دلار محرک اصلی این روزهای شاخص بورس است. در حالی که دلار شتابان رشد می‌کرد و مرز ۵۰ و ۶۰ هزار تومان را درنوردید، شاهد عبور شاخص از ۱.۸ میلیون واحد بودیم.

به  گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : اما این روند به سرعت برعکس شد. دلار خیلی زود اصلاح خود را آغاز کرد که از جمله فاز اول آن تخلیه آثار تورمی، بازدید گروسی از ایران و عدم تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام و جمع‌آوری بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در طرح فروش خودروی خارجی بود.

اما در ادامه شاهد انتشار خبر توافق ایران و عربستان با ابتکار چین بودیم و در طرح فروش ایران خودرو بیش از یک میلیون نفر به طور متوسط ۱۵۰ میلیون تومان به حساب وکالتی ریختند که در نتیجه ۱۵۰ همت که حدود ۳ درصد نقدینگی است، فریز شد! این کاهش دلار، سبب کاهش قیمت‌ها در بورس کالا هم شده است.
مس کاهش بیش از ۲۰ درصدی دید و با دلاری کمتر از ۴۰ هزار تومان معامله شد. حالا خبر از عرضه بیش از ۵۰۰ هزار خودرو با پیش پرداخت ۱۰۰ میلیون تومانی می‌دهند، رقمی که احتمالا با اقبال بیش از دو برابری همراه و ۱۰۰ همت را بلوکه خواهد کرد.
در این هفته، شاهد آغاز تقاضا برای سیمان و رقابت سیمان در بورس کالا و افزایش به بیش از ۱.۵ میلیون تومان بودیم. رقمی بی‌سابقه که سبب جذابیت سهام گروه سیمان شد. اما ریزش دلار سبب شد تا شاخص به زیر ۱.۸ میلیون واحد برود. شاخصی که با دلار بالا نرفت، حالا با دلار ریخت و شفاف‌سازی‌های گروه پتروشیمی در خصوص عرضه دلار با نرخ‌های نیمای جدید هم افاقه نکرد. فولاد به قیمت زیر ۸۰۰ تومان برگشته و شستا در محدوده ۱۱۰ تومان معامله می‌شود. خودرو به محدوده ۳۰۰ تومان رسیده و خساپا ۲۲۰ تومان داد و ستد می‌شود.
خپارس پس از مدت‌ها در بازار پایه باز و با رشد همراه شد.
فاذر پس از رشد شدید، به صف فروش رفته است. بورس شاهد خروج همزمان پول از سهام و صندوق‌های با درآمد ثابت از سوی حقیقی‌ها بود که گمانه‌زنی در خصوص مقصد ثبت‌نام خودرویی را بیشتر می‌کند. در مجلس، افزایش قیمت گازوئیل صنایع به تصویب نرسید.
در مجامع، شاهد تقسیم خوب سود در وتوسم و ومدیر و تقسیم پایین در تاپکیش بوده‌ایم. صنعت پرداخت به شدت تحت فشار و عدم افزایش کارمزدها این صنعت را به حاشیه رانده است. دو عرضه اولیه نهایی شده و بکابل و وکغدیر در آستانه عرضه هستند. سرچشمه یک شفاف‌سازی مهم را روی کدال گذاشت و خبر از انعقاد قرارداد ساخت فاز ۳ تغلیظ سرچشمه به ارزش ۳۸۰ میلیون یورو داد. شکام خبر از راه‌اندازی پروژه PAP داد. گشان یک توافقنامه در خصوص پروژه کیش را منتشر کرد. گروه مالی بانک ملت در اقدامی عجیب از عرضه بلوکی وبملت انصراف داد و خساپا از عرضه تاپکو انصراف داد و این موضوع که عرضه‌های بلوکی صرفا برای رفع تکلیف است را بیش از پیش تقویت کرد.

اصلاح در سهام دلاری محور
در اولین روز هفته گذشته (۱۳ اسفند) با افت قیمت دلار آزاد سهم‌های دلاری محور با اصلاح همراه شدند. شاخص کل با افت ۱.۸۴ درصدی به رقم یک میلیون و ۷۸۸ هزار واحدی رسید و ارزش و حجم معاملات خرد در محدوده ۷۵۰۰ میلیارد تومان که تغییر خاصی نداشته و خروج نقدینگی حقیقی حدود ۹۰۰ میلیارد تومان ثبت شد.
در بازار روز شنبه سهام ریال محور با تقاضای نسبتا خوبی همراه بودند. اخبار مثبت سفر گروسی به تهران و گزارش‌های آژانس سبب شد که نرخ دلار روند کاهشی بگیرد. اخباری از افزایش قیمت خودروسازان از سوی شورای رقابت به گوش می‌رسد. بر این اساس قرار است که شورای رقابت قیمت پایه خودروها را در سال جاری تعیین تکلیف کند. در صنعت پالایشگاهی فشار فروش بیشتر بود. عدم شفاف‌سازی نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها و از طرفی پروژه‌های کیفی‌سازی و اعطای تخفیف منوط به انباشت ۴۰ درصد سود سبب نگرانی سرمایه‌گذاران و درنتیجه فشار عرضه در این گروه‌ها دیده شد.

