به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بخریم یا تیپ ۵ ؟ این سوالیست که ممکن است به ذهن هر کسی که قصد خرید پژو ۲۰۶ دارد برسد. از تعداد ۲۰۶ هایی که در خیابان ها می بینیم، می توان دریافت که این خودرو از پرطرفدار ترین های داخلی محسوب می شود. […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بخریم یا تیپ ۵ ؟ این سوالیست که ممکن است به ذهن هر کسی که قصد خرید پژو ۲۰۶ دارد برسد. از تعداد ۲۰۶ هایی که در خیابان ها می بینیم، می توان دریافت که این خودرو از پرطرفدار ترین های داخلی محسوب می شود. در بین ۶ تیپی که از آن عرضه شده است، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ پرفروش تر نیز هستند و در زمان خرید، انتخاب بین آن ها بعضا می تواند سخت باشد؛ اما در این مطلب مقایسه ای بین ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ خواهیم داشت تا بتوانید با هوشیاری بیشتر به خرید آن ها اقدام کنید. مواردی مثل تفاوت های ظاهری، تفاوت گیربکس، تفاوت موتور ها، تفاوت ۲۰۶ تیپ ۵ فول و ساده و مقایسه مصرف سوخت از مواردی هستند که برای خرید این خودرو باید دانست.

در ابتداباید گفت پژو ۲۰۶ جایگزینی برای پژو ۲۰۵ محسوب می شود.

مقایسه پژو 205 و 206

مدتی پس از عرضه تیپ۱، تیپ دو با ارتقا در سیستم برقی با نام مولتی پلکس، جایگزین آن شد. قوای فنی آن ها مشترکا ۱٫۴ لیتری است و با کد TU3 شناخته می شود. در کابین نیز برخی امکانات رفاهی بیشتر مانند شیشه بالابر های برقی ردیف جلو، فرمان با طراحی جدید و صفحه ساعت بزگتر تایپ A با قابلیت های بیشتر اضافه شد.

در موازی آن پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به عنوان نسخه کامل تر و قوی تر با پیشرانه ۱٫۶ لیتری با کد TU5 و البته سطح بالاتر امکانات رفاهی و ایمنی عرضه شد.

تفاوت موتور ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵

موتور TU3A دارای ۱۳۶۱ سی سی حجم است، دارای ۴ سیلندر ، ۸ سوپاپ و از سیلندر و سرسیلندر آلومینیمی برخوردار می باشد. موتور تیپ ۲ ۷۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه قدرت می دهد و گشتاور ۱۱۸ نیوتن آن در دور ۳۴۰۰ دور بر دقیقه به دست می آید. ھم اکنون از این موتور برای خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ استفاده می‌گردد.

موتور Tu3 پژو 206

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : اما موتور Tu5 در مقایسه با Tu3، از ۲ میل سوپاپ بهره می برد و با ایجاد ۴ سوپاپ برای هر سیلندر مجموعا ۱۶ سوپاپ دارد. با وجود ورودی مناسب تر هوا به موتور و خروج دود با سرعت بالاتر شاهد افزایش توان قابل توجه آن نسبت به موتور Tu3 هستیم. این موتور ۱۰۵ اسب بخار قدرت در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه ایجاد می کند و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متری آن در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه به دست می آید.

موتور TU5 تیپ 5

 

تفاوت ظاهری۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ 

تیپ ۲ و ۵ از نظر ظاهری تقریبا یکسانند و تنها در برخی مدل های تولید شده، قاب رویی آیینه های جانبی در تیپ ۵ همرنگ بدنه بود در حالی که تیپ ۲ از این مورد ظاهری بی نصیب بود و قاب مشکی رنگ مات و ساده روی آن قرار گرفته بود. البته این مورد را نمی توان به همه ی تیپ دو ها نسبت داد ولی به زبان ساده تر اگر قاب آیینه ۲۰۶ همرنگ بدنه نباشد، بدون بررسی بیشتر می توان با درصد زیادی گفت که خودروی مذکور تیپ ۲ است.

مقایسه مصرف سوخت ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵

با بررسی اطلاعات کاتالوگی هر ۲ تیپ به اختلاف ۰٫۲ لیتری مصرف سوخت ترکیبی بین تیپ ۲ و تیپ ۵ میرسیم. در این حالیست که میدانیم این اعداد در تست با شرایط استاندارد به دست آمده و در شرایط نزدیک به واقعیت، ممکن است شرایط متفاوت باشد.

مصرف سوخت 206

فرض می کنیم میخواهیم یک خیابان سر بالایی مشترک را یکبار با ۲۰۶ تیپ ۲ و یکبار با تیپ ۵ بپیماییم. بدیهیست در زمان رانندگی با خودرویی که قدرت و گشتاور کمتری دارد، نیاز است تا با فشار بیشتر به موتور و رانندگی با دنده سنگین تر و دور موتور بالاتر به سرعت دلخواه خود برسیم. فشار بیشتر برابر است با مصرف سوخت بالاتر و این یعنی در شرایط یکسان نباید انتظار مصرف سوخت کمتر تیپ ۲ نسبت به تیپ ۵ را داشته باشیم و اگر صرفا مصرف سوخت الویت خرید باشد، نمی توان تیپ دو با توجه به موتور کم حجم تر ارجع دانست؛ بلکه در برخی شرایط، شاید تیپ ۵ مصرف سوخت مناسب تری را ارائه کند.

تفاوت گیربکس ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵

به صورت کلی، تیپ ۲ و تیپ ۵ هر دو از جعبه دنده ۵ سرعته دستی استفاده میکنند و از این نظر تفاوتی بین آن ها وجود ندارد؛ ضرایب دنده و ضریب نهایی نیز بسیار شبیه هستند اما در دوره های متفاوت که ایران خودرو از گیربکس های با کد متفاوت بر روی این ۲ تیپ استفاده کرده است تفاوت های جزیی دیده می شود. این تغییرات جهت استفاده مناسب تر از راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت لحاظ شده اند در حالی که متاسفانه با کاهش کیفیت آلیاژ و مونتاژ در نمونه های تولید شده جدید تر، انواع خرابی شامل زوزه، تقه در هنگام تعویض، سخت جا رفتن دنده و عمر کمتر صفحه کلاج در مدل های جدیدتر تولیدشده بیشتر دیده می شود و در هر دو تیپ در مقایسه با مدل های قدیمی شایع تر است.

تفاوت آپشن های تیپ ۲ و تیپ ۵

همانطور که انتظار می رود ۲۰۶ تیپ پنج سطح بالاتری از امکانات را نسبت به تیپ دو پوشش می دهد. تفاوت داشبرد تیپ ۲ و تیپ ۵ نیز مرتبط با همین موضوع است. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با نشانگر دیجیتال در تیپ ۵ ارائه شده در حالی که تیپ ۲ تهویه مطبوع با کنترل دستی دارد. تنظیم آیینه ها نیز در تیپ ۵ به صورت برقی صورت می گیرد و در تیپ ۲، باید دستی آنها را تنظیم کنید. شیشه بالابرها در ردیف عقب تیپ ۵ به صورت برقی و در تیپ ۲ به صورت دستی عمل می کنند طبیعاتا فاقد قفل کودک نیز هستند. در مدل های تولید شده قبل از سال ۸۹، تیپ ۲ فاقد کیسه های هوا بوده و این امکان پس از اجباری شدن نصب کیسه هوا توسط اداره استاندارد کیفی در سال ۸۹ به این تیپ اضافه شده؛ در حالی که تیپ ۵ از ابتدای عرضه به ۲ کیسه هوا برای راننده و سرنشین مجهز بوده است. پشت سری ردیف دوم صندلی ها نیز تنها در تیپ پنج یافت می شود.

 

پنل کولر 206

 

تنظیم برقی آیینه تیپ 5

 

قاب آیینه پژو 206

 

 

 

برتری های رفاهی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نسبت به تیپ ۲:

  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و دیجیتال
  • تنظیم برقی آیینه های جانبی
  • شیشه بالابر های برقی ردیف دوم
  • کیسه هوای راننده و سرنشین (مدل های ما قبل ۸۹)
  • پشت سری برای سرنشینان ردیف دوم
  • نشانگر دمای بیرون
  • ترمز دیسکی عقب
  • ضدقفل ۴کاناله
  • اسپیکر ردیف عقب

کیسه هوای پژو 206

 

تفاوت ۲۰۶ تیپ ۵ فول و ساده

پس از پر رنگ تر شدن تاثیر تحریم ها بر تامین قطعات خودرو از طرفی، و مشکل خوردن خودروسازان در تحویل خودرو های پیش فروش شده از طرفی دیگر، ایرانخودرو در اواخر سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که پژو ۲۰۶ های تیپ ۵ با کلاس ۲۶۸۱۸ با ترمز عقب کاسه ای تحویل مشتریان داده خواهد شد. موارد دیگری مانند سنسور دنده عقب و قابلیت پخش CD نیز از تیپ ۵ در این کلاس حذف شدند. از سال ۹۸ که این موارد لحاظ شدند ۲۰۶ های مجهز به این تجهیزات با نام “فول” و تیپ ۵ های فاقد موارد بالا، به عنوان تیپ “ساده” شناخته می شوند.

تفاوت استهلاک تیپ ۲ و تیپ ۵

همانطور که انتظار می رود این ۲ تیپ اشتراکات زیادی در قطعات با یکدیگر دارند؛ بسیاری از قطعات جلوبندی و زیربندی، اکثر قطعات بدنه و حتی بسیاری از قطعات فنی با یکدیگر مشترک هستند؛ اما هر تیپ خرابی های رایج مرتبط با خود را نیز دارد. مثلا تیپ ۲ به دلیل موتور ضعیف تر، در استفاده طولانی مدت تحت فشار بیشتری قرار می گیرد و علیرغم آنکه تفاوت رادیاتور تیپ ۲ و ۵ اساسی نیست، تیپ ۲ بسیار بیشتر در معرض سوختن واشر سر سیلندر قرار دارد. با توجه به ترمز های قوی تر تیپ ۵، برای تعویض لنت و دیسک این تیپ باید بهای بیشتری بپردازید و همچنین به دلیل پیشرانه قوی تر آن، تفاوت کمی در سیستم انتقال قدرت وجود دارد و تعویض دیسک و صفحه کلاج ممکن هزینه بیشتری برای شما داشته باشد.

صفحه کلاج 206

نتیجه گیری:
اگر با بودجه ای که برای خرید خودرو در نظر گرفته اید، خرید یک پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ممکن باشد، این تیپ گزینه ی مناسب تری برای خرید محسوب می شود؛ چرا که از توان فنی خوبی بهره مند است و مانند تیپ ۲، ضعفی در شتابگیری و کشش ندارد. از طرفی این قوای محرکه قوی تر در استهلاک کمتر موتور تاثیرگذار است و از طرف دیگر امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر این خودرو را به خودروی کامل تری برای مصرف کننده تبدیل می کند؛ اما اگر قصد خرید نمونه صفر کیلومتر در بازه قیمتی تیپ ۲ دارید، نیاز به نگرانی نیست چرا که ۲۰۶ تیپ ۲ نیز در مقایسه با خودرو های هم رده خود، از ظاهر جذاب تر، ایمنی مناسب و بازار خوبی برخوردار است و می تواند به اندازه ی خود، شما را راضی نگه دارد!