خودرویی‌های بازار سرمایه توانستند بعد از سه هفته نوسان و ریزش در معاملات چهارشنبه صعودی شوند.

یه گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : صدای بورس – وحید بلالی: در گزارش قبل در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۱۴۰۰، نوشتیم که خودرویی هادر تردید و ابهام قرار داشته و هم زمان نیز در کف قیمتی قرار دارند، در آن زمان احتمال پرقدرت دادیم که خودرویی ها احتمالا صعودی خواهند شد و بعد از آن ۴ هفته خودرویی ها در وضعیت مثبت قرار داشتند تا دستور رئیس جمهور مبنی بر توقف افزایش قیمت خودرو و پالس های منفی دولت باز هم فنر آن افزایش قیمت در سهام را گرفت که این اقدام با اعتراض های زیادی در بازار سرمایه مواجه شده و عملا نتوانست بازار را نیز مدیریت کرده و افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد نیز آهنگ شدیدتری پیدا کرد.

بعد از نوسان و ریزش ۳ هفته ای پس از آن دستور رئیس جمهور ، امروز بعد از انتشار نامه موافقت دولت با افزایش قیمت خودرو این گروه صف خرید را تجربه کرده و این اقدام باعث شد کل بازار سرمایه مثبت شود.

افزایش قیمت رسمی خودروسازان باعث می شود زیان انباشته صنعت خودرو به ویژه در دو نماد لیدر این گروه یعنی خساپا و خودرو کمتر شده و وضعیت بنیادی این دو سهم و کل سهم های خودرویی نیز بهتر شود، باید دید دولت تا چه میزان اجازه افزایش قیمت را در آینده خواهد داد و آیا با افزایش قیمت رسمی این دو خودروساز قیمت خودرو و کارخانه در آینده یکسان خواهد شد یا خیر.

تحلیل تابلوخوانی
ارزش بازار خودرویی ها در معاملات چهارشنبه به ۱۹۰۹۲۹ میلیارد تومان رسید که نسبت به تاریخ ۲۶ مهر ماه با افزایش مواجه است این نسبت در آن تاریخ ۱۷۸۶۳۵ میلیارد تومان بوده است، ارزش شناور نیز در معاملات چهارشنبه آخر هفته به ۵۲۹۲۱ میلیارد تومان رسید که نسبت به ۲۶ مهر ماه در وضعیت بهتری قرار دارد، ارزش معاملات نیز در معاملات چهارشنبه به ۵۵۲ میلیارد تومان رسیده و برای رسیدن به روزهای رویایی باید به محدوده یک هزار میلیارد تومان در روز برسد.

برای بررسی دقیقتر خودرویی ها لیدر این گروه یعنی خودرو را بررسی کرده و سپس به بررسی نمودار کلی این گروه و مقایسه با تاریخ ۲۶ مهرماه خواهیم پرداخت.

خودرو
بعد از افشای اطلاعات با اهمیت برای نماد خودرو برای بحث افزایش قیمت، این نماد توانست ۴۴ درصد ارزش کل معاملات خود حجم بخورد که بی نظیر است، گویی بسیاری از فعالان بازار سرمایه چه حقیقی و یا چه حقوقی منتظر این لحظه بوده و به یکباره خودرو توانست باز هم صعودی و مثبت شود.

در معاملات چهارشنبه ۵ درصد از سهم خودرو از جیب حقوقی ها به حقیقی های بازار سرمایه رفت با این حال هنوز ۷۱ درصد سهامداران عمده خودرو حقوقی ها هستند، ریز معاملات چهارشنبه خودرو که می تواند در هفته آینده تعیین کننده باشد عبارت است از:

رنج مثبت حقیقی: ۳۳۹.۹ میلیون سهم
رنج منفی حقیقی: ۱۸۹.۷ میلیون سهم

جزئیات معاملات حقیقی و حقوقی
در محدوده منفی

خرید حقیقی: ۲۷۴.۷ میلیون سهم
سرانه: ۷۸ میلیون تومان
فروش حقیقی: ۲۰۴.۴ M سهم
سرانه: ۳۶ میلیون تومان
خرید حقوقی: ۱۳.۶ میلیون سهم
فروش حقوقی: ۸۳.۹ میلیون سهم

در محدوده مثبت
خرید حقیقی: ۲۸۷.۳ M سهم
سرانه: ۲۷ میلیون تومان
فروش حقیقی: ۳۲۵.۲ M سهم
سرانه: ۲۸ میلیون تومان
خرید حقوقی: ۶۳.۸ میلیون سهم
فروش حقوقی: ۲۶ میلیون سهم

همانطور که در معاملات فوق می بینید حقوقی ها در معاملات چهارشنبه بیشتر فروشنده بوده و حقیقی ها بیشتر خریدار و قدرت خریدار به فروشنده حقیقی نیز مثبت ۱.۴ بود.

تحلیل تکنیکال گروه خودرویی
طبق تصویر زیر خودرویی ها بعد از ریزش ۶۴ هفته ای توانستند در انتهای مهر ماه از این روند نزولی خارج شده و بیش از چهار هفته مثبت باشند.

فنر صعود خودرویی‌های بورس رها شد؟

طبق تصویر زیر خودرویی ها برای صعود با مقاومت های مدرن پیوت لاین مواجه بوده که اگر اخبار منفی از این گروه به گوش نرسد و اگر دولت باز هم روند سابق را( قیمت گذاری دستوری) ادامه ندهد، می توان متصور بود که خودرویی ها از این مقاومت بگذرند.

فنر صعود خودرویی‌های بورس رها شد؟

نمودار فوق تاریخ ۲۶ مهر خودرویی ها را نشان می دهد که در آن گزارش تصریح کردیم که خودرویی ها به این کانال صعودی باز خواهند گشت، پیش بینی ما دقیقا درست بوده و حال کف این کانال صعودی در تاریخ ۲۶ آبان حفظ شده و دقیقا در واکنش به خط روند کانال چهارشنبه خودرویی ها صعودی شدند. تصویر زیر را ببینید:

فنر صعود خودرویی‌های بورس رها شد؟

باز هم تاکید می کنم اگر دولت در قضیه قیمت دستوری دخالت نکند از سقف تا کف این کانال صعودی بلند مدت فاصله تقریبا ۴۰ درصدی وجود دارد که می تواند بازده خوبی برای سرمایه گذاران باشد. البته ممکن است این بازده در ۲ یا ۳ مرحله و بعد از اصلاح اتفاق بیفتد و یا به صورت یکباره به آن هدف برسد.

فنر صعود خودرویی‌های بورس رها شد؟

طبق تصویر زیر اگر خودرویی ها بتوانند به سقف این کانال برسند، باید منتظر ایجاد یک کانال دوبل صعودی به شکل زیر بود.

فنر صعود خودرویی‌های بورس رها شد؟

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه در این روزها از تصمیمات لحظه ای مدیران اقتصادی و سیاسی کشور بیش از هر چیز آسیب دیده و با قیمت دلار ۳۰ هزار تومانی حداقل شاخص از لحاظ فاندامنتال باید محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد باشد، باید دید مدیران اقتصادی کشور و در راس آن احسان خاندوزی برای این روزهای بازار سرمایه چه اندشیده‌اند