به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  صدای بورس,امید قالیباف در پاسخ به این پرسش که برای خرید خودرو از ایران خودرو ۱۱ میلیون متقاضی ثبت نام کردند آیا این تعداد از متقاضیان مصرف‌کنندگان واقعی هستند؟ گفت: بدون تردید این تعداد مصرف‌کننده واقعی نیستند؛ سالیانه حداکثر یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برای […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  صدای بورس,امید قالیباف در پاسخ به این پرسش که برای خرید خودرو از ایران خودرو ۱۱ میلیون متقاضی ثبت نام کردند آیا این تعداد از متقاضیان مصرف‌کنندگان واقعی هستند؟ گفت: بدون تردید این تعداد مصرف‌کننده واقعی نیستند؛ سالیانه حداکثر یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برای انواع مدل‌های خودرو داخلی متقاضی وجود دارد؛ پس چگونه است که چند مدل دستگاه ایران خودرو ۱۱ میلیون متقاضی ایجاد شده است؟ پس این آمار نشان می‌دهد که ۹۵ درصد از متقاضیان واقعی نیستند.

وی با بیان اینکه اختلاف قیمت کارخانه و بازار به یک بخت‌آزمایی تبدیل شده است، تصریح کرد: متقاضیان با ذهنیت ایجاد یک فرصت اقدام به ثبت‌نام می‌کنند و با این اقدام چیزی از دست نمی‌دهند؛ بخشی از ثبت‌نامی‌ها بعد از فیلترهایی که ایران‌ خودرو در نظر گرفته است حذف می‌شود. مهم‌ترین فیلتر ایران خودرو این است که متقاضی نباید در ۲ سال گذشته پلاک فعال به اسم‌اش شده باشد و همچنین باید شماره تلفن همراه ثبت نام شده با شخص ثبت‌نام کننده یکی باشد.

سخنگوی وزارت صمت ادامه داد: بخشی از این سهمیه ایران خودرو، برای ۵۰ درصد طرح جوانی جمعیت می‌رود و ۲۰ درصد هم برای جایگزینی خودرو فرسوده استفاده می‌شود و اینگونه خودروهای عرضه شده تقسیم می‌شوند و سرنوشت بقیه خودروها در فرآیند قرعه‌کشی تعیین تکلیف می‌شود.

قالیباف در پاسخ به این پرسش که بحثی مطرح شده است کهکارت ملی افراد برای خرید خودرو در بورس و یا در قرعه‌کشی‌ها اجاره داده می‌شود آیا این موضوع را تایید و تکذیب می‌کنید؟ گفت: من این موضوع را نشنیده‌ام چراکه شناسایی افرادی که شانس بالایی دارند و جز طرح سهمیه جوانی و خودروهای فرسوده هستند کار دشواری است. دلالان چگونه و طی چه فرآیندی می‌خواهند این افراد را شناسایی کند و قبول کنید که شناسایی این افراد دشوار و این فرآیند پیچیده و درباره صحت آن به‌دشواری می‌توان درباره آن اظهارنظر کرد.

وی با بیان اینکه وزارت صمت منتظر است تا با شورای رقابت برای قیمت‌گذاری جدید و مدل فروش به یک اجماع نظر مشترک برسد، افزود: مسئله تغییر قیمت‌ خودرو در شورای رقابت موضوعی است که باید بررسی و مورد بحث قرار بگیرد؛ وزارت صمت از عرصه خودرو در بورس کالا نتیجه خوبی گرفته است و موافق عرصه خودرو در بورس است منتها این را یک راهکار عبوری می‌داند نه یک راه‌حل قطعی. امروز همه نگاه‌ها به سمت تصمیمات شورای رقابت است چراکه از نظر قانونی قیمت‌گذاری خودرو به این شورا واگذار شده است و نمایندگان مجلس، سازمان بازرسی و وزارت صمت متقاضی این هستند که شرایط بازار خودرو به‌زودی به سامان برسد.

به گزارش ایلنا,سخنگوی وزارت صمت در پایان گفت: وزارت صمت نمی‌تواند اظهارنظر کند که چه مدل‌هایی از خودرو هفته آینده در بورس کالا عرضه خواهد شد و این موضوع را بورس کالا مشخص می‌کند.