شروعی متعادل
در دومین روز کاری (۱۴ اسفند) بازار کار خود را متعادل و در برخی گروه‌ها از جمله خودرویی‌ها با تقاضا شروع کرد اما به تدریج عرضه‌ها در بازار تشدید شد. اظهارات مثبت گروسی و اخبار ضد و نقیض باعث شد که دلار روند اصلاحی به خود بگیرد و دلاری‌ها با کاهش قیمت ارز بیشتر افت کردند. چرخش بازار به سمت سهم‌های کوچک و جامانده از رشد اخیر باعث شد که شاخص هم‌وزن معاملات خوبی داشته باشد.
در تالار خودرو بورس کالا ۱۰۰ دستگاه لاماری ایما خاکستری با قیمت میانگین ۱.۹۵ میلیارد تومان فروخته شد. در معاملات سیمان بورس کالا تقاضای قابل توجهی شکل گرفت. نرخ فروش در مناطق پرمصرف جنوب یا مرکز تا ۱.۵ میلیون تومان در هر تن رسید. در همه عرضه‌های سیمان رقابت و تقاضا بیشتر بود. در نهایت شاخص کل با افزایشی حدود ۰.۴۳ درصدی به رقم یک میلیون و ۷۹۵ هزار واحدی رسید که دو نماد کگل و رمپنا بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل داشتند. خروج پول حدود ۱۷۰ میلیارد تومان بود که نسبت به یک روز قبل کاهش داشت.

بازاری پر عرضه
در روز دوشنبه (۱۵ اسفند) بازار متعادل و پرعرضه‌ای داشتیم. اصلاح نرخ ارز و همچنین اخبار مثبت سیاسی سبب شد که سهام ریالی محور با تقاضای بهتری همراه شوند. گروه سیمانی با عملکرد مثبت در بورس کالا مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفتند و در ادامه آن گروه ساختمانی نیز با ورود پول حقیقی همراه شدند. خروج پول حدود ۳۷۰ میلیارد تومان ثبت شد که نشان از وجود خریداران در منفی‌ها بود. ارزش معاملات خرد نسبت به یک روز قبل تغییری نداشت. در نهایت شاخص کل با افت اندک حدود ۰.۵۷ درصدی به رقم یک میلیون و ۷۸۵ هزار واحدی رسید و دو نماد فولاد و میدکو بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل داشتند.

موج سواری روی تقاضا با اخبار سیاسی
در آخرین روز کاری هفته (۱۶ اسفند)، اخبار مثبت سیاسی و همینطور اخبار مثبت داخلی در خصوص مصوبه مجلس برای تعدیل نرخ خوراک صنایع از جمله خوراک پتروشیمی‌ها سبب شد که موج تقاضا بر بازار غالب شود. برخلاف تصورات با کاهش نرخ ارز، بازار با افزایش ارزش معاملات و ورود نقدینگی حقیقی‌ها همراه شد.
با توجه به معاملات یک روز قبل ورق گرم در بورس کالا و نرخ فروش خوب سبب شد این گروه با صف خرید در اکثر سهام و تقاضای بالا به کار خود پایان دهد. گروه خودرو در محدوده صفر و منفی معامله شدند که مصوبه مجلس بر لغو الزام عرضه خودرو در بورس کالا سبب پرعرضه شدن این گروه شد. در این بین خپارس با ۵۰ درصد مثبت در بازار پایه فرابورس بازگشایی شد که به صف فروش رسید. در نهایت شاخص کل با افزایش ۱.۷۹ درصدی به رقم یک میلیون و ۸۱۷ هزار واحدی رسید که فولاد و اهرم دو نمادی بودند که بیشترین ارزش معاملات خرد را ثبت کردند.

روزنه‌های امید
در معاملات روز شنبه ۲۰ اسفند، در حالی که انتظار خبر توافق ایران و عربستان نمی‌رفت قیمت ارز شیب کاهشی بیشتری پیدا کرد. پیش‌بینی‌های منفی‌نگر در خصوص اخبار سیاسی تغییر پیدا کرد که این خبر کاهش در ریسک‌های سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای را منجر می‌شود. بازار سهام دچار سردرگمی شد و تقاضایی در گروه خودرویی و بانکی در ابتدای وقت شکل گرفت که در انتهای بازار با عرضه همراه شدند. از طرفی دیگر افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه مارس از عواملی است که منجر به احتمال رکود در کامودیتی‌ها می‌شود. در نتیجه عرضه نمادهای دلاری محور فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها در بازار شدت گرفت. بانکی‌ها و فراکابی‌ها با ورود پول حقیقی همراه بودند. در نهایت شاخص کل با کاهش اندک به سطح یک میلیون و ۸۱۶ هزار واحدی رسید.
در روز یکشنبه از همان ابتدای بازار فشار فروش در اکثریت بازار حاکم بود. اصلاح دلار در بازار آزاد و عدم تثبیت در قیمت‌های تعادلی سبب شد که کوتاه‌مدتی‌ها به فروش اقدام کنند. از اخبار مهم این روز می‌توان به افتتاح معاملات شمش طلا در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران و گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی اشاره کرد. بازگشایی پذیره‌نویسی بیمه اتکایی تهران در قیمت ۱۴۹۵ ریال از نکات مهم دیگر این روز بود. در نهایت شاخص کل با کاهش ۳۳ هزار واحدی در کانال یک میلیون و ۷۸۳ واحد قرار گرفت که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی ثبت شد و دو نماد فولاد و فارس بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل را داشتند.