برای خرید خودرویی اقتصادی و با کیفیت در کلاس سدان های متوسط و کوچک که قوای محرکه و امکانات مناسبی هم داشته باشد گزینه های زیادی در دسترس نداریم. این گزینه ها محدود به انواع دنا پلاس ، تارا و شاهین می شود که به نسبت جدید هستند و امکانات بیشتری نسبت به سدان های قدیمی بازار دارند

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : برای خرید خودرویی اقتصادی و با کیفیت در کلاس سدان های متوسط و کوچک که قوای محرکه و امکانات مناسبی هم داشته باشد گزینه های زیادی در دسترس نداریم. این گزینه ها محدود به انواع دنا پلاس ، تارا و شاهین می شود که به نسبت جدید هستند و امکانات بیشتری نسبت به سدان های قدیمی بازار دارند. اخیرا به مقایسه فنی شاهین سایپا و تارا ایران خودرو پرداختیم که با کلیک بر روی آن می توانید گزارش این مقایسه را مشاهده نمایید. امروز به سراغ دو خودروی هم خانواده از ایران خودرو می رویم که یکی محبوب و دیگری کمی غریبه در بازار خودروی کشور می باشند. دنا پلاس دنده ای در کنار تارا دنده ای که هر دو خودرو در یک کلاس قرار دارند و دارای موتور هایی با تنفس طبیعی و سایز بدنه تقریبا یکسان می باشند. قیمت این خودvو در کارخانه تفاوت محسوسی دارد حدود ۱۰۰ میلیون تومان ولی در بازار قیمت هایشان تفاوت کمتری دارد حدود ۵۵ میلیون تومان.

معرفی دنا پلاس دنده ای

دنا پلاس ایرانخودرو – IKCO Dena Plus دو سال پس از عرضه ی دنا معمولی،  یعنی در سال ۱۳۹۵ با سرمایه گذاری ۵۵ میلیارد تومانی ایران خودرو به بازار عرضه شد. دنا پلاس نسخه ی به روز شده ی دنا معمولی می باشد که از طراحی جدید تر و امکانات رفاهی بیشتری برخوردار می باشد. از تغییرات ظاهری آن می توان به طراحی جدید درهای جانبی، چراغ های جدید عقب و جلو، آینه های جدید و آنتن کوسه ای اشاره کرد.

همچنین سانروف، کیسه های هوای جانبی و آینه های تاشو برقی از امکانات برجسته دنا پلاس محسوب می شوند. نسخه ی توربو ی دنا پلاس نیز با جعبه دنده دستی توسط ایران خودرو عرضه شده است و تولید دنا پلاس توربو با جعبه دنده اتوماتیک در این شرکت در سال ۱۳۹۹ آغاز شد. کیفیت ساخت در دنا نکته جالب توجه در این خودرو می باشد. به این ترتیب که دنا معمولی ۳ ستاره کیفی دارد ، دنا پلاس ۴ ستاره ولی دنا پلاس توربو اتومات ۵ ستاره کیفی بدست آورده است.

معرفی تارا دنده ای

در سال ۹۹ ایران خودرو از یک سدان سایز کوچک شهری تحت عنوان پروژه “k132” رونمایی و بعد نام تارا برا آن گزیده شد. تارا دنده ای  بر اساس پلت فرم پژو ۳۰۱ طراحی و توسعه یافته و در اولین پیش فروش آن در زمانی انجام شد که هنوز نامی برای این خودرو در نظر گرفته نشده بود. (تیر۹۹)

رونمایی از این خودرو با حواشی فراوان، هم در زمینه ی نحوه اجرای مراسم و هم کیفیت تصاویر اولیه منتشر شده از آن همراه بود. از مهمترین حواشی ایجاد شده در مراسم رونمایی از تارار می توان به استارت نخوردن این خودرو و روشن نشدن بخشی از چراغ ممتد در روی صندوق عقب آن اشاره کرد.

مقایسه فنی دنا پلاس دنده ای و تارا دنده ای

همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود مشخصات فنی این دو خودرو بسیار به هم نزدیک می باشند. تارا با وزن و همچنین حجم موتور کمتر شتاب کمی بهتر نسبت به دنا پلاس دارد. تارا همچنین با توجه به قدرت موتور و گشتاور کمتر از دنا پلاس انتظار می رود که سرعت نهایی کمتری داشته باشد ولی اینطور نیست و حدود ۱ کیلومتر طبق ادعای شرکت سریعتر می باشد. ابعاد هر دو خودرو تقریبا برابر می باشد و تارا دقیقا ۴ سانتی متر در طول بدنه کمتر از دنا پلاس می باشد.

خودرو دنا پلاس دنده ای تارا دنده ای
قیمت بازار ( تومان ) ۳۹۳٫۰۰۰٫۰۰۰ ۴۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰
قیمت نمایندگی( تومان ) ۲۲۴٫۶۰۰٫۰۰۰ ۳۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰
کشور تولید کننده ایران ایران
شرکت گارانتی/خدمات دهنده ایساکو ایساکو
وزن ۱۲۵۸ کیلوگرم ۱۱۷۰ کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان ۵ ۵
ابعاد و نوع لاستیک چرخ ها ۱۸۵/۶۵R15 ۱۸۵/۶۵R15
حجم موتور ۱۶۴۶ سی سی ۱۶۰۰ سی سی
نوع موتور بنزین سوز بنزین سوز
تعداد سیلندرها ۴ ۴
تعداد سوپاپ ها ۱۶ ۱۶
سیستم سوخت رسانی انژکتوری با پاشش چند نقطه ای انژکتوری با پاشش چند نقطه ای سوخت
ظرفیت باک بنزین ۵۰ لیتر بنزین ۵۰ لیتر بنزین
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) ۱۵۷ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه ۱۴۴ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) ۶۸٫۶۵ اسب بخار بر لیتر ۶۸٫۷۵ اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دنده دنده دستی دنده دستی
تعداد دنده (جلو) ۵ ۵
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو موتور جلو دیفرانسیل جلو

 

 

مقایسه امکانات رفاهی دنا پلاس دنده ای و تارا دنده ای

 

نسخه ای که از تارا به بازار عرضه شده است دراری امکانات و آپشن هایی است پیش از این کمتر در محصولات این شرکت دیده بودیم که می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استاندارد حفاظت از عابر پياده Pedestrian))
  • كنترل پايداري فعال الكترونيكي (ESC،HBA،(TCS
  • سيستم كمكي حركت در سربالايي (HSA)
  • نشانگر اخطار كاهش فشار باد تاير (TPMS)
  • استفاده از ورق هاي دوفازي (Dual Phase) با استحكام بالا
  • ايزوفيكس
  • سيستم قطع سوخت خودكار

این موارد باعث برتری این خودرو نسبت به دنا پلاسی می شود که امکانات به کار رفته در آن در زمان عرضه نسبت به سایر محصولات ایران خودرو قابل توجه بود و نه برای امروز.

مقایسه ایمنی دنا پلاس دنده ای و تارا دنده ای

در بخش ایمنی نیز هر دو خودرو تقریبا مشابه هم هستند. فقط دنا پلاس در برخی از مدل ها با ۴ ایربک نسبت به دو ایربکی که در تارا بکاررفته است برتری دارد. سیستم ترمز هم در هر دو خودرو تقریبا یکسان و از نوع دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکس در چرخ های عقب می باشد. اندازه لاستیک ها هم مشابه بوده و هر دو خودرو در کارخانه با لاستیک ایرانی عرضه می شوند. البته باید اضافه کنیم که تارا در این بخش با استفاده از برخی از سیستم های کمکی در ترمز دارای برتری خفیفی است. از نظر ستاره های ایمنی که شرکت های اروپایی در تست های تصادف به خودروها می دهند هنوز آزمایشی روی این خودروها انجام نگرفته است که بشود به مقایسه آنها پرداخته شود.

خودرو دنا پلاس دنده ای تارا دنده ای
نوع سیستم ترمز ترمز ضد قفل ABS و EBD دارای سیستم ضد قفل ABS، EBA، HSA، ESC
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده دیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی دیسکی
نوع سیستم فرمان قدرت کمکی هیدرولیکی دارای قدرت کمکی برقی
حداکثر سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب ۰ الی ۱۰۰ (برحسب ثانیه) ۱۳٫۵ ثانیه ۱۲٫۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۷٫۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۷٫۰۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴ یورو ۵
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) ۴ عدد (راننده و سرنشین و جانبی ) دو عدد، کیسه هوای راننده و سرنشین
سیستم های پایداری و کمک راننده سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکتریکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل پایداری ESP مجهز به سیستم کنترل پایداری / کنترل کشش – سیستم کنترل در سربالایی – آنتی رول ARP
سیستمهای تهویه مطبوع اتوماتيك ، كانال تهويه براي سرنشينان عقب سیستم تهویه با تنظیمات الکتریکی اتوماتیک
سیستمهای مولتی مدیا صفحه نمایش ۷ اینچی-usb-بلوتوث دارای مانیتور ۱۰ اینچی به همراه درگاه USB / BlueTooth / AUX و قابلیت اتصال به تلفن همراه هوشمند
سیستم صندلیهای جلو صندلي‏ راننده و سرنشين جلو ۸ حركته برقي صندلی جلوی چرمی همراه تنظیمات در ۸ حالت به صورت برقی دارای گرمکن
سیستم روشنایی چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جديد(چراغ جلو داراي لامپ LED و طرح نئون، مجهز به چراغ‌ روز)، چراغ روشنايي فضاي پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن، چراغ نقشه خوان، سيستم روشنايي ترك خودرو( Follow Me Home) مه شکن هاي جلو وعقب، قابليت تنظیم ارتفاع برقي نورچراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، چراغهای همراه در پارکینگ ، چراغ خوش آمد گويي

مقایسه شرایط بازار و جمعبندی نهایی

در جمع بندی نهایی باید گفت که تارا به دلیل جدید بودن در بازار خیلی مورد ارزیابی مصرف کنندگان قرار نگرفته است و بازخورد زیادی از مالکان این خودرو در دست نمی باشد ولی دنا پلاس بعد از حدود ۴ سال که از عرضه آن می گذرد مقبولیت نسبی خوبی در بین مالکان دارد و بازار دست دوم آن هم خوب و قابل توجه است. در مورد امکانات و آپشن ها تارا کمی برتری دارد ولی با توجه به اینکه پرچدار محصولات ایران خودرو می باشد انتظار بیشتری در مورد آن می رود بخصوص برای صادرات به بازارهای بین المللی. از نظر ایمنی دنا پلاس با در نظر گرفتن ۴ ایربک نسبت به دو ایربک تارا جلوتر می باشد ولی نباید فراموش کنیم که تارا هم سیستم های کمکی بیشتری برای ترمز گرفتن دارد. از نظر قدرت موتور و شتاب هر دو خودرو تقریبا یکسان می باشد و نمی توان هیچ کدام را برتر دانست. اگر بخواهیم به طراحی ظاهری و داخل کابین توجه کنیم و امتیاز بدهیم با توجه به ناهمگونی که در نمای عقب تارا وجود دارد ، دنا پلاس ارجحیت دارد.داخل کابین هم در هر دو خودرو قابل قبول می باشد ولی کمی کیفیت قطعات داشبرد می توانست بهتر باشد. از نظر قیمت با توجه به مقایسه ای که انجام گرفت به نظر نمی رسد که تارا ارزش پرداخت حدود ۴۷ میلیون تومان بیشتر را داشته باشد با توجه به اینکه در بعد قوای محرکه هم برتری خاصی ندارد.