در نشست روز گذشته هیات دولت به ریاست رئیس جمهور، آیین نامه اجرایی مربوط به مالیات سالانه خودروهای سواری و وانت دوکابین تصویب شد.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : در نشست روز گذشته هیات دولت به ریاست رئیس جمهور، آیین نامه اجرایی مربوط به مالیات سالانه خودروهای سواری و وانت دوکابین تصویب شد. دولت در اجرای حکم مقرر در بند (ف) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر پرداخت مالیات سالانه خودروهای سواری و وانت دوکابین، آیین نامه اجرایی آن را تصویب کرد.

به موجب آیین نامه فوق، انواع خودرو سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در تملک اشخاص مشمول که در ابتدای ۱۴۰۱ ارزش هر یک از آن‌ها بیش از ۱۰ میلیارد ریال باشد، مشمولین این آیین نامه هستند.

نرخ مالیات سالانه انواع خودروی سواری و وانت دو کابین موضوع این آیین نامه، به شرح زیر است:

خودروهای تا سقف ارزش ۱۰ میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه صفر درصد)
خودروهای از مبلغ ۱۰ میلیارد و یک ریال تا ۱۵ میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه یک درصد)
خودروهای از مبلغ ۱۵ میلیارد و یک ریال تا ۳۰ میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه ۲ درصد)
خوروهای از مبلغ ۱۰ میلیارد و یک ریال تا ۴۵ میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه ۳ درصد)
خودروهای نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد ریال (با نرخ مالیات سالانه ۴ درصد)لازم به ذکر است، در محاسبه مالیات موضوع این آیین نامه، هر یک از خودروهای مشمول، جداگانه مشمول مالیات می‌باشد.

همچنین سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، ارزش روز انواع خودرو سواری و وانت دو اتاق (کابین) را با توجه به سال ساخت یا واردات آن‌ها و متناسب با جداول ارزش خودرو که در پایان سال ۱۴۰۰ اعلام شده است، تعیین نماید. مبنای تشخیص مشخصات خودرو و مالک آن، اطلاعات مندرج در شناسنامه خودرو صادر شده توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) می‌باشد.

کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی نیز مکلفند مالیات سالانه خودروهای مشمول خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را مطابق نرخ‌های مندرج در این آیین نامه، حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ پرداخت نمایند. چنانچه اشخاص مشمول، تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام ننمایند، سازمان می‌تواند با مطالبه سیستمی و از طریق عملیات اجرایی موضوع فصل نهم باب چهارم قانون، مالیات متعلق را وصول نماید.