به منظور برطرف کردن ابهامات مربوط به اجرای تصویب‌نامه شماره 473، شورای رقابت تصمیم گرفت که قراردادهای خودرو با سود مشارکت را در دسته‌بندی تصویب‌نامه 473 قرار دهد. بنابراین، در این موارد سود مشارکت در نظر گرفته نخواهد شد.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا :به منظور برطرف کردن ابهامات مربوط به اجرای تصویب‌نامه شماره ۴۷۳، شورای رقابت تصمیم گرفت که قراردادهای خودرو با سود مشارکت را در دسته‌بندی تصویب‌نامه ۴۷۳ قرار دهد. بنابراین، در این موارد سود مشارکت در نظر گرفته نخواهد شد.

شورای رقابت در پاسخ به شکایات مردم و برای رفع ابهامات موجود درباره نحوه اجرای تصویب‌نامه ۴۷۳، در جلسه شماره ۵۶۳ خود تصمیم گرفت که به علت وجود سود مشارکت در برخی از قراردادهای بسته شده بین خریداران و سازندگان خودرو، یک تبصره اصلاحی به این تصویب‌نامه اضافه کند. متن تبصره مربوط به تصویب‌نامه ۴۷۳ به شرح زیر است:

“در مواردی که قراردادهای منعقده سود مشارکت پیش‌بینی گردیده است، اینگونه قراردادها نیز مشمول مفاد مصوبه ۴۷۳ بوده و سود مشارکت لحاظ نخواهد شد.”

شورای رقابت در ماه مرداد سال ۱۴۰۰ از طریق تصویب‌نامه شماره ۴۷۳ بیان می‌کند: در صورتی که مراجع مربوطه در مورد خودروهای انحصاری که تحت دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا هستند، با فروش پیش از موعد خودرو موافقت کنند، مشتری بر اساس مبلغ پیش‌پرداختی که بابت آن پرداخت کرده است، درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت‌نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت می‌کند. در این حالت، بخشی از خودرو که پیش‌پرداخت آن قبلاً صورت گرفته است، دچار تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و تنها سهم باقی‌مانده خودرو ممکن است تحت تأثیر تورم بخشی قرار گیرد.