به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : برنده شدن در قرعه‌کشی طرح پیش‌فروش و فروش‌فوق‌العاده خودرو در ایران مانند بردن لاتاری است. چراکه افراد یا مالک خودرویی می‌شوند که حداقل ۱۰۰ میلیون ارزانتر از قیمت بازار آزاد است یا می‌توانند حواله خودروی خود را در بازار بفروشند. بسته به نوع خودرو و زمان تحویل گاهی […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : برنده شدن در قرعه‌کشی طرح پیش‌فروش و فروش‌فوق‌العاده خودرو در ایران مانند بردن لاتاری است. چراکه افراد یا مالک خودرویی می‌شوند که حداقل ۱۰۰ میلیون ارزانتر از قیمت بازار آزاد است یا می‌توانند حواله خودروی خود را در بازار بفروشند. بسته به نوع خودرو و زمان تحویل گاهی ۲۰ تا ۳۰ میلیون درآمد کسب کنند.

طرح‌های فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش ایران خودرو و سایپا متقاضیان بسیاری دارد. چه آنها که مصرف‌کننده نهایی خودرو هستند و چه آنهایی که خودرو را دپو می‌کنند به امید افزایش قیمت و یا حتی فروش حواله آن.

اختلاف قیمت زیاد قیمت کارخانه و بازار آزاد، بازار خرید و فروش حواله را داغ کرده و منبع درآمد جدیدی ایجاد کرده است. بسیاری از افرادی که در قرعه‌کشی پیش‌فروش ایران خودرو و سایپا برنده می‌شوند، حواله خودروی خود را می‌فروشند.

حواله ۲۰ تا ۳۰ میلیونی خودرو

قیمت حواله بستگی به زمان تحویل خودرو، موعد پیش‌پرداخت و نوع خودرو دارد. بسته به این عوامل قیمت حواله‌های خودرو متفاوت است. برخی حواله خودروی خود را ۲۰ میلیون می‌فروشند و برخی ۳۰ میلیون. اما برخی هم قیمت حواله را ۵۰ میلیون اعلام کرده‌اند.

«حواله خودرو دناپلاس توربو شارژ اتوماتیک، فقط ۵۵ میلیون تومان. تحویل خودرو تیر ۱۴۰۱ است.» این یکی از آگهی‌های فروش حواله خودرو دناپلاس اتوماتیک در بازار آزاد ۴۸۰ میلیون تومان است. اما در طرح پیش‌فروش ایران خودرو،‌ پیش‌پرداخت اولیه این خودرو ۱۴۲ میلیون تومان است. قیمت این خودرو هم در کارخانه ۳۹۰ میلیون تومان است. یعنی اختلاف ۹۰ میلیونی!

«فروش حواله پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای، ۱۸ میلیون تومان» این هم آگهی دیگر فروش حواله خودرو است. قیمت پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای در بازار آزاد ۳۶۵ میلیون تومان و قیمت کارخانه آن ۲۱۶ میلیون تومان است. پیش‌پرداخت اول این خودرو در طرح پیش‌فروش مرداد ایران خودرو هم ۱۰۸ میلیون تومان بود.

«حواله خودرو تارا، شرکت ایران خودرور تحویل آبان ۱۴۰۰. با پیش پرداخت ۱۴۳ملیون تومانی. قیمت حواله ۲۰ میلیون.» قیمت خودروی تارا در کارخانه ۲۹۰ میلیون تومان است اما قیمت بازار آزاد آن هنوز مشخص نیست. اما قطعا اختلاف قابل توجهی است که سبب شده قیمت حواله آن ۲۰ میلیون تومان باشد.

برخی دیگر از آگهی‌های فروش حواله قیمت ندارند و قیمت توافقی عنوان شده است. «فروش حواله خودرو تارا دستی قیمت مناسب. تحویل ۴ بهمن»، «فروش حواله خودرو دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک، توافقی.

برندگان وام بلاعوض ۱۰۰ میلیونی!

خرید و فروش حواله خودرو نشان می‌دهد، خودرو همچنان به مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد. در این میان برخی از افراد با ثبت‌نام و شرکت در قرعه‌کشی، بدون پرداخت هیچ وجهی، درآمد چند میلیونی کسب می‌کنند.

این بازار، ناشی از اختلاف عجیب قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد است. قیمت خودرو در پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده تفاوت قابل ملاحظه‌ای با بازار آزاد دارد. مثلا در آخرین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو قیمت قطعی پژو پارس بنزینی ۱۴۰ میلیون تومان اعلام شده اما قیمت این خودرو در بازار آزاد ۲۷۲ میلیون است. یعنی دو برابر!

همچنین قیمت قطعی رانا پلاس در طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو ۱۸۰ میلیون تومان اعلام شده اما قیمت راناپلاس در بازار آزاد ۲۷۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان است. یعنی فردی که در این طرح برنده رانا پلاس شود، می‌تواند سه ماهه ۱۰۰ میلیون تومان سود کند. سودی که در هیچ بازاری به دست نمی‌آید.

معامله حواله در بازار‌ آزاد در حالی است که دو خودروساز بزرگ ایران حداقل ۷۰ هزار خودروی ناقص در انبار خود دارند و بسیاری از کارشناسان می‌گویند این دو خودروساز نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و خودروهای پیش‌فروش شده را در موعد مقرر به مردم متقاضیان تحویل دهند.

به همین دلیل بسیاری می‌گویند برنده این لاتاری، فردی نیست که خودروی ۱۰۰ میلیون زیر قیمت بازار را برنده می‌شود، بلکه خودروسازی است که هر بار مبالغی را از متقاضیان می‌گیرند اما مشخص نیست بتوانند به تعهدات خود عمل کنند یا نه.