کارشناسان بر این باورند که در هفته پیش رو بازار سرمایه رشد کمی خواهد داشت و نوسانی خواهد بود.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس، مسیری که از ششم تا یازدهم شهریور ماه توسط بازارهای مالی که شامل ارز، طلا و بورس طی شد هفته دوم آخرین ماه از تابستان سال ۱۴۰۰ را رقم زد. تلاطمات این هفته بیش از هرچیزی بر مدار نرخ ارز و نوسانات آن رقم خورد که پیش بینی ها از بازار ارز در هفته آینده، ادامه روند نزولی همین هفته را خبر می دهد!

کامبیز افسری، یکی از کارشناس بازار ارز پیش‌بینی می‌کند که احتمالا هفته پیش رو نیز روال بازار به همین شکل باشد و تحول خاصی اتفاق نیفتد.

او می‌گوید: در حال حاضر عرضه دلار در بازار کم است اما متقابلا تقاضا هم برای آن کم است. پس یگدیگر را خنثی کردند. احتمالا هفته آینده هم بازار پرهیجانی نداشته باشیم.

نرخ طلا دنباله رو قیمت ارز در هفته سوم شهریور

ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا با اشاره به اینکه در هفته پیش رو بازار طلا و ارز به کدام سمت حرکت می کند؟ گفت: درصورتی که قیمت دلار مجددا کاهش یابد، بهای طلا و سکه هم پایین خواهد آمد اما با رشد ارزش اونس و دلار در هفته پیش‌رو، بازار طلا هم در مسیر افزایشی حرکت خواهد کرد.

اما با گذر از بازارهای اول و دوم مالی، به بورس می رسیم. بازار سرمایه اول هفته‌ای که گذشت را با روندی مثبت آغاز کرد اما سه روز بعد را با منفی‌های سنگین پشت سر گذاشت و هر تراز مثبتی که در چند هفته قبل‌تر بدون مانع فتح کرده بود را با سه روز منفی سنگین از دست داد.

اما در آخرین روز کاری یعنی چهارشنبه، شرایط مطلوب‌تر شد و بورس با شاخص مثبت به کار خود پایان داد. منفی‌هایی که بسیاری از کارشناسان آن را پیش بینی و برخی آن را بعید می‌دانستند، اما بالاخره بعد از چندین هفته‌ مثبت، بازار آن را تجربه کرد و این تجربه هشدار مناسبی بود برای افرادی که تصور می‌کردند بورس همیشه باید بر مدار صعود باشد.

بر همین اساس در رابطه با تحولات هفته پیش روی بازار و شرایط آن با کارشناسان بازار سرمایه به گفت و گو پرداخته ایم:

مهدی میرزایی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که وضعیت شاخص‌ها و به طور کل روند بازار را در هفته کاری پیش رو به چه شکل می‌بینید؟ اظهار کرد: وضعیت بازار سرمایه در هفته پیش رو، نوسانی خواهد بود و حالت رشد کم سرعتی را طی خواهد کرد و این نوسانات تحت تاثیر دو عامل اول، تمایل بانک مرکزی به افزایش نرخ بهره بازار بین بانکی و اوراق و دومی تمایل وزارت اقتصاد به عدم افزایش نرخ بهره اوراق خواهد بود و به نظر می‌رسد با توجه به این که ابتدای فعالیت دولت هست، اولویت فعلا با رشد بازار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد:این به معنی حرکت نوسانی و رو به بالای شاخص کل است. با توجه به افتی که سهم‌های شاخص‌ساز داشتند، به نظر می‌رسد که شاخص هم‌وزن با نوسانات کمتری نیز همراه است.

حتیاط بازار نسبت به صنایع صادرات محوری به ویژه شیمیایی

میرزایی در پاسخ به این پرسش که از نظر شما کدام صنایع در هفته پیش رو پیشتاز بازار خواهند بود؟ گفت: باتوجه به این که هم چنان تکلیف مواردی مثل نرخ ارز، تحریم‌ها، نفت و… معلوم نیست به نظر می‌رسد بازار نسبت به صنایع صادراتی و به ویژه شیمیایی، احتیاط داشته باشه؛ لذا عمدتا صنایع واسطه‌گری محل توجه خواهند بود. زیرا حتی اگر نرخ اوراق هم بالا رود، پورتفوی این صنعت ممکن است سوددهی خودش را حفظ کند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عوامل تاثیر گذاربر بازار در هفته پیش رو اظهار کرد:دو عامل تاثیرگذار بر هفته پیش رو خواهد بود. اول جهت حرکت نرخ ارز است و مورد بعدی نیز تصمیمات و صحبت‌های مقامات سیاست گذار در مورد چارچوب سیاست گذاری کشور، به ویژه از جانب بانک مرکزی است.

اصلاحی که باعث انرژی گرفتن مجدد شاخص کل خواهد شد

 کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که وضعیت شاخص‌ها و به طور کل روند بازار را در هفته کاری پیش رو به چه شکل می‌بینید؟ اظهار کرد:به دلیل اصلاحاتی که در هفته گذشته وجود داشت و شاخص کل نزدیک به پله یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید، عرضه‌ها افزایش یافت، اصلاح مناسبی را در طی سه روز ملاحظه کردیم و شاخص کل به ناحیه حمایتی یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد برخورد کرد و دوباره در روز آخر معاملاتی روند صعودی به خود گرفت. بر همین اساس و اصلاح مذکور، این هفته به نظر شاخص مجدد انرژی برای حمله به محدوده یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد تا یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد می‌گیرد تا بتواند آن را بشکند.

نمای هفتگی شاخص کل:

نرخ دلار، تصمیمات تیم اقتصادی جدید و دولت، مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر روند بازار در هفته کاری پیش رو

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: به دلیل این که محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد یک محدوده مقاومتی محکم است انتظار می‌رود طی هفته پیش رو شاحص کل به آرامی حرکت کند و شاید در این هفته، هم روز مثبت و هم روز منفی داشته باشیم و پیش بینی می‌شود که شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد درجا بزند و و با روند بسیار آرامی صعود کند.

صنعت بانک و خودرو لیدرهای پیش روی هفته کاری بازار

او در پاسخ به این پرسش که از نظر شما کدام صنایع در هفته پیش رو پیشتاز بازار خواهند بود؟ گفت: شاخص صنعت خودرو نسبت به سایر لیدرهای بازار رشد کمتری کرده و انتظار است که پول به سمت این صنعت نیز حرکت کند. اما به طور کل انتظار می‌رود که در هفته کاری پیش رو بازار متعادلی داشته باشیم و تک سهم‌ها بازدهی مناسبی نسبت به صنایع بزرگ داشته باشند. به ویژه تک سهم‌های که افت زیادی را در ماه‌های گذشته تجربه کرده اند و یا تک سهم‌های که بازیگر محور هستند. هم چنین صنعت بانک نیز در محدوده خوبی قرار دارد و انتظار است که در طی این هفته با استقبال روبه رو شود.

آسایش در رابطه با عوامل تاثیرگذاربر بازار در هفته پیش رو اظهار کرد:این روزها بازار بیشتر به اخبار، اتفاقات و شایعات واکنش نشان می‌دهد. یکی از عوامل تاثیر گذار در هفته پیش رو را می‌توان بحث نرخ دلار و صحبت‌های که از سوی بانک مرکزی در راستای موضوع سپرده‌ها و نرخ سود بین بانکی و هم چنین وام‌های دیگر مطرح می‌شود نام برد و موضوع تاثیرگذار دیگر نیز بحث سازمان بورس و وزارت اقتصاد و تصمیمات دولت در این رابطه است. در کل در هفته پیش رو بیشتر عوامل خارجی بر روند بازار تاثیرگذار خواهد بود.