طرح ساماندهی صنعت خودرو تاثیری بر قیمت خودرو در بازار داخلی نمی گذارد و تنها رانت و فساد جدیدی ایجاد می‌کند که برخی از آن می‌توانند بهره ببرند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : محبوبه‌ قرمزچشمه؛ طرح واردات خودرو توسط شورای نگهبان تصویب نشد و دوباره برای بررسی به مجلس بازگشت. این طرح، با نام ساماندهی صنعت خودرو اصلاح و براساس گفته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی قرار است خودرو به صورت محدود وارد کشور شود. صمت و معاونت ارزی بانک مرکزی به دلیل ارز مورد نیاز با واردات خودرو مخالفند، ولی کمیسیون صنایع و معادن به دنبال واردات خودرو بدون تحمیل فشار به منابع ارزی کشور است، اما باید دید آیا این طرح تاثیری بر بازار خودرو خواهد داشت یا خیر؟

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در ارتباط با خبر واردات محدود خودرو به صدای بورس گفت: سخن از محدودیت واردات خودرو، جز این ه یک گروه فقط منتفع باشند، هیچ معنای دیگری ندارد. هر گونه واردات محدود به هر بهانه‌ای فقط منجر به توزیع رانت می‌شود و نبودن آن، بهتر از بودن آن است.

وی بیان کرد: این گونه مصوبات تاثیری بر قیمت خودرو در بازار داخلی نمی گذارد و تنها رانت و فساد جدیدی ایجاد می‌کند که برخی از آن می‌توانند بهره ببرند.

این کارشناس بازار خودرو افزود: واردات یا نباید انجام شود و یا نباید محدودیت تعدادی داشته باشد، دولت اگر می‌خواهد حجم واردات کم شود، باید ارز واردات خودرو (مبنای محاسبه گمرکی )را در خودرو به دلار آزاد تغییر دهد، این تغییر قانونی است و براساس قانون بودجه باید برای همه کالا ها نیز اجرایی می‌شد.

زاوه گفت: دولت می تواند دلار را ۲۷ هزار تومان کند و تعرفه واردات خودرو را افزایش دهد، با این روش حجم واردات بدون رانت محدود می‌شود، اما اگر بخواهیم عدد بگذاریم چیزی جز رانت وفساد نخواهد داشت.

طرح ساماندهی خودرو اصلاح شد

روح الله عباس پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیشتر گفته بود: به منظور تامین نظر شورای نگهبان، طرح ساماندهی صنعت خودرو اصلاح شدکه براساس آن خودرو به صورت محدود وارد کشور می‌شود.

وی افزود: کمیسیون صنایع درصدد واردات مدیریت شده خودرو بدون فشار به منابع ارزی است و در این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت از کمیسیون خواست برای ساماندهی بازار خودرو مهلتی تعیین کنند. چرا که وی برنامه‌ای ۶ ماهه برای مسائل مربوط به صنعت خودرو مانند افزایش تولید، تعدیل قیمت و… دارد.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس تاکید کرد: به رغم اینکه وزارت صمت و معاونت ارزی بانک مرکزی به دلیل ارز موردنیاز با واردات خودرو مخالف هستند ولی کمیسیون صنایع و معادن به دنبال واردات خودرو بدون تحمیل فشار به منابع ارزی کشور است.