مدیرعامل ساپکو گفت: شاید برخی آپشن‌ها از روی خودرو‌ها حذف شده، به دلیل مسائل قیمتی بوده که به اطلاع خریداران رسیده است.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  تجارت‌نیوز، با اشاره به قطعاتی که روی هر خودرو به کار می‌رود، گفت: زمانی که متقاضی خودرویی را ثبت نام می‌کند و می‌داند که کدام قطعات روی خودرو نصب می‌شود، همان قطعات را موظف هستیم روی خودرو قرار و به مشتری تحویل دهیم.

این مقام مسئول گفت: به طور مثال خودرویی که با کالای مالتی مدیا یا رادیو پخش یا سنسور‌های مشخص تحویل داده شده است، موظف هستیم با همان امکانات خودرو را تحویل دهیم.

پیرمحمدی گفت: توانایی ساخت داخل در تمام قطعات وجود دارد، اما در برخی از آن‌ها مشکل تامین مواد اولیه داریم که مربوط به خودروساز نیست. مواد اولیه را سایر صنایع باید تولید کنند و در اختیار قطعه ساز قرار دهند تا به دست خودروساز برسد.

او گفت: برخی مواد اولیه از خارج کشور وارد می‌شود، به طور مثال برخی از مواد آلیاژی، فولادی، مواد گران بها که در کاتالیست به کار می‌رود، مواد پلیمری و… را در داخل تولید نمی‌کنیم و بایستی که سایر صنایع به فکر داخلی سازی آن باشند.

مدیرعامل ساپکو تشریح کرد: حدود ۳۵ درصد واردات قطعات مربوط به مواد اولیه است؛ دومین مشکل قطعه سازان، مربوط به قطعات الکترونیکی می‌شود، در صنعت الکترونیکی یک عزم جدی نیاز است. قطعات الکترونیک نیازمند سرمایه گذاری عظیم است.

به گفته این مقام مسئول آینده برای صنعت الکترونیک بوده و اکنون حدود ۳۰ درصد واردات مربوط به قطعات الکترونیکی است.

این مقام مسئول گفت: شرکت‌های دانش بنیان با کمک تجربیاتی که در صنعت وجود دارد، انواع نرم افزار‌ها را ساخت داخل کرده اند. تنها نکته بحث سخت افزار است که باید از آن پشتیبانی شود. ۳۵ درصد مابقی قطعات ساخت داخل شده که شامل قطعات‌ های تک، انواع پلوس‌ها و… می‌شود.

مدیرعامل ساپکو گفت: شاید برخی آپشن‌ها از روی خودرو‌ها حذف شده، به دلیل مسائل قیمتی بوده که به اطلاع خریداران رسیده است. خودرویی که ۲۱۰ میلیون تومان برایمان هزینه دارد، با قیمت گذاری دستوری آن را ۱۴۰ میلیون تومان می‌فروشیم که هیچ کجای دنیا اینگونه نیست.

پیرمحمدی با بیان اینکه تمام نهاده‌های تولید اکنون در بورس قیمت گذاری می‌شود، گفت: آلومینیوم سال گذشته ۳۵ هزار تومان قیمت داشت که امسال به ۹۰ هزار تومان رسید. فولاد سال گذشته ۸ هزار تومان بود که اکنون آن را ۲۶ هزار تومان می‌خریم.

او تشریح کرد: قیمت مواد اولیه که در بورس تعیین می شود آزاد است. تمام نهاده‌های تولید را قیمت گذاری بر اساس قیمت جهانی انجام می‌دهیم، اما توقع داریم قیمت خودرو ارزان تمام شود.