سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: درآمد ارزی از محل نوسازی مصرف سوخت سالانه ۴ میلیارد دلار است.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  صدای بورس، علیرضا احمدی فینی درباره تأثیر نوسازی ناوگان جاده‌ای در کاهش و صرفه جویی مصرف سوخت اظهار کرد: بحث‌های کلان مرتبط با نوسازی ناوگان در قانون هوای پاک آمده اما اینکه صرفاً موضوع صرفه جویی مصرف سوخت را برای نوسازی ناوگان جاده‌ای لحاظ کنیم، کافی نیست و این اتفاق تنها بخشی از مزایای نوسازی ناوگان جاده‌ای است.

وی افزود: در کنار بحث کاهش مصرف سوخت، موضوع مهم ایمنی، مبحث کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی به خصوص در کلانشهرها و همچنین مسأله ارتقای بهره وری ناوگان نیز با نوسازی آنها حاصل می‌شود؛ وقتی ناوگان جاده‌ای به سمت فرسودگی می‌رود، قابلیت بهره برداری از آن کاهش می‌یابد و درنتیجه با کاهش بهره وری آنها در حمل و نقل عمومی مواجه می‌شویم.

سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور ادامه داد: در خصوص ناوگان سنگین باری و مسافری درون و برون شهری اگر صرفاً ۴ موضوع فوق را به عنوان آیتم‌های فرسودگی در نظر بگیریم، ۷۰ درصد ناوگان سنگین ما مشمول فرسودگی است؛ به این معنا که اگر مصرف سوخت بهینه و میزان آلایندگی حداقل شود و نیز ایمنی و بهره وری به حداکثر وضع موجود برسد، ۷۰ درصد ناوگانی که در حوزه سنگین باری، مسافری، درون و برون شهری و نفت گاز سوز، مشمول این فرآیند نوسازی خواهند شد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر تنها ۳۰ درصد ناوگان سنگین ما از نظر مصرف سوخت، میزان آلایندگی، بهره وری و ایمنی بهینه هستند.

احمدی فینی یادآور شد: میانگین صرفه جویی در مصرف سوخت که از بهینه سازی ۷۰ درصد ناوگان غیر بهینه حاصل می‌شود حدود ۲۰ درصد از کل مصرف سوخت ماست. بنابراین روزانه نزدیک به ۱۰ میلیون لیتر بهینه سازی مصرف سوخت اتفاق می‌افتد که سالانه به ۴ میلیارد لیتر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: این رقم، تنها صرفه جویی حاصل از کاهش مصرف سوخت با نوسازی ناوگان است و اگر سایر آیتم‌های بسته ۴ گانه که از محل نوسازی ناوگان اتفاق می‌افتد (شامل کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و ارتقای بهره وری و ایمنی) بوده و اگر سایر آیتم‌ها را هم در نظر بگیریم، اعداد و ارقامی که به دست می‌آید، بسیار چشمگیرتر خواهد بود.

سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تصریح کرد: با توجه به قیمت یک دلاری هر لیتر نفت گاز (گازوئیل) بر اساس فوب خلیج فارس (Free On Board) چیزی حدود ۴ میلیارد دلار در سال صرفه جویی یا درآمد ارزی خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه نوسازی ناوگان کاملاً به صرفه و اقتصادی است، گفت: در حال حاضر تعداد ناوگان نفت گاز سوز (دیزلی) کشور ۸۸۰ هزار دستگاه است که شامل مجموع ناوگان باری و مسافری شهری و برون شهری است که مصرف میانگین تقریبی آنها در روز بیش از ۵۱ میلیون لیتر است.

سرپرست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور بیان کرد: البته فرآیند نوسازی باید گام به گام انجام شود و کشور توان نوسازی یک باره ۷۰ درصد ناوگان را ندارد؛ سیستم‌های اجرایی هم قابلیت اجرای آن را ندارند بلکه باید برنامه ریزی کرد تا ناوگان سنگین به صورت تدریجی و پلکانی نوسازی شود؛ در مجموع اگرچه هزینه‌ای برای نوسازی می‌کنیم اما دوباره هم این هزینه‌ها به خزانه دولت برمی گردد و هم صنعت حمل و نقل ارتقا می‌یابد؛ به خصوص که در حال حاضر هزینه‌های زیادی از محل مصرف بالای سوخت، آلودگی محیط زیست و کم بودن بهره وری و ایمنی خودروهای سنگین به کشور تحمیل می‌شود و یارانه‌هایی به این حوزه پرداخت می‌شود.