصوصی است اگر مجلس، دولت و مسئولان به تولیدکنندگان روحیه بدهند و آنها را حمایت کنند، این بخش می‌تواند در صحنه تولید با توسعه پروژه‌ها، سرمایه‌های خود را نیز افزایش دهند. هر قدمی در جهت مشکل گشایی بخش خصوصی برداشته شود، مجلس شورای اسلامی از آن حمایت می‌کند.

مهمترین چالش صنعت خودرو

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مهمترین چالش صنعت خودرو ضمن اشاره به موضوع انحصارگرایی خودروسازهای داخلی گفت: باید در این بخش رقابت ایجاد شود اما این به آن معنی نیست که دروازه‌های کشور باز و واردات به هر شکلی آزاد شود و تولیدکنندگان داخلی ضربه بخورند.

لزوم واگذاری خودروسازی‌ها به بخش خصوصی

وی با بیان اینکه لزومی ندارد دولت در بسیاری از عرضه‌ها حضور پیدا کند، تصریح کرد: دولت می‌تواند صنایعی همچون خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار کند. تجربه نشان داده، خودروسازی‌های بخش خصوصی در تنوع محصولات و قطعه‌سازی خیلی خوب پیش می‌روند. این در حالی است که در خودروسازی داخلی چالش‌های بسیاری وجود دارد، پشتوانه‌ای از امکانات دولتی دارند اما رقابت و نشاطی در آنها دیده نمی‌شود.

مهمترین چالش‌های صنعت خودروسازی

وی یکی از مهمترین چالش‌های صنعت خودروسازی را کیفیت خودروها بیان کرد و گفت: از بی‌کیفیتی خودروها گله داریم. خودرویی‎ها سیستم سوخت مناقص و مصرف بالای بنزین دارند، بخشی از بالا بودن قیمت‌ خودروها ناشی از مخارج بالای خودروسازی هاست که می‌توان این مخارج را حذف کرد. شرکتی همچون سایپا و ایران خودرو کارمندان زیادی دارد، باید پرسید شرکتی با این میزان تولید در دنیا چقدر کارمند دارد؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خودروسازها پول از مردم گرفته و نگه می‌دارند، از طرفی هم خودروهایی که کم و کسر قطعه دارد در پارکینگ نگه داشته می‌شود، با این کار مردم هم ناراضی می‌شوند. به وزیر صنعت هم گفتم، مشکل خودرو باید حل شود. پاشنه آشیل فعالیت شما در وزارت صمت، خودرو است. اگر توانستید خودرو را سرو سامان دهید، می‌توانید کارهای دیگر را هم سامان دهید.

۳ عاملی‌ که می‌تواند خودرو را مدیریت کند

تقوی افزود:‌ خودرو را باید از دولت بِکَنند و به مردم بدهند، ما متفکر و دانشمندان زیادی در حوزه صنعت داریم. باید از شرکت‌های دانش بنیان‌ و نخبگان دانشگاهی‌ در پیشرفت صنعت خودرو استفاده کنیم. باید با ایجاد هماهنگی بین نیروی انسانی، تکنونولوژی و بخش صنعت موضوع خودرو را مدیریت کنیم و مردم را راضی نگه داریم. مردم از کیفیت بسیاری از خودرو های تولید داخل راضی نیستند، باید رضایت مشتری در اولویت قرار بگیرد.