خرید یک ماشین جدید، تجربه اغلب هیجان انگیزی است. این هیجان اما هزینه ای به همراه دارد که معمولا کم هم نیست، به خصوص اگر دنبال خرید یک خودروی خوب در بازار آشفته فعلی باشید

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : خرید یک ماشین جدید، تجربه اغلب هیجان انگیزی است. این هیجان اما هزینه ای به همراه دارد که معمولا کم هم نیست، به خصوص اگر دنبال خرید یک خودروی خوب در بازار آشفته فعلی باشید. اما فارغ از وضعیت بازار، برخی افراد در واقع بیش از آنچه که باید، برای خرید خودرو هزینه می کنند و به عبارت دیگر گران می‌خرند چه به دلیل تحقیقات کم، چه بی حوصلگی و یا اطلاعات ناکافی. توصیه ما این است که برای اینکه مطمئن شوید این اشتباه را مرتکب نمی شوید، این شش نکته مهم را برای صرفه جویی در هنگام خرید خودروی جدید دنبال کنید.

۱-ماشین دست دوم بخرید

یک ماشین جدید لزوماً نباید کاملاً نو باشد. اگر به جای خودروی صفر، خرید خودروهای دست دوم کم کارکرد را در دستور کار قرار دهید، می توانید خودروی مورد علاقه‌تان خود را با قیمت بسیار کمتری تهیه کنید.

اگر فروشنده را فرد قابل اعتمادی یافته باشید و خودرو را برای بررسی کامل به دست کارشناس سپرده و تایید وی را گرفته باشید، می‌توانید با اطمینان خاطر خودرو را بخرید. هزینه کارشناسی ۵ یا ۶ خودرو برای پیدا کردن گزینه مناسب در برابر هزینه‌های ناشی از خرید یک خودروی معیوب بسیار کمتر خواهد بود.

۲-قیمت ها را مقایسه کنید

یک فروشنده ممکن است قیمت بسیار بالاتری از یک فروشنده دیگر برای یک خودروی بسیار مشابه تعیین کند، مخصوصا اگر صرفا قصد واسطه گری و کسب سود از فروش خودرو را داشته باشد.

پس جست و جو و مقایسه قیمت ها بسیار مهم است. در غیر این صورت، ممکن است بعداً متوجه شوید که بیش از آنچه که باید، صرف خرید خودرو کرده‌اید. اگر کمی حوصله کنید و قیمت آگهی‌های مختلف از خودروی مورد نظرتان را در سایت‌های آگهی دنبال کنید پس از مدتی توانایی تشخیص قیمت‌های منصفانه از بالا را پیدا خواهید کرد.

۳-هزینه های آینده را نیز در نظر بگیرید

مهم است که به یاد داشته باشید که فقط برای خود ماشین پول خرج نمی کنید، بلکه هزینه های آتی نیز باید در نظر گرفته شود. برای مثال، اگر با زیر بار قرض رفتن می توانید یک ماشین لوکس بخرید، باید در نظر بگیرید که آیا می توانید هزینه های بیمه و نگهداری آن را هم بپردازید یا خیر. با در نظر گرفتن این نکته در آینده خود را از استرس و فشار مالی نجات خواهید داد.

۴-چانه بزنید

چانه زدن جزوی از فرهنگ خرید و فروش ماست. پس هنگامی که پای معامله می‌روید، مطمئن شوید که تا جای ممکن در مورد کاهش قیمت تلاشتان را می‌کنید، به خصوص اگر فکر می‌کنید قیمت درخواستی اولیه بالا گذاشته شده است.

لنگر زدن در مذاکره به معنی تعیین قیمتی بالاست که در نهایت پس از چانه زدن، قیمت نهایی هم حول و حوش همان بسته می‌شود. در مواجهه با قیمت‌های خیلی بالا سریعا با پیشنهاد قیمتی بسیار پایین‌تر لنگر مقابل را بزنید تا معامله به پایتان گران تمام نشود.

۵-قبل از نهایی کردن اولین مورد مناسب قدری تامل کنید

در شروع جست و جو ممکن است در مواجهه با اولین مورد خوبی که پیدا می کنید از هول حلیم توی دیگ بیفتید و خودروی خوبی را که پیدا کرده‌ اید گران بخرید. اگر مدل دقیق خودروی مورد نظر خود و فرق آن با مدل های مشابه را نمی دانید، کمی وقت صرف شناخت تفاوت های این خودروهای به ظاهر یکسان کنید. آيا خودرویی که می خرید همان مدل فول آپشن است یا بعضی از آپشن ها را ندارد؟ آیا موتور تقویت شده مدل جدیدتر را دارد یا از انواع قدیمی تر است؟ انجام این کار تضمین می کند که بیشتر از چیزی که می ارزد خرج نمی کنید.

۶-ماشین قدیمی خود را بفروشید

وقتی یک ماشین جدید تهیه می کنید، این احتمال وجود دارد که دیگر به ماشین قدیمی خود نیاز نداشته باشید، بنابراین با فروش آن به تامین هزینه مالی هنگفت خودروی جدید کمک کنید. ضمنا قبل از فروش، تعمیرات و رفع ایرادهای آن را انجام دهید تا بتوانید خودرویتان را به قیمت بفروشید.