رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص سهام‌عدالت، از ابزارسازی‌هایی جدید برای رقابت بهتر در بازار سرمایه خبر داد، او با گله از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: پس از رفع این مشکل آماده عرضه خودرو در بورس کالا خواهیم بود.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  صدای بورس، محمدعلی دهقان‌دهنوی، رییس سازمان بورس، ضمن اعلام مطلب بالا گفت: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای آزادسازی معاملات سهام عدالت به‌صورت خرد وجود ندارد. وی افزود: سهام عدالت، سهامی بوده که سال‌ها قبل در خارج از بازار سرمایه به اشخاص تخصیص‌یافته است. به علاوه فروش این سهام مشروط به آن است که صدمه‌ای به بازار سرمایه وارد نشود. ازآنجاکه حجم سهام عدالت زیاد است، اگر به‌صورت خرد در بازار عرضه شود، این امکان وجود دارد که با افزایش عرضه‌ها در بازار سرمایه، تعادل بازار به هم بخورد. از این رو، فروش سهام عدالت به‌صورت بلوکی انجام خواهد شد.

ابزارهای جدید باید بر اساس نیازها تعریف شود

او در خصوص ابزارسازی‌های مالی جدید برای بازارسرمایه گفت: ابزارسازی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بازار سرمایه است و درواقع مزیت رقابتی برای این بازار محسوب می‌شود و سایر بازارها چنین سرعت عملی برای ابزارسازی ندارند. همچنین شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و تأمین سرمایه‌ها باید بتوانند بخش خصوصی را به سمت این بازار هدایت کنند تا از بازار ابزارهای مشتقه برای پوشش ریسک‌های خود استفاده کنند. در حال حاضر در این حوزه کمبودهایی وجود دارد. بنابراین، اولویت اول آن است که عمق ابزارهای مشتقه فعلی بازار را افزایش دهیم و در مرحله بعد، برای تعریف ابزارهای مشتقه جدید بر اساس نیازها اقدام کنیم.

از عرضه خودرو در بورس کالا چه خبر

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه موضع سازمان در قبال قیمت‌گذاری خودرو مشخص است افزود: قیمت‌گذاری دستوری خودرو نه رفاهی برای مصرف‌کنندگان خودرو به همراه داشته و نه منفعتی برای تولیدکنندگان. از افزایش قیمت‌ها جلوگیری نشده و فقط موجب تخریب ساختار مالی شرکت‌های خودروساز و چپاول منافع سهامداران شده است. ترجیح اول سازمان بورس این است که مشکل قیمت‌گذاری دستوری خودرو درجایی غیر از بورس کالا برطرف شود و عرضه در بورس کالا صورت نگیرد، اما اگر برای رفع مشکل قیمت‌گذاری دستوری، راهی به‌جز عرضه خودرو در بورس کالا وجود نداشته باشد، این موضوع را خواهیم پذیرفت.

حتما کانون سهامداران حقیقی را تشکیل خواهیم داد

دهقان‌دهنوی در خصوص تغییرات در مدیریت سازمان بورس پس از روی کار آمدن وزیر جدید به بور نیوز گفت: ترکیب شورای عالی بورس، ترکیب متنوعی است و در شرایطی که سه نفر از اعضای شورای عالی بورس را افراد وابسته به دولت یعنی وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس‌کل بانک مرکزی تشکیل می‌دهند و خبرگان نهادهای مالی یا نماینده دادستان کل کشور هم در این شورا حضور دارند، در تصمیم‌گیری‌ها منافع سهامداران خرد هم لحاظ خواهد شد. اما مسیر کوتاه‌تر برای مشارکت سهامداران حقیقی در انتخاب مدیریت سازمان بورس، تشکیل کانون یا و مجمعی برای این سهامداران است. یکی از قول‌های بنده به سهامداران راه‌اندازی کانون سهامداران حقیقی بوده است. توجه به برخی موانع پیش روی این کار، سرعت اجرای این کار کمتر از پیش‌بینی‌های من بود اما بلاشک کانون سهامداران حقیقی را تشکیل خواهیم داد. با تشکیل کانون سهامداران حقیقی و اصلاح برخی قوانین و مقررات، حقیقی‌ها نیز خواهند توانست در شورای عالی بورس نماینده‌ای داشته باشند و در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنند. در نظر داشته باشید که سازمان بورس ، یک‌نهاد عمومی غیردولتی است و تغییر و تحولات در عرصه سیاسی، نباید تأثیری بر سازمان بورس اوراق بهادار داشته باشد.