خودروها همانند هر وسیله دیگری نیاز به سرویس دوره‌ای دارند و اگر یکی از این سرویس‌ها در زمان مناسب انجام نشود، ممکن است هزینه سنگینی روی دست مالک بگذارد.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  تجارت‌نیوز، همه خودروهایی که در خیابان می‌بینیم، نیاز به سرویس دارند و اگر قطعات مختلف خودرو در زمان مناسب خود سرویس شوند، کاهش مراجعه به تعمیرگاه را به‌طور قطعی احساس خواهید کرد.

حال می‌خواهیم به مهم‌ترین مواردی که نباید زمان سرویس‌شان فراموش شود، اشاره کنیم.

دوره ای خودرو

روغن موتور

روغن موتور در داخل موتور همانند آب در بدن ما بوده و وظیفه بسیاری دارد. اولین و مهم‌ترین وظیفه آن روان‌کاری قطعات فلزی داخلی است. از دیگر وظایف روغن موتور، کاهش دمای پیشرانه و تمیزکاری داخل پیشرانه بوده که این امر با رد شدن روغن از فیلتر انجام می‌گیرد.

به دلیل کیفیت پایین روغن موتورهای بازار، بهترین زمان تعویض آن، قبل از ۵ هزار کیلومتر است. چراکه در کیلومترهای بالاتر، این روغن داخل موتور رسوب می‌کند و آسیب‌های جدی به سیستم روغن کاری وارد می‌کند.

فیلتر روغن و هوا

فیلتر روغن نیز بهتر است هنگام سرویس روغن موتور، تعویض شود. زیرا کاغذهایی که جهت تصفیه روغن در داخل فیلتر کار شده، پس از حدود ۵ هزار کیلومتر کارکرد، خاصیت خود را از دست می‌دهند.

همچنین فیلتر هوا که بعضی از افراد گمان می‌کنند تعویض هر بار آن ضروری نیست، باید با هر سرویس روغن تعویض شود. زیرا هوای مورد نیاز پیشرانه از سمت این فیلتر تامین می‌شود و درصورت گرفتگی فیلتر، احتمال عبور ذرات ریز گردو غبار به محفظه احتراق وجود دارد.

صافی بنزین

فیلتر بنزین جزو آن دسته از قطعاتی است که بسیار کم به آن توجه می‌شود زیرا اغلب در محفظه پیشرانه نبوده و پایین خودرو قرار می‌گیرد. همان‌طور که از اسم قطعه پیداست، این فیلتر وظیفه دارد بنزینی که از سمت مخزن سوخت به پیشرانه می‌رود را تصفیه کند.

به دلیل کیفیت پایین بنزین در سطح جایگاه‌های سوخت، بهتر است این فیلتر با هر دو یا سه بار تعویض روغن موتور، عوض شود. درصورت تعویض دیرهنگام، احتمال کاهش فشار سوخت به دلیل گرفتگی فیلتر بنزین وجود دارد که باعث کاهش شتاب و قدرت پیشرانه می‌شود.

شمع‌ها

سرویس شمع خودرو نیز جزو مواردی است که فراموشی آن، تبعات زیادی برای خودرو دارد. این قطعه پس از حدود ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد، رفته‌رفته کارایی خود را از دست می‌دهد و نیاز به بررسی دارد. البته برخی از شمع‌ها به دلیل جنس متفاوتشان، عمر طولانی‌تری دارند. بهتر است همین شمع‌ها نیز بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر بررسی شوند تا درصورت خرابی یا گرفتگی دوده، سرویس شوند.

عدم سرویس به موقع شمع‌ها، موجب بروز مشکلاتی مانند مصرف بالای بنزین، ریپ زدن پیشرانه، خام سوزی و کاهش قدرت پیشرانه می‌شود.

وایر شمع‌ها

وایرها، وظیفه انتقال الکتریسیته مورد نیاز شمع‌ها از کوئل را برعهده دارند. این قطعه معمولا عمر بالاتری از شمع‌ها دارد اما به دلیل دمای بالای موتور، پس از دوبار سرویس شمع، نیاز به بررسی دارند. چراکه درصورت عدم انتقال درست الکتریسیته، می‌تواند موجب خرابی شمع یا سوختن کوئل شود که هزینه بالایی دارد.

روغن گیربکس

این روغن همانند روغن موتور، نیاز به تعویض دارد. البته به دلیل اینکه در دمای پایین‌تری نسبت به روغن موتور کار می‌کند، فشار کم‌تری نیز تحمل می‌کند. اما باز هم نیاز است پس از حدود ۴۰ هزار کیلومتر، نسبت به بررسی و تعویض آن اقدام شود.

درصورت عدم تعویض به موقع روغن گیربکس، احتمال خرابی چرخ دنده‌های داخل آن وجود دارد که هزینه هنگفتی بابت تعمیر گیربکس روی دست مصرف کننده خواهد گذاشت.

شستشوی انژکتورها

انژکتورها قطعه‌ای در قسمت پیشرانه است که وظیفه پاشش سوخت در داخل محفظه احتراق را برعهده دارند. باوجود اینکه فیلتر بنزین تا حد زیادی از انتقال مواد ریز به سمت پیشرانه جلوگیری می‌کند اما در مواردی، این ذرات از فیلتر عبور کرده و روی فیلتر انژکتور گیر می‌کند. درنتیجه پس از حدود ۴۰ هزار کیلومتر احتمال دارد این ذرات جلوی پاشش صحیح سوخت را بگیرند.

در صورت عدم سرویس به موقع انژکتورها، ممکن است فشار بنزین پشت سرسیلندر کاهش یافته و یا پاشش بنزین به صورت اشتباه صورت گیرد و موجب ناک زدن یا کاهش قدرت پیشرانه شود.

تسمه تایم و هرزگردها

تسمه تایم وظیفه اتصال میل‌لنگ به میل بادامک و زمان‌بندی سوپاپ‌ها را برعهده دارد. این قطعه در برخی از پیشرانه‌ها به‌صورت زنجیر تایم و در برخی دیگر از جنس تسمه تایم است که لاستیکی بوده و عمر کوتاه‌تری دارد.

تسمه‌های تایم، باید قبل از کارکرد ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شوند تا احتمال پاره شدنش به حداقل برسد. زیرا درصورت پارگی یا رد کردن تسمه از روی هرزگرد، امکان کج شدن سوپاپ‌ها و آسیب رسیدن جدی به پیشرانه وجود دارد که خرج هنگفتی روی دست مصرف کننده می‌گذارد.

بهتر است با هر تعویض تسمه تایم، هرزگردها نیز تعویض شود. زیرا ممکن است گریس استفاده شده در داخل بلبرینگ هرزگرد، پس از مدتی تخلیه شده و باعث قفل شدن هرزگرد شود.

مایع خنک‌کننده رادیاتور

ضد یخ خودرو جزو موادی است که پس از تقریبا دو سال کارکرد در داخل موتور، خاصیت خود را از دست داده و اسیدی می‌شود. بنابراین بهتر است هر دو سال یک‌بار، مایع خنک‎‌کننده به صورت کامل از پایین رادیاتور تخلیه شده و ترکیب جدید ضدیخ با آب مقطر جایگزین آن شود.

درصورت تعویض دیرهنگام مایع خنک کننده، ضدیخ داخل رادیاتور اسیدی شده و باعث خوردگی اجزای داخلی پیشرانه می‌شود.