دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید: خودروسازان به نمایندگی‌ها اجازه فروش نقدی خودرو را نداده‌اند.

به گزارش سایپا ترهان شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید: برخی مواقع پیش می‌آید فردی که در قرعه کشی برنده شده است، خودرو را به صورت حواله می‌فروشد و نمایندگی ها این بین کار‌های دلالی انجام می دهند.

برخی از نمایندگی های خودروسازان اقدام به فروش نقدی خودرو می کنند که به گفته دبیر انجمن خودروسازان ممکن است فروش فوری خودرو به صورت غیر مجاز انجام شود.

چندی پیش برخی از نمایندگی خودروسازان اقدام به فروش نقدی خودرو کرده بودند که  فرشاد مقیمی مدیر عامل سابق گروه خودروسازی ایران خودرو گفته بود نمایندگی‌ها به هیچ عنوان اجازه ندارند خودرو را به‌صورت نقدی بخرند و اگر نمایندگی این کار را انجام دهد، به صورت غیرمجاز این کار را انجام می‌دهد.

خودروسازان از مردم عوارض آلایندگی می‌گیرند!

به نقل از روزنامه خراسان، مبلغ  مالیات سبز براساس رتبه‌بندی انرژی که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده برای هر خودرو متفاوت است. با این حساب از حالا اگر قصد خرید خودرو از خودروسازها را داشته باشید باید بر اساس رده انرژی خودرویی که می خرید مالیات پرداخت کنید و این مالیات را به خودروسازها بدهید تا آن ها در انتهای سال مالی به اداره مالیات پرداخت کنند.

همین موضوع واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. امروز ضمن بررسی این قانون و واکنش کارشناسان، به قوانین سخت گیرانه دیگر کشورها برای ساخت خودرو پرداخته ایم که نشان می دهد پیش از این که دولت ها از مردم برای آلایندگی خودروها مالیات بگیرند، خودروسازها را موظف به ساخت خودروهایی می کنند که استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت را داشته باشند.

قانون مالیات سبز خودروها

بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، به خودروها با توجه به مصرف سوختی که دارند مالیات تعلق می گیرد. نرخ این مالیات براساس رتبه انرژی محصولات از صفر تا ۵ درصد برای خودروهای سواری و وانت دو کابین محاسبه و اعمال می‌شود. این آلایندگی نیز توسط سازمان ملی استاندارد تعیین می‌شود.
نکته‌ای که در این جا وجود دارد این است که این مالیات را خودروسازها ابتدا دریافت و پس از آن به حساب دولت واریز می‌کنند. به عنوان مثال در یکی از برنامه های فروش فوق العاده اخیر شرکت خودروساز برای خودرویی مثل پارس سال، حدود چهار میلیون تومان مالیات جدید لحاظ شده است.
این مالیات پیش از این وصول نمی‌شد. این یعنی خودروساز هرچقدر خودروی آلاینده تری تولید کند دولت مالیات بیشتری می گیرد بدون این که اجباری به کاهش میزان مصرف سوخت و آلایندگی داشته باشد. حتی برخی رسانه ها مدعی شده اند که با توجه به دوره های پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، خودروسازها می توانند این مبلغ را سپرده گذاری و از آن در طول یک سال سود دریافت کنند، یعنی تنها کسی که از این مالیات نفعی نمی برد مصرف کننده است.