نرخ استفاده از خودروهای برقی در کنیا در حال حاضر 5 درصد است، که اکثریت آنها نیز خودروهای شخصی هستند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : نرخ استفاده از خودروهای برقی در کنیا در حال حاضر ۵ درصد است، که اکثریت آنها نیز خودروهای شخصی هستند. اما به دنبال اعلامیه ای مبنی بر اینکه شبکه BRT نایروبی، پایتخت این کشور، تنها با وسایل نقلیه سبز (برقی، هیبریدی و بیودیزلی) اداره خواهد شد، این وضعیت در شرف تغییر است. شهروندان کلان شهرهایی مثل تهران، تبریز و مشهد با بی آر تی غریبه نیستند و اگر هر روز هم با آن سر کار نروند، به احتمال زیاد حداقل یک بار از آن استفاده کرده اند. بی آر تی یک سیستم حمل و نقل عمومی مبتنی بر اتوبوس است که معمولا خطوط ویژه خود را دارد و برای ارائه حمل و نقل سریع، راحت و مقرون به صرفه طراحی شده است.

اداره حمل‌ونقل منطقه شهری نایروبی در اطلاعیه‌ای از فروشندگان دعوت کرده است که پیشنهادات خود را برای فروش یا اجاره (لیزینگ) اتوبوس های الکتریکی، هیبریدی و یا بیو دیزلی به این اداره ارائه کنند. گزینه های لیزینگ، دوره های ۳، ۷ و ۱۲ ساله را شامل می شود. این اداره در حال اجرای پروژه‌های BRT و همچنین پروژه های دیگری از قبیل راه‌آهن سبک برای کاهش ازدحام در شهر است. شبکه BRT مورد اشاره قرار است که تا پایان سال جاری تکمیل شود.

برای ایجاد جذابیت بیشتر، وسایل نقلیه عمومی پروژه BRT، خطوط اختصاصی خود را خواهند داشت تا بتوانند سریعتر از اتوبوس های سوخت فسیلی موجود مسافران را جابجا کنند. همچنین برای کارآمدی بیشتر در مدیریت این شبکه، مسافران ملزم به پرداخت با استفاده از فناوری های پیش پرداخت دیجیتال خواهند بود.

استفاده از خطوط BRT در گزارشی در سال ۲۰۱۹ توسط اداره حمل و نقل نایروبی به عنوان یک استراتژی برای کاهش حجم ترافیک در این شهر پیشنهاد شد. جایی که بیش از سه میلیون مسافر، روزانه به طور متوسط ۵۷ دقیقه را در سفرهای کوتاه می گذرانند. بر اساس تخمین این گزارش، ترافیک بی پایان در نایروبی، سالانه یک میلیارد دلار هزینه بابت از دست دادن بهره وری به اقتصاد این کشور تحمیل می کند.

فرصتی برای استارت آپ های برقی در کنیا

این احتمال وجود دارد که اتوبوس‌های برقی تولید داخل، جزو اولین اتوبوس‌هایی باشند که در خطوط BRT تردد می‌کنند، چرا که دو استارتاپ کنیایی خودروهای الکتریکی یعنی Opibus و BasiGo در حال آزمایش‌ اتوبوس های الکتریکی خود هستند.

دو هفته پیش، «آپی باس» اولین اتوبوس برقی خود را در جاده های کنیا به راه انداخت. این در حالی است که اتوبوس «بسی گو» قرار است سفرهای آزمایشی خود را به زودی آغاز کند. اتوبوس های الکتریکی پرظرفیت این دو شرکت نیز الزامات طراحی اداره حمل و نقل را برآورده می کنند.

آپی باس در حال برنامه ریزی برای راه اندازی تجاری در اواخر سال جاری است و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۳ به سایر کشورهای آفریقایی اتوبوس صادر کند. Opibus که طی پنج سال گذشته خودروهای بنزینی و دیزلی را به خودروهای الکتریکی تبدیل کرده است، در حال تاسیس یک کارخانه برای تولید اتوبوس های برقی در کنیا است. قیمت اتوبوس ۵۱ نفره جدید Opibus با برد ۱۲۰ کیلومتری ۱۰۰ هزار دلار خواهد بود. BasiGo که در حال حاضر در کنیا و به ویژه در نایروبی مستقر است، اتوبوس هایی با ۲۵ و ۳۶ صندلی را با برد ۲۵۰ کیلومتر، با استفاده از قطعاتی که از خودروساز چینی BYD تهیه می کند، در کنیا مونتاژ خواهد کرد.

راه اندازی این ناوگان از اتوبوس ها گامی است در راستای رسیدن کنیا به هدف گذاری اش برای استفاده کامل از وسایل نقلیه بدون آلایندگی تا سال ۲۰۴۰٫ دولت کنیا همچنین قرار است تا اواسط سال، سیاستِ گذار به حمل و نقل الکترونیکی را در این کشور منتشر کند